En mamma funderar - vol 2.0

Då man har ett sött sovandes barn på soffan och alltså ganska mycket tid över att fundera på saker så dyker liknade frågor upp:

- Om jag vill ha hel tunika/klänning (inga knappar eller så) och tajts på mig, rullar/drar jag då upp hela
tunikan/klänningen då jag ska amma? Är det socialt accepterat beteende på stan och dylikt? Har ju en del superfina sådanna som jag vill använda ju....
Jo, jag ska nog ha det....Har ju väntat flera månader på vissa kläder så jag vill ju ha dom nu! Dock inte överallt kanske...Och en sjal/filt att skyla sig lite med är ju fint kanske. Även om det blir mest för andras skull då jag inte är direkt blyg.

- Om det regnar redan innan man kommit utanför dörren, stannar man då inne eller går man ut iaf en sväng med vagnen? Det är ju iofs lättare att sätta på regnskyddet i hallen eller på bron än ute om man överaskas av regn...Kommer det att regna in på henne via gluggen om det regnar snett? Om så avbryts ju promenaden såklart.
Jag gick ut i en paus mellan skurarna, men innan jag gjorde det övade jag att sätta på regnskyddet, två gånger, haha! Tur var det iaf för mitt i byn (säkert tjugo pers i närheten, haha) blev jag ju tvungen att sätta på regnskyddet och det gick ju hur bra som helst! Och nej, det regnade inte in.

- Om det regnar och är nio grader, är då body, byxor, strumpor, fleeceoverall, tunn mössa och stängd mjuklift + fotsack lagom för en tio dagars bebis? Eller behövs en tunn filt med? Nä...eller? Shit, det här med temperatur är det svåraste med att ha en liten bebis!

Mirabelle hade body, byxor, strumpor, tunn mössa, stängd mjuklift, (dock nervikt sista biten mot ansiktet), fotsack och regnskydd och det verkade vara perfekt. Jag kände flera gånger på henne och hon verkade ha en lagom temperatur där inne. Dessutom sov hon ju hela promenaden så det säger väl en del om bekvämligheten med...Jag är definitivt mer rädd att klä henne för varmt än kallt. En kall bebis borde ju protestera men hua, varma bebisar får mig bara att tänka på plötslig spädbarnsdöd. Usha, hemska tanke.



Jaha, så nu har jag och Mirabelle varit utan pappa Pontus i snart sju timmar. Det går riktigt fint, men att det skulle vara enkelt på dagen hade vi inga som helst tvivel om. Det är om några timmar, då "tröstlös-perioden" kickar in, det kanske kommer att kännas ensamt. Jaja, vi får se. Om fem timmar är han hemma iaf! Jippie! =)

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Hej! Vill börja med att gratulera till lilla Bella! Har inte skrivit någon kommentar tidigare men jag brukar vara här inne och läsa..(fråga mig inte hur jag hittat hit:-)) Vilken superblogg, både du och din sambo skriver så otroligt bra...Alltid lika trevligt att läsa!!

/Cajsa

2008-08-18 @ 12:41:56
Postat av: Linnéa

Hej Lina!

Hittade din blogg för ett par dagar sedan och jag vill bara säga att den är urmysig. Ni verkar ha det så mysigt där uppe i norr :-)

Själv bor jag nere i Skåne. Jag väntar mitt första barn med allt vad det innebär.

Läste inlägget idag och blev lite full i skratt för du sitter med din mysiga bebis och tänker på detta. Min har inte kommit än, (har 4 mån kvar) men jag tänker på det ändå. Allt med tempen och hur mycket ska dom ha på sig, kan jag gå ut i regn, regnar det in så??



Jag förstår precis vad du menar.

KRAM

2008-08-18 @ 13:01:18
Postat av: Maria

Idag är en riktig sitta inne och fundera dag, vilket trist väder... här strilar regnet ner från en jämntjockt grå himmel...trist. Själv sitter jag på jobbet och tänker på Nora som jag hoppas somnat i sin vagn ute på dagis nu, tänk om vi tog med för lite kläder - hon kanske fryser stackarn?!



Du kan ju prova att ha ett vanligt linne under tunikan, som du drar ner uppifrån om du förstår vad jag menar. då behöver man ju inte sitta med bar mage. fast tunika är väl inte det ultimata amningsplagget... en filt eller sjal att ha om sig är ju alltid skönt och skyler lite om man är bland folk.



Tycker Bella verkar välklädd och det är nog ingen fara att det regnar in när du har regnskyddet på, ut på prommis du. Alltid skönt att få lite luft även om det regnar!

2008-08-18 @ 13:10:45
Postat av: Johanna och Stina

hihi! Härliga funderingar. Ang tunikorna.. det där är klurigt som fasen! Jag har lagt om garderoben lite, man får liksom välja sina kläder =) Hemma, eller dagar man ska till folk man känner väl eller då man ska bort en snabbis utan att amma brukar jag ha "icke amningsvänliga kläder" andra dagar såna som fungerar =)



Ang regnskyddet, här har vi en kronan vagn och en hund, alltså ut i alla väder! jag har ett regnskydd med lock över gluggen, kanske ett sånt är nåt att satsa på?



Jag skulle nog satsa på en liten filt, just för att det blir lite mer ombonat..ett kanontips är att lägga en stektermometer i vagnen, då vet du precis hur varmt/kallt det är =)



Ha en fin dag!

Postat av: sara

håller med maria om linne under tunican,amningslinne kanske.och ang regn så tror jag inte hon blir blöt,går det inte att tippa ner suffletten lite framåt annars?och ang kläder så är det svårt men jag tror det räcker,det är ju alldes tätt där inne om inte annat en liten typ bomullsfilt för mysfaktorn=)

2008-08-18 @ 15:05:33
Postat av: Josefine

Hej! Tips till tunikor ær alltid ett linne, då drar du upp tunikan men har linner under som "tæcker" magen. Brøsten ær ju dæremellan linnet som man drar ned och tunikan som man drar upp =)



Klæder ær supersvårt, mitt tips ær ULL i vinter det håller varmt då det behøvs och svalt då det ær varmt. Jag LOVAR det ær så bra!



KRAM ps. har ej hunnit læsa kommentarer så jag vet inte om du fått dubbeltips nu :)



2008-08-19 @ 10:29:39
URL: http://prinsessansdagbok.com
Postat av: Lina

Cajsa och Linnéa: Tack å tack. Ja, ska försöka se till att Pontus skriver några inlägg också. Han är ju lite "Lundellskadad" (evig romantiker) som ni märker men skriva kan han, haha.



Jättekul att ni följer bloggen! Fortsätt gärna kommentera, så kul att veta att någon läser och bryr sig om vårat vanliga lilla svenssonsliv!

2008-08-19 @ 11:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback