Amningsvanor förr och nu

Precis då jag bestämt mig för att iaf göra en del av städningen (resten ska göras tillsammans med Pontus imorgon eller på torsdag) så vaknar Mirabelle upp (sov ute i vagnen) och var jätteledsen. Skrek och verkade ledsen, inte arg eller magknip eller så. Väldigt ovanligt och jag blev faktiskt lite "chockad" över just den här nya sortens "gråt". Tog iaf upp henne och försökte gå runt med henne och prata och vyscha men det hjälpte inte. La mig i sängen med henne på magen men det gillade hon inte. Det har hon väl iofs aldrig gjort, använder i så fall den positionen till att träna nacken då hon är på bra humör. Men iaf, till slut la jag henne på sidan av mig och trots att hon ätit för mindre än en timme sedan så fick hon bröstet. Nöjd, såklart. Så då fick hon ligga där och "småsnutta", för åt gjorde hon inte. Tillslut somnade både hon och jag. Mirabelle sover fortfarande och verkar allmänt nöjd med livet. Jaha, varför skrev jag allt detta då? Jo, för att vissa kanske menar att man inte ska ge barn bröstet om de nyss ätit, som Bella nu hade gjort? Jag vet att förr, bland annat då jag var liten, så åt bebisar var 4:e timme, även om de skrek sig hesa under tiden. BVC och "ny expertis" idag har ju, tack och lov, inte kvar den rekommendationen, utan vi blir ju uppmande att finna våra egna mönster och att lita på bebisen. Om nu Bella blev så där lugn av att få snutta i kanske 15 minter, då är det väl värt det? Självklart måste man ju ha gränser för större barn, men de allra flesta bebisar ammas väl bara kring sex månader och förstår verkligen så små bebisar gränser och rutiner? Mirabelle får äta när hon vill, men allt som oftast faller sig det naturligt ändå kring var 3:e timme, dock inte på natten då hon alltid (hitills, haha) sover minst fem timmar i sträck. Vad tycker ni? Hellre en lugn och nöjd bebis som då kanske ibland äter "titt som tätt" än en ledsen och orolig som har en perfekt mat- och sovklocka bestämd av föräldrarna?

Nu till något helt annat....Imorgon blir en intensiv dag! Sedan en vecka tillbaka visste vi att Föräldrargruppen på BVC startar imorgon klockan 13, och tidigare idag ringde
Hanna och berättade att Kyrkis börjar imorgon med, klockan 10-12! Så kul att Pontus är ledig hela dagen imorgon så att han kan följa med på båda sakerna. Säkert blir det ju så att alla föräldrar först kommer ses på Kyrkis, och prata med varandra på eget initiativ, och sen igen på BVC, så man kan ju undra vad vi ska göra på BVC då, eftersom jag antar att 1:a träffen är tänkt som någon sorts "presentationsrunda". Det är klart, alla behöver ju inte gå på Kyrkis, (speciellt inte de med så små bebisar som Bella) men jag tror nog de flesta går till BVC. Vi går ju på allt som erbjuds då vi är så nyfikna på andra föräldrar här i byn! =)

Om vi och Bella har någon som helst ork kvar på eftermiddagen så kanske vi ska åka och fiska i någon tjärn en bit bort bara. Men vi får se hur alla känner sig. Ja, så morgondagen kommer gå hur fort som helst! Och sen är det torsdag och då kommer mamma och pappa! :0)

Kommentarer
Postat av: Maria

nej så små bebisar förstår absolut inte rutiner och gränser när det kommer till amning, amning är ju så mycket mer än mat. Tröst och närhet framför allt! Sen får de ju inte i sig lika mycket varje gång de äter, ibland lite och ibland massor. Jag tror tillvaron blir bra mycket lugnare och mer harmonisk om man inte tittar på klockan när man ammar, det har i alla fall funkar överlägset bäst för oss. Tycker ni verkar ha hittat ett bra sätt för er!



Ha så kul i morgon!

2008-09-23 @ 19:40:39
Postat av: Mille

Nej, skrota den där perfekta mat- och sovklockan, säger jag. Kör på det som är rätt för er! =)

Postat av: Lina

Mille: Ja, vi har ju aldrig tillämpat det så det blir lätt! =)

2008-09-23 @ 20:51:25
Postat av: Fia

Haha, Lucas fick äta när han vill och mysa när han ville..! Å det gjorde han, varannan timme ibland så det var ju underbart när han började ta nappen och var nöjd med det! Ge dom små liven det de vill ha deras första månader i livet så löser resten sig sen tycker jag!:-)

2008-09-23 @ 21:34:47
URL: http://fialiljas.blogg.se/
Postat av: Johanna och Stina

Jag har låtit stina få bröstet när jag anat att det är det, har inte bestämt att hon inte är i tid så att säga. O det har fungerat bra ibland ammar hon mer och ibland mindre. Kör på som du känner!! Orkar du med en snuttis så kör på det orkar man inte en snuttis får man väl ta mer gråt o mer kämpande. Jag låter stina vara en snuttis =) Tror du är på rätt spår!

2008-09-23 @ 22:42:03
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: Jennie

Låt hon amma när hon vill. Hon behöver antagligen närhet när hon bara vill snutta. Själv är jag less på snuttandet på natten o försöker komma ifrån det (men hon är ju stor nu - 6 månader) var på god väg, men efter en förkylning så är vi nu tillbaka på ruta ett...

2008-09-24 @ 10:14:13
URL: http://jennie77.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback