Fab day times two!

Haha, nu börjar jag låta som en kombination mellan killarna i fab 5 och Josefine, men det är ju bara positivt! =)

Igår hade jag och Mirabelle vår allra första "mamma-bebis-date". Det var hur mysigt och kul som helst! Vi träffade Hanna och sonen Tristan (fyra veckor) vid 12.00 och började dagen med en skön promenad i det fina vädret. Mycket snack om förlossning, amning, sömn etc...men också vanligt "lära-känna-varandra-snack". Hanna visade mig en superfin promenadväg längs sjön som jag helt missat. Tydligen kan man gå runt hela sjön, men det gjorde vi inte igår. Bra tips dock, då jag klagat så mycket över att det inte finns några barnvagnsvänliga strövområden här. Tji fick jag! Efter promenaden gick vi på Villan och fikade. Satt ute i det fina vädret och bebisarna var så snälla, sa inte ett ljud under hela tiden utan de låg båda snällt i sina vagnar och växlade mellan att sova och suga på napppen. Efter fikat gick vi hem till Hanna (där även sambon Marcus och 1-åringa sonen Vincent bor) och matade bebisarna, bytte blöja och surrade lite till. Efter 3,5 timmes umgänge gick jag och Mirabelle hem, nöjda och glada! =)

Idag har Pontus varit ledig, 1:a dagen av hans sista fem pappadagar. Vi startade dagen på bästa sätt, det vill säga genom att sova till 10.10. Jo, då hade Mirabelle också vaknat, men hon satt ganska nöjd i babysittern (tack för lånet, Sara och Bia!) så jag och Pontus kunde i lugn och ro äta frulle och faktiskt läsa stora delar av DN innan Mirabelle lessnade och ville ha lite lovin' =)

Efter frukost så bestämde vi oss för att ta en jätteprommis. Vi började med att gå längs sjön som jag och Hanna gjorde igår men sen vek vi av och gick mot Ljusnedal och mot golfbanan. Vi trodde vi skulle kunna fika på värdshuset men det var stängt just på måndagar och tisdagar så då beslutade vi att gå till lilla kiosken vid hål nio på golfbanan. De har faktiskt bra fika så det blev både macka, kaka och kaffe. Där mer eller mindre tvångsväckte vi Bella så hon skulle få äta innan vi började gå hemåt. Hon åt och somnade om i vagnen - fantastiska unge! Då Pontus både är 1) super positiv och 2) äventyssugen så beslutade han (och jag hakade på) att vi skulle gå en vandringsled hem, över Röstberget. Jag var lite nervös för hur stor leden egentligen skulle vara och om den lämpade sig för vagn men det var ju det minsta problemet enligt pappa Pontus. Så vi började gå och han hade helt rätt. Leden var bred och visst var det väl lite stock och sten men inget som inte vagnen, Bella eller vi inte klarade av så tack vare Babys initiativ så fick vi en mysig promenadavslutning i skogen istället för att gå samma väg tillbaka eller på stora vägen. Kul! Leden gick ju verkligen genom skogen och jag ska erkänna att jag tänkte på björnan både en och två gånger men eftersom vi pratade hela tiden så kändes det ändå lungt. Björnar viker ju av om de hör människor så....Men faktum är ju att Jämtland/Härjedalen är björntätast i Sverige och för bara någon dag sedan såg en kollega till Pontus en björn precis vid tomtgränsen vid hennes hus! Jaja, bor man i fjällen så gör man! =)

Totalt blev promenaden dryga 1,2 mil. Bra jobbat va!? Då vi kom hem sov Mirabelle fortfarande så vi lät henne sova ute vagnen medan Pontus klippte gräs och plockade svart- och rödvinbär medan jag läste Mama (Tack Marcus och Maria!) och krattade lite. Schysst arbetsfördelning va?

Efter vi varit ute heeela dagen gick vi in och Pontus lagade en jättegod middag! Stekt lax med cous cous och haricot vertes och egenkomponerad sås av kokosmjölk, sweet chili, ingefära. Så gott! Självklart la han upp det på tallrikar så där riktigt restaurangsnyggt. Vi drack faktiskt varsitt glas vitt vin till också, busigt värre. Och Mirabelle lät oss äta nästan hela middagen innan hon också ville vara med. Men faktiskt så har henne skrikperioder blivit mycket bättre. Igår var hon hur lugn som helst fram till typ 22.30 då hon blev jätteledsen och inte somnade förrän nästan 00.30 men allt sånt är ju glömt då hon då sover till 6.00 för att äta och byta blöja, somnar om och vaknar för morgonen först efter 10.00!

Imorgon åker vi till Sundsvall, längar! Vi har ett schema värre än Robert Wells sommarturné med planerade besök/aktiviteter varje dag. Men det är bara kul. Vi vill ju träffa alla och alla vill träffa Bella, haha. Framför allt är det släkt som vi ska träffa men vi ska även klämma in lite kompisar med, kul! Är deta stressande för en liten bebbe? Nej, det tror vi inte. Så länge vi håller oss lugna och inte stressar och hon får vara med och allt sker på hennes villkor tror jag det går hur bra som helst. Jag ska klippa mig på fredag med, skönt! Pontus får som han vill så det blir en omgång till med blonda slingor.

Då vi som sagt ska till Sundsvall så kanske bloggen ligger i vila veckan ut. Men då kommer det massa bilder och rapporter på söndag eller måndag istället!

Ciao!


"Ey, tagga ner va, mannen"


Ljusnedal är en liten, men mysig by!


Björntätt som sagt.
Men detta är bara en vanlig gatuskylt, inget annat =)


Cirka 100 meter från oss


Pontus plockar bär på vår tomt.
Att hyra en halv villa är toppen! 


Jossan, Helena och Åsa skickade dessa superfina kläder till Mirabelle via posten.
Totalt oväntat och superkul. Tack!!


Mycket att packa till mamma och bebis...
Och då ska massa mer grejer med såklart: vagn, bärsele, skötväska, filtar, napp...


Mina STORA kärlekar!

Kommentarer
Postat av: Maria

Wow, vad impad jag blir över ert promenerande! Du kommer ju i form på ett kick efter graviditeten på det där viset, härligt! Ser hur mysigt ut som helst i fjällen och jag längtar tills vi kommer och hälsar på er. Fast nu kommer ni ju hem och vi ses snart!

2008-08-26 @ 08:26:25
Postat av: Sophia

Halloj! Jag måste hålla med föregående talare. Blir mycket impad över era familjestrapatser. Själv har jag precis börjat ta mig ut på längre (2-3km) turer. Jag har haft tok för ont i de "nedre regionerna" innan, men nu är det mycket bättre. Så snart blir det munksjön runt varje dag =). Hoppas att ni får en trevlig vistelse i Sundsvall. Det kommer att bli tomt utan dina inlägg.

Kram

Postat av: Jennie

Superkul att träffa er igår o underbara lilla söta Mirabelle! Längtar tills vi får komma till fjälls o hälsa på er. Kram J, R & W

2008-08-27 @ 09:25:09
URL: http://jennie77.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback