Flaskpremiär!

Ja, som småbarnsförälder är det inte kräft- och surströmmingspremiär som är de hetaste premiärerna utan nappflaskepremiärer! Igårkväll då Pontus kommit hem, tack för det, så fick Bella världens grinattacker från och till. Hon  "grät" på ett sett vi inte hört sen hon undersöktes av ögonläkaren på BB och det var inte alls kul för två föräldrar vars hjärtan brister varje gång hon kvider. Det verkade verkligen som om hon hade ont i magen eller så, för det var så intensivt. Vi började spekulera i om hon var så här ledsen sist vi åt pasta carbonara till middag med, jag åt ju det till lunch igår, och även om vi inte mindes riktigt så började vi misstänka magvärk som en följd av vitlöken i carbonaran.


Pappa Pontus njuter av att vara matmaskin =)

Efter lite funderingar så kom vi fram till att vi skulle testa att ge henne ett mål ersättning i flaska, om det nu var bröstmjölken/vitlöken hon reagerade på. Då vi vet att små barn inte alltid låter sig luras av flaska så gjorde vi bara i ordning 60 ml. Men hepp, det tog slut på typ en minut! =) Bella tvekade inte en sekund att ta flaskan och hon sög i sig ersättningen med en väldig fart. Max ml per mål på en så liten bebis är 150 ml så vi gjorde 60 ml till som hon åt med samma glädje. Efter lite famnmys med pappa så somnade hon lugnt och stilla i sin egen säng vid 00.30 och sov sött fram till 6.30 då hon ammades. Jippie! Vi vet att vissa anser att man inte ska ge ersättning till bebisar om amningen funkar men att ersätta ett mål då och då ser vi inga som helst problem med, och inte Bella heller uppenbarligen.

Vill passa på att tacka
Jennie och Rille som ändå är en stor anledning till att vi tog mod till oss att ge henne flaska så här tidigt. Deras lilla Wilma är inte så sugen på det och de har tipsat oss att testa tidigare än vad de gjorde. Så tack för tipset! Om nu Bella kommer fortsätta acceptera flaskan (vi ska testa någon gång i veckan så hon inte glömmer) så vet vi ju nu att hon och Pontus fixar biffen om jag skulle vara borta någon gång. Skönt!


Nu väntar vi bara på att Bella ska vakna, sen bär det av till Röros!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Det är ju toppen om hon blir nöjd vilket är det viktigaste, hon kommer ta både bröst och flaska tror jag utan problem!

Kram!

Postat av: Sara - Dagens Positiva

Tack för tipset om den nya serien på MTV! Den måste jag kolla in. Vilken liten sötnos ni har förresten. :)

2008-08-22 @ 11:07:10
URL: http://dagenspositivaste.blogspot.com
Postat av: Josefine,Blekinge

Hejsan!



Hittade just din blogg via prinsessans dagbok som jag dagligen läser. Hur gammal är er söta dotter?

Jag har en snart 4-månaders kille som jag helammar, han har aldrig fått något annat än bröstet, dvs. varken utpumpad mjölk på flaska eller ersättning. Men nu när jag läser att det gick bra för er blir jag lite sugen på att pröva...



Dels vore det så skönt för mig att någon gång kunna vara hemifrån utan att behöva stressa hem för att amma, dels så kanske sonen hade sovit mer än 3 - 4 timmar i sträck på natten... Men jag är samtidigt lite rädd att han inte tar bröstet om man provar med flaskan...



Ingen jag känner som fått barn i år ammar, alla ger bara ersättning och allas bebisar sover som stockar... Men samtidigt tror jag på att amning är det bästa för barnet!

Blev ett långt inlägg det här!

Kram och lycka till med er fina dotter!

2008-08-22 @ 11:10:09
Postat av: Linnéa

Gud vad snygg och fräch du är!

Man kan knappt tro att du precis fött barn.

Härligt att se.

Jag är lite mer än halvvägs och känner mig inte alls lika snygg!!

Kul att hon ville ta flaskan :-)

Kram Linnéa i skåne

2008-08-22 @ 14:36:59
Postat av: Jeanette

Hon är så fin ler lilla Mirabelle. Jag är inne varje dag och läser om era dagar, bloggen är urmysig :).



Hoppas ni fick en trevlig tripp till Röros. Vi passerar ju Funäsdalen och Röros varje gång vi åker till släkten i Norge så det är lite extra roligt att läsa om era hemtrakter och se bilder.



Ha en trevlig helg, kram!

2008-08-22 @ 16:18:10
URL: http://minnenimin.blogg.se/
Postat av: Jeanette, igen

Det skulle ju stå "er Mirabelle", inte "ler Mirabelle" :)

2008-08-22 @ 16:19:25
Postat av: Jennie

Vad härligt att det funkar! Jag blir både avis och glad! Wilma har ju ätit från flaskan typ 4 gånger, 2 när hon var superliten och 2 för någon vecka sen, men hon totalvägrar nu... skulle vilja sova mer än 3 timmar i sträck nån natt. Förut när hon var liten som Bella så sov hon ju hur bra som helst. Men när man tror att man fått in en rutin så bryts den... så är det visst med bebisar!



Kram på er

2008-08-22 @ 17:08:51
URL: http://jennie77.blogg.se/
Postat av: sara

anledningen till att hon är ledsen på kvällen kan vara att hon är hungrig...alltså att hon inte kanske är helt nöjd med din mat,hon kanske behöver mer nu då hon växer så mycket.så var det med isa. och att ge henne flaska på kvällen är ju toppen så kanske hon slipper vara ledsen och ni slipper ha ont i hjärtat=)

2008-08-22 @ 19:39:08
Postat av: Maria

kul att det gick så bra med flaskan, det underlättar ju verkligen om man får sig lite mer frihet om man vill det. Men båda våra barn har det gått bra att kombinera flaska/amning så länge amning var ca 80-90%. T ammade jag ju länge, men N som var en knölig lite bebis fick mer flaska och ju m er jag gav ju mindre ville hon amma (maten kommer ju fortare ur flaskan!). Ta lite ersättning i taget och se hur magen reagerar. Ofta blir bebisar hårda i magen av ersättning och det kan vara jobbigt... nu har du fått många råd från många läsare med olika erfarenheter. Ta till er det som ni vill och gör på ERT sätt, det blir bäst=) hoppas ni haft en toppendag! kram!

2008-08-22 @ 20:59:16
Postat av: Lina

Josefine, Blekinge: Mirabelle är bara 14 dagar, precis idag faktiskt. Jag är också rädd att hon ska välja bort bröstet, men som Maria säger (för övrigt min svägerska) så tror jag det är lugnt så länge man ammar så pass mycket som 80-90%. Det här med flaska/ersättning är bara ett komplement, eftersom amningen verkar funka fint.



Linnéa: Tack så mycket! Jag känner mig väldigt pigg och fräsch, men det blir man nog om man har en bebis som sover hela nätterna =)



Jeanette: Ja, Röros var superfint ju! Kul att gå i en ny med gågator, finns ju knappt trottoarer här i Funäs, haha!



Jennie: Ja, det där med "rutiner". Vi är sååå glada för varje natt hon sover, för vips så slutar hon väl med det.



Sara och Maria: Claes och Marie var inne på sitt spår Sara, men samtidigt tycker jag det verkar knpeigt eftersom hon ju sover upp till sex timmar på raken under natten, borde hon inte vakna oftare om hon inte blir mätt? Men det är ju absolut värt att prova de kvällar hon är så ledsen som hon var igår. Och Maria, visst är det så att alla föräldrar måste hitta sitt sätt, bland alla tips från farmor, mormor, svägerskor, kompisar och bloggare... Men tipsen är välkomna! Vi har ju trots allt bara varit föräldrar i två veckor, och du t.ex har ju varit det i över fyra år! =)



2008-08-22 @ 22:57:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback