DN söndag i Bölom

Mina och Mirabelles dagar brukar oftast se ut så här: amning i vår säng ca 7, uppstigning ca 7.30, lek i gymmet för Bella (fortfarande i pyjamas) medans jag och Pontus äter frukost, vinkar hejdå till Pontus som tidigast börjar 9.00, byte av blöja, på med kläder, snabb tvätt och uppfräschning samt påklädning av mig, på med ytterkläder på oss båda och sen ut på förmiddagspromenad/första sovstunden på dagen, hem och äta lunch för båda, duschning och mer "finpåklädning" av mig och också ev Bella som oftast har underställ då vi bara ska promonera eller då det är riktigt kallt, sen kanske vi dejtar någon på byn eller så leker vi bara inne, i så falls stryks duschning och så, haha.  Idag skulle också bli så, men mellan blöjbyte/påklädning av henne och snabb tvätt av mig så somnade Bella i vår säng, där jag lagt henne medans jag bortstade tänderna och så. Jaha, inte mycktet att göra. Hon får sova första stunden inne idag, omväxling förnöjer!

Helt plötsligt fick jag ju lite bonustid så jag läste söndagens DN, som vi får på måndagar här på vischan, och döm av min förvåning då det är en stor artikel om en man vid namn Bengt Johansson som varit pilot åt Usama Bin Ladins bror, Salem. Verkar kanske långsökt att jag ska ha ett personligt intresse för detta men till saken hör att Bengt bor i den lilla by som min farmor och farfar bodde i då farfar levde, Bölom. Eller Bölom är egentligen samlingsnamnet för ett antal mindre byar men varje "mindre by" är typ bara 3-4 hus, haha. Det ligger iaf strax utanför Matfors som alltså ligger strax växter om Sundsvall. Den här Bengt har jag ju studerat på avstånd sedan jag var liten och jag har alltid vetat att han varit pilot i "arabländerna" och att det var åt Bin Ladins blev ju extra intressant efter 11 september 2001. Att jag studerat honom på avstånd har med att göra att man som barn känner en liten skepsis mot en man som har långt vitt, yvigt hår, sliten överrock och alltid pelestinasjal och som går med bestämda stora kliv och som inte direkt verkar känna någon, men alla känner såklart till honom. Men nu vet jag iaf lite mer om honom, tack vare DN! Kanske man ska heja nästa gång? =)

Jag och Pontus har premunerat på DN i några år nu och det är faktiskt riktigt roligt att ha en sådan tidning. Men vi läser den helt olika, och vi stämmer precis in i "kvinnligt och manligt" som jag läste om på MKV. I "Massmedier" av Hadenius och Weibull framgår att kvinnor läser de mjukare ämnena och män de hårda. Det stämmer på oss då jag läser mest feature, som den här artiklen om Bengt, medan Pontus läser ledarna och aktuella nyheter. Jag läser "de stora svarta", som mamma brukar säga, men inte allt. Vi ska iaf ha kvar DN och vi också uppmuntra Bella att i framtiden läsa och diskutera nyheter. Med Pontus till pappa kommer hon nog inte ha något val, haha. Men han har ju en förmåga att få allt att låta intressant så det ska säkert gå bra.

Igår köpte vi skidutrustning! Komplett paket med turskidor, pjäxor och stavar till oss båda. Allt har gått som uthyrning, men bara den här vintern, så vi fick fräscha grejer för ett bra pris, tror vi. Turskidor är ju lite bredare längdskidor med stålkant så man ska kunna åka på kalfjäll och så där, men även i spår. Men om jag kan är en helt annan fråga, har inte stått på ett par skidor sedan mellanstadiet, haha. Men vi ska öva lite ikväll och sedan imorgon ska vi ta oss en tur på 2,5 km har vi tänkt. Ska låna pulka av Hanna och Marcus, om vi kan? Vill inte dra iväg längre då vi inte är vana och då vi inte vet vad Bella tycker om att åka pulka eller ryggsäck. Börjar försiktigt så ökar vi sen. Lagom till vårsolen kanske vi är redo för någon mil till en härlig våffelstuga på en vacker fjälltopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback