Bella på bootcamp!

Mirabelle har tre sovplatser; i sängen, i vagnen och i våra famnar. Det sistnämnda är ju såklart jättegosigt men hon blir ju inte direkt mindre och man blir ganska stel av att hålla en dryga 7-kilos klump i famnen någon timme. Därför har jag nu bestämt att vi måste träna henne att sova själv, hon klarar det ju utmärkt på nätterna så då borde hon ju kunna ta en lur även under dagen utan vagn eller famn. Sängen har vi bestämt bara är till för natten. Vi vet inte om hon fattar eller om hon ens kan ha rutiner än, men vi har bestämt att då hon är i sängen då är det tyst, mörkt och tid att sova länge. Det funkar ju så bra så vi vill inte förstöra något genom att använda sängen dagtid. Så idag har jag testat att få Bella att sova på dagen själv. Tyvärr började nog 1:a träningspasset lite tokigt, vilket jag helt tar på mig skulden för. Jag bakade och Bella lekte i babygymmet och jag hörde hur hon blev mer och mer less men jag tänkte att "jag är klar om 5 min, hon ser mig ju, det går ingen nöd på henne", typ. Men bebisar verkar tyvärr inte alltid vara så rationella så typ tre sekunder senare blir hon redigt pissed och börjar gallskrika/hulka. Jag lyfte såklart upp henne så snart jag hade fått in kakan i ugnen och försökte trösta så gott det gick men hon verkade mest vara ute efter hämd vid det laget. För jag gick, sjung, gosade och pratade men hon bara skrek och grinade och hon klämde t.om fram några tårar. Till slut tog jag till det tunga artilleriet - bröstet. La mig i sängen på sidan och tippade henne mot mig. Tätt, tätt, tätt. Då lungnade hon sig och till slut tog hon bröstet och jag kände hur hon började slappna av. Hon var ju inte direkt hungrig så efter bara kanske tio minuter sov hon. Då passade jag på! La en mur med kuddar runt henne och smög ut ur rummet. Yes! Ungefär lika lång tid som det tog för mig att göra segerdansen tog det för henne att vakna igen, suck. Men då bestämde jag mig för att inte ta upp henne, utan jag satte mig vid henne och smekte henne på huvudet och gav henne en napp. Efter bara någon minut sov hon igen, och gör det fortfarande, 40 minuter senare!

Tror vi måste börja träna henne så här, ligga hos henne eller iaf på något sett få henne att somna då vi är där och sedan gå därifrån. Blir nog en chock för henne att bli lämnad vaken för att somna in själv. Ikväll tänkte jag testa att lägga henne direkt i soffan och inte någon av oss. Har funkat ibland men ska få in det lite mer som en självklarthet nu. Mamma och pappa sitter och du ligger brevid, capish? ;0)


Kommentarer
Postat av: lina

Kanske prova någon form av snutte, nått som hon förknippar med sömn, förrutom famnen då..?

Vi kör samma kudde i sängen på natten som i soffan och våran säng på dagen. Funkar bättre och bättre, tror han börjar förknippa den med att sova. Lätt pryl att ta med också..värre som du skrev till mig om de vänjer sig vid bara spjälsäng, att ta med den liksom...

Hoppas det går bra för er!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback