Übertro

Kollar på Tema: på SVT2 och det handlar om barns gudstro....Självklart handlar det om USA och ett läger för kristna barn. Där får de lära sig att Harry Potter hade avrättats om vi levt efter gamla testamentet (som ju är ettbra rättesnöre, ehhh...) och att trollkarlarar är Satans otyg. Ehhh, only in America? Nej, faktiskt även i Linköping. Paret vi köpte bilen av tillät inte sina barn att se Harry Potter, något ett av barnen lite färsynt berättade då jag började prata om filmerna (jo, de är ju bra och jag försökte hitta något att prata om med en 8-åring). Alltså, det är så sjukt!

På lägret, i dokumentären, fick barnen, ja, kom ihåg, barnen, lära sig att abort alltid är fel och att Gud har en plan för alla människor och att bara Gud kan stoppa dessa planer. Självklart är ju homosexualitet aja baja också.... Fy, att man bara kan hjärntvätta barn på det sättet, utan att skämmas det  minsta. Blir så arg!!

Ska försöka skilja på vår svenska kyrkan-tro och den amerikanska frikyrketron imorgon på dopet så jag inte får dåliga vibbar, haha.


Se reprisen om det kommer någon, sjukt intressant!!


Kommentarer
Postat av: Linda

Hejsan!!!
Oj vilken fin lägenhet!!! Kul att ni fått ert egna hem nu då...men oj vad längesen det var som jag ens var ute på internet, har bara ägnat dagarna åt jobbsökande, jobb och en hiskelig förkylning.

Känns som att det var evigheter sen jag läste din blogg, kul att det händer så mycket roliga saker där uppe i norr...:)

Mycket trevlig matsalsmöbel också, en sådan önskar vi oss när vi får lite större.

Hälsa din plugghäst så mycket och ha det fortsatt skönt i nya lyan!!!
Kram på dig!!!

Postat av: Eva K

Visst är det jobbigt med folk som tror att man kan "skydda" andra (barn eller andra vuxna) genom att förbjuda. Och nu talar jag inte om t ex grovt filmvåld eller andra scener, som jag alltid tycker kan undvikas. Det borde hela vuxenvärlden förstå, men det funkar ju inte alltid så. (Men jag är för 11- och 15-årsgränser på filmer t ex)

Min idé om barnuppfostran är i korthet att man skall ge dem så mycket av olika "kulturer" som bara är möjligt - t ex en inblick i olika tro, uppfattningar eller traditioner, när det faller sig naturligt och barnen börjar intressera sig för det. (Det brukar vara i sexårsåldern som barn så smått upptäcker att alla inte lever på samma sätt som vi hemma hos oss.) Sedan har man som förälder ett ansvar för att vara en förebild och tala om för barnen vad man själv tycker är rätt - och tro mej, om inte förr, så när ungarna blir tonåringar är det bäst att ha skaffat en uppfattning!!!

Hemligheten är att man gör klart att det är MIN uppfattning och sedan lär barnet att TÄNKA SJÄLV. Ofta hittar faktiskt barnen själva en vettig uppfattning, som man kan stå ut med även om man inte delar den helt och fullt alla gånger. Det farliga är när barn inte får någon som helst vägledning av en närstående vuxen, det är då organisationer med starka ledare av olika typ har en chans att samla "massorna" omkring vad som helst som är en tydlig idé.

Vem har sagt att det är enkelt att ha barn?

2007-03-04 @ 20:06:43
URL: http://evaihjo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback