Skidtur till Malmbäcksstugan!

Vädret pendlar ju väldigt fort här i fjällen så ibland är det svårt att lägga planer för dagen då man vaknar på morgonen. Imorse var det klart då vi vaknade och vi tänkte att "ja, idag blir det tur!" men efter bara kanske tio minuter så mulnade det på och vi såg inte längre Skarvarna, alltså Stor- och Lillskarven som är fjälltoppar. Hurvida vi ser dom eller inte från vår lägenhet har blivit vår måttstock på vädret, då nästan allt "fulväder" kommer därifrån. Ser man dem inte så kan man alltså räkna med att det blir snö eller dimma även hos oss inom en kort tid...

Så vi bestämde oss för att som vanligt på onsdagar gå på Kyrkis istället. Det var ganska många där och vi fick lyssna på info om förskolan av en kvinna som jag tror är rektor. Det var bra, även om vi visste det mesta. Sen blev det som vanligt fika och surr. Då vi sitter där och fikar som bäst så ser jag plötsligt Skarvarna och hur solen lyser så vackert. Jag sa till Pontus att vi måste ut! Han höll med så vi tackade för oss och åkte hem och gav Bella lunch, packade bilen, bytte om, packade en liten ryggsäck med välling, blöja, extrakläder, vatten, karta och kompass.

Efter en kort biltur var vi framme vid parkeringen vid Hållan som är en bra utgångspunkt för många fina spår, bland annat då det som går till Malmbäcksstugan. Solen sken och snön var kall och "glidig", helt perekt alltså! Framme vid stugan insåg vi att vi ju inte tagit med några kontanter så vi vände helt enkelt utan att ta av oss skidorna. Då kom Pontus på att vi ju kunde åka till Skarvruets Fjällhotell istället så då gjorde vi det. Mysigt med semla och varm choklad. Eller mysigt för mig och absolut nödvändigt för Pontus som hade ett rejält blodsockerfall på gång. Vägen dit bjöd också på fall, men av ett helt annat slag, haha. En kort bit behövde vi åka i ett smalt skoterspår i skogen och det var ganska guppigt, så Pontus gjorde en planerad vurpa för att inte hamna ute i lössnön med pulka och allt. På hotellet, som ju drivs av Pontus chef, träffade vi Pontus chefs dotterdotter (chefens dotter jobbar också med Pontus på skolan), en söt och sprallig sak på 1,5 år. Till en början var hon lite blyg för Bella men sen så blev hon nyfiken och sa "Bebe" och skrattade och pekade, gulligt!





Det är lite fix att skida med bebis, men det slår vilken vagnpromenad som helst!
Observera Bella, eller iaf hennes napp, längst ner i bild...


 
Har fortfarande svårt att greppa att vi bor här.
Jag har inte varit mammaledig sex månader, jag har varit på fjällsemester!


 
Ömsom sol och moln, men ständigt lika vackert.


Efter cirka fyra km nådde vi Malmbäcksstugan, som vi dock aldrig var in i idag.

  
Klart man blir glad av att vara ute sådanna här dagar!


 


Kommentarer
Postat av: Pontus

Haha! Nu förstår jag vart du tog vägen alldeles innan vi nådde fram till stugan, din smygpapparazzi där! ;0)

2009-02-25 @ 19:59:47
Postat av: Maria

Å det ser helt fantastiskt härligt ut! Kul att Bella gillar att ligga i pulkan, mysigt!

2009-02-26 @ 09:30:44
Postat av: Victor

när jag hälsar på nån gång måste pontus dra mig i pulkan med =)

2009-02-26 @ 23:26:16
Postat av: Lina

Victor: Haha, jag ska föreslå det! =)

2009-02-27 @ 09:43:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback