Till kvinnan, till Lina!

Jag har frågat Lina om jag inte kan få skriva ett inlägg till, denna gång för att jag vill skriva om något lite annat än just att få barn. Eller ja, inlägget kommer väl också att i viss mån handla om att få barn men det primära syftet med inlägget är ett annat och det både handlar om, och är avsett för, mitt hjärtas dam - Lina.

Fram tills dess att Bella kom har jag, när jag har tänkt på mig och Lina som ett par och en tvåsamhet, tyckt att vi, missförstå mig nu rätt, "maximerat" våra känslor för varandra. Alltså inte "maximerat" på ett negativt sätt som att "nu har vi nått vägs ände", utan helt enkelt bara det att vi har tyckt om varandra precis så mycket som två människor och älskare kan tycka om varandra. Detta är en uppfattning som jag, i och med Bella, starkt har kommit att revidera. Låt mig försöka förklara varför.

Jag är nog egentligen som många killar överlag är; jag har en idealiserad bild av kärlek, män, kvinnor och allt som hör därtill; en "piedestalfilosofi" där kvinnor, tjejer, flickor är målet för hela ens uppmärksamhet, längtan och väsen. Man kanske kan sammanfatta och ettikera hela detta batteri av tankar i ett enda ord - romantiker. Jag har också härigenom alltid haft den starkaste övertygelse att jag skulle göra vad som helst för Lina. Detta beror såklart inte allena på att jag skulle vara den typ av drömsk Lundell-romantiker som jag beskrev ovan, utan såklart också för att jag på riktigt håller av Lina som människa, vän och käresta; jag skulle tveklöst kasta mig framför vilken bil som helst, eller in i vilket eldhav som helst, för att undsätta henne. Jag skulle förnedra mig på vilket tänkbart vis som helst, ta vilket skitjobb som helst eller gå över vilka lik som helst för att hon ska må bra och ha det bra.

Vad är egentligen detta, vad är det jag pratar om? Är det sund kärlek? Ja, jag hoppas det. Eller är det ett uttryck för ungdomligt manligt högmod? Måhända. Är det ett tvåledes beroendeförhållande? Det hoppas jag också men skräms också lite av tanken; ligger det inte längst ner, under hela denna romantiska chimär, ett stråk av klassisk bespottad manschauvinism och patriarkalism? Det kanske det gör men det är också detta som är poängen:

Att se Lina föda vårt gemensamma barn; den urålderliga kraft med vilken barnet drivs ut, den fullständiga fokuseringen på nuet i förlossningsarbetet och att bevittna den teatraliska visualiseringen av hela smärtregistret har bevisat för mig att jag inte kan göra vad som helst för Lina; jag kunde inte ta bort den fysiska smärtan det innebär att föda ett barn, jag kunde inte ta över eller byta av henne, jag kunde inte skynda på processen eller avsluta den. Hon gjorde det. Hon hanterade smärtan, hon upplevde den. Hon födde vårt gemensamma barn. Hon kastade sig framför bilen, rakt in i eldhavet, för min och Bellas skull. Hon och ingen annan.


Att se detta får mina ögon att tåras av tacksamhet, mitt hjärta att svalla över av känslor. Jag hade aldrig maximerat mina känslor för Lina, det fanns oändligt mycket mer! Som jag älskar dig Lina!


Med detta sagt så lyfter jag min hatt, höjer mitt glas och går ned på knä för Lina, för kvinnor!

Din tillgivne, Pontus



Kommentarer
Postat av: Maria

Att få barn sätter så mycket känslor i rullning som man inte visste att man hade, vad fint skrivet Pontus! Mirabelle är verkligen ett kärleksbarn, och vilket barn är inte det?! Mina barn och deras far är i alla fall mina största kärlekar i livet. Det är häftigt hur mycket kärlek det finns, när man har sitt första barn som man älskar så otroligt mycket är det svårt att föreställa sig hur man ska kunna älska ett till barn på samma sätt. Men det verkar inte finnas någon gräns på hur mycket kärlek det finns. Det är nog omöjligt att maximera sina känslor, precis som du skriver!

2008-08-14 @ 12:16:22
Postat av: Fia

Å vilken fin hyllning till din kvinna Pontus! Du sätter ord på det man hoppas att varje man tänker om sin kvinna och barn!!

Postat av: sara

nu står jag med tårar i ögonen och gåshud på armarna på jobbet....

2008-08-14 @ 12:29:16
Postat av: Eva Kihlström

Vilken gåva du har att sätta ord på dina känslor och tankar, Pontus!



Det konstigaste är att om/när det kommer in fler barn i bilden, så finns det ÄNNU mer kärlek att ge och få, instämmer med ovanstående kommentator.



Och när barnen kommer hem och presenterar sina "kärlekar" så finns det utrymme för dem också. Uttrycket "Jag förlorar inte en dotter, jag får en son" kan faktiskt vara helt relevant för hur det fungerar. Det blir bara annorlunda när de är vuxna.



Och man kommer på sig själv med att längta efter barnbarn ...

2008-08-14 @ 12:53:40
URL: http://evaihjo.blogspot.com
Postat av: karolina

lina! du har nog fått den allra bästa! grattis!

2008-08-14 @ 20:42:55
Postat av: Anna

Snubblade in av en händelse här och sitter just nu med tårar i ögonen och gåshud på armarna, vackert är det enda jag kan säga! Lycka till tillsammans!

2008-08-15 @ 09:44:25
URL: http://edar.blogg.se/
Postat av: Josefine

Vackraste text jag læst! Så otroligt fint skrivet.

KRAMAR!

2008-08-15 @ 10:07:45
URL: http://prinsessansdagbok.com
Postat av: jessica

Åhh herre gud vad underbart skrivet. Det bara tåras imina ögon. Grattis förresten till erat barn.

Lycka till!

2008-08-15 @ 10:53:22
Postat av: mona-lisa

Underbart att läsa, jag säger som de flesta man får gåshud.

En underbar bild på dina kära.



Lycka till.

2008-08-15 @ 11:19:20
URL: http://melodislinga.blogg.com
Postat av: Anonym

Sitter här med tårar i ögonen, så vackert skrivet!!

2008-08-15 @ 12:13:22
Postat av: karin

läser många bloggar men jag brukar inte kommentera speciellt ofta. men det här var vackert! är alldelles rörd!

2008-08-15 @ 13:15:41
URL: http://annakarinmargaretha.blogg.se/
Postat av: Marianne

Även jag sitter med tårar i ögonen...

Vilken man !

2008-08-15 @ 15:01:55
Postat av: Mira

Så otroligt vackert!!



Vilken man! Grattis!

2008-08-15 @ 16:58:04
URL: http://metrobloggen.se/husfrun
Postat av: hannie



detta ska min kille, tillika blivande pappa i januari få läsa! =)

2008-08-15 @ 18:23:35
URL: http://lillababy.blogg.se/
Postat av: maja

åh herregud så fint , själv har man ju lust att kasta ens SKULLEALDRIGKOMMAPÅTANKEN man ut genom fönstret efter att ha läst detta =)



Detta är om nått otroligt manligt !



Jag gratulerar dig Pontus och dig Lina till en underbart söt liten Belle



kram maja

2008-08-15 @ 23:23:55
Postat av: Helén

Vilken text, helt otroligt. Grattis till er båda, jag önskar er all lycka i livet.

2008-08-16 @ 12:45:29
URL: http://utopiahelen.blogspot.com
Postat av: Sanna m Thisla o Anthon

...kom in på ett bananskal hit o vilken man du har Lina, oj...finner inte ord...vilka fina ord han ger...Ponuts du är en riktig man//Lycka till i livet o var rädd om varandra

2008-08-16 @ 14:52:10
URL: http://sannasandrum.blogspot.com
Postat av: Carolin

Håll hårt i Pontus Lina! Detta var fantastiskt vackert! Vilken kärlek - mina ögon tåras!

2008-08-18 @ 13:11:54
URL: http://ungkvinnas.blogg.se/
Postat av: sara

Halkade in på sidan och fick syn på det du skrivit, otroligt vackert:)... Lycka till!!



2008-08-22 @ 11:43:57
URL: http://sara80.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback