Vecka 27 (Varning för bäbissnack)

Nu har det gått en månad sedan vi fotade magen sist och jag får erkänna att den nog växt lite mer än jag trodde. Det sker ju ändå så succesivt så man tänker inte på det så mycket men då man jämför bilden från v 23 och den nu från v 27 (+0) så syns det ju verkligen! Jag känner Pyret mer och oftare nu också. Senast igår gav Pyret Pontus en liten spark i ryggen då jag skedade honom, haha. Eller spark och spark, kan väl lika gärna ha varit ett slag, skallning eller "rumpning" =).

Jag tror att det är en kille. Haha, eller jag tror det varannan dag ungefär. Ibland är jag säker på att det är en tjej och ibland är jag säker på att det är en kille. Någon som har en rolig gissning eller teori baserat på magbilden? Hjärtljuden ligger runt 150, har hört att det vanligt för tjejer och killar, haha. Jag brukar roa mig med att surfa runt på
familjeliv.se för my god vilka crazy människor (läs blivande mammor) det finns! Alla "vet" hur en graviditet är om man väntar ett visst kön ("jag gissar rätt minst hälften av gångerna..."), alla "vet" vad som är normalt, alla "vet" vilka barnvagnar som är allra bäst etc. Men visst är det kul ändå då folk gissar vad jag har i magen. De flesta verkar tro på en kille. Ja, det får vi inte veta förrän i augusti, hur som helst.

Jag mår fortfarande väldigt bra. Känner av ytterst lite halsbränna då och då men "hållet" har nästan försvunnit. Jag har taggat ner på tempot (eh, har jag ens motionerat sista veckorna....?) och använder ett stödbälte på jobbet. Tack för lånet Sara! Jag märkte aldrig av "hållet" på jobbet men det är väldigt skönt med bältet, det avlastar liksom. Som Pontus sa igår efter inte ha sett mig på dryga två veckor "Men gud, nu hänger ju magen ner över troskanten"! Sen så tipsade barnmorskan om bälet med så det kan ju knappast skada, bara underlätta. Sist på mvc så tyckte de att jag hade något högt blodtryck, dock bara övertrycket dvs "det mindre viktiga".  Det var inget att oroa sig för men hon tyckte att jag skulle försöka tänka på att inte vara så speedad hela tiden, även om hon förstod att det liksom är min personlighet, haha. Nu försöker jag att inte göra något alls då jag är hemma, eller typ bara läsa eller kolla på TV. Och sen försöker jag intala mig själv att jag inte måste småspringa så fort jag ska transportera mig. Det gör jag annars även hemma i lägenheten, haha. Då jag är hos mamma och pappa så springer jag t ex upp för trappan, helt i onöan liksom. Men nu tänker jag mer på sånt. Borde kanske gå på nån gravidyoga eller nåt? Vore säkert kul! Någon som vet om något sånt?

Tidigare ikväll var jag och Pontus hos Marcus och Maria och hälsade på. Marcus kom hem sent så han träffade vi inte så mycket men vi fick gott sällskap av Maria, Tuva och Nora. Ungarna var på ett strålande humör och de gillar verkligen Pontus. Han busar ju som en jämlik med dem så de skrattar ju så de kiknar, så kul! Han roade dem säkert fem minuter genom att dra dem i benen över golvet. Efter cirka en minut hade Nora förstått principen så hon ålade fram och viftade med benen i vädret så Pontus skulle ta tag i dem. De är så roliga! Nora är minst sagt en livlig tjej och Tuva är så duktig och stor på något vis. Klok och underhållande. Vi drack kaffe och åt kaka och då sa hon "Vem ska äta de två kakorna som är kvar, jag har ju bara ätit en så de kanske är mina?" Haha, låter så kul och slugt då en fyraåring säger så. Sen är de såklart i luven på varandra titt som tätt men det är väl så det ska vara mellan syskon, så länge de blir sams. Ja, så kul att ha Tuva, Nora och Isa i familjen! Det är en trio excellenta kusiner som Pyret kommer ha!

Imorgon är det fredag och då ska jag och Pontus ha Marie, Lotta och Alex på middag. Marie är i Sundsvall för jobb och hon stannar över helgen. Dock sover hon inte här, men en middag ska bli superkul! Men faktiskt skönt att vi inte har nattligt sällskap, vi har ju liksom inte setts sen Valborg och det är så mysigt att få rå om varandra helt själva också. Annars i helgen vet vet inte riktigt vad som sker. Marcus och Maria föreslog en middag på Tandoori på lördag men vi lämnade inget besked. Är ju det där med att rå om varandra, men vi får se. Alltid kul med utemiddag!

Igår var det då dags att köpa de allra första bäbisprylarna. Jag och mamma var på nån sorts "mingelkväll" i Bosvedjan med Oriflame (mamma har arbetskompisar som säljer) och den nya barmbutiken i Haga, Pirum Parum. De har verkligen superrokiga saker, mycket unisex och 70-talsretro, vilket precis är vår stil. Så jag slog till (läs mamma köpte) på en vit/grön filt med snälla monster på som vi kan ha i vagnen, på golvet, i soffan etc och en jättesöt sparkdräkt (dock utan fötter) som också var grön/vit. Gräddvit botten och gröna cirkelmönster, tufft. Den fanns dock inte i någon mindre storlek än 68 så det dröjer ju kanske ett halvår innan den invigs. Så vi måste ju såklart köpa pyttebäbiskläder med. Men kanske inte riktigt än. Snart. En sak i taget, filten och sparkdräkten igår var ändå ett stort steg! =)

Har jag redan bloggat om då jag och mamma var ute på Barnens Hus, tro? Hm, ja det var vi iaf. Supertrevlig personal! Tror hon heter Maria....hon visade och grejade trots att vi sagt att vi inte skulle köpa där och då. Det vi mest undrade över var babyskydd till bilen och skötbord. Då det gäller babyskydd blir det nog en Brio. Den fick inte lika bra som t ex Britax i säkerhetstestet men som hon (Maria?) sa så har de ju alla klarat säkerhetstestet, resten är ju detaljer. Brio var så smidig och lätt (i vikt) jämfört med Britax och det tycker jag är viktigt. Självklart ska Pyret åka mycker mer vagn än bil men då man väl gör det och ska in och ut med babyskyddet så vill man ju att det går lätt. Skötbordet blir någon form av badkarsvariant. Kul!

Annars är det rätt så spännande grejer på gång då det gäller Pontus och jobbutsikter. Men då inget är på något sätt klart vill jag inte skriva något om det här, hihi. Och ni som redan vet vad det handlar om, snälla, kommentera inget om det här. Tack!

Ciao!


Kommentarer
Postat av: Mariana

Lina, va fin du är. Det är något med blivande mödrar... ni bara "lyser".
Saknar dig/er alla på caféet...
Kram från Marris.

2008-05-15 @ 22:57:27
Postat av: Elleonora

Jag tror att det är en kille... men jag går bara på min otroligt braiga känsla ;) Haha... men jag tror verkligen det. 50/50... så jag kan ju ha rätt.

Nä nu måste jag jobbaaa. Herrå.

Postat av: Sophia

Det är så kul att följa er å lilla pyret, speciellt eftersom vi ligger så lika i tid.

Jag tror att pyret är en liten Mirabelle, har hört att om man bär magen lågt så är det en flicka å högt en pojk. Sen så talar ju hjärtljuden för det oxå ;).

Vad gäller bilbarnsstol så har även vi valt en Brio, känns som ett bra och säkert val. Plus att den var, i särklass, finast och lättast av de vi kollade på.

Ha de gott!

2008-05-16 @ 10:26:58
URL: http://sophiaolsson.blogg.se
Postat av: Stina

Hej!

Cool gravidmage =) Tänkte bara säga att jag först missuppfattade en lite rolig grej i din blogg, du har skrivit barmbutik iställer för barnbutik. Barmbutik, vilket fint och gammaldags namn för en bh-affär tänkte jag innan jag fattade att det inte alls var så du menade! Haha, ibland är man trög =)

Tror att jag tänker komma ner till Jönköping den 14 juni, så du kan ju planera in mig på ev. middag på kvällen! Följer jag inte med så gör det ju inte så mycket, då är det ju bara att ta bort en tallrik typ... men jag tror inte att det är nåt som hindrar mig från att åka.

Ha det fortsatt bra! Kramar stina

2008-05-16 @ 11:44:16
Postat av: Jennie

Kul läsning!
Jag vet inte om jag vågar gissa på kön, jag var ju helt säker att vi skulle få en kille, men så blev ju inte fallet! Men jag gissar på... ehh... en liten kille!
Vad gäller barnkläder, köp inte för mycket smått, räkna med att ni får massor med kläder i strl 56 och 62. Strl 56 växte Wilma ur ganska så snabbt, men hon är ju en rätt så stor bebis.
Ha de så gott med gomagen o ta hand om dig.

2008-05-16 @ 16:43:21
URL: http://jennie77.blogg.se
Postat av: Chris

Åhh va fin du/ni är Lina!
Supersöt mage och KUL att du mår så pass bra också, det måste ju underlätta!

Vilket café jobbar du på? tänkte att jag kanske skulle svänga förbi när jag är i Svall om några veckor..

Trevlig helg! Kram Chris

2008-05-17 @ 15:27:49
Postat av: josephine

Du är så fin!! Jag gissar på... hmm.. POJKE! :)

2008-05-17 @ 19:54:52
URL: http://www.joxzephine.blogg.se
Postat av: Maria S

Vad stor magen blivit. Hoppas ni har det bra. Ser fram emot midsommar, ska bli kul att träffas. Ha det så bra! Kram

2008-05-18 @ 22:36:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback