2009!

Så var det då 2009 och jag och Pontus inleder vårt tionde år tillsammans. 2008 var ju onekligen ett spännande år för oss med flytt, nytt jobb fär Pontus och såklart det största; vi fick ju Mirabelle. 2009 kommer nog inte bli lika dramatiskt men jag tror det blir ett bra år det med!

2008 slutade iaf på ett mycket trevligt vis då vi firade nyår med Pontus föräldrar här hemma hos oss. Vi lagade tre-rätters med 1) egengjorda tunnbrödkorgar med hemmagjord skagen 2) älgfilé och potatisgratäng med kvibilleost och massa grädde 3) gino med glass. Det var väldigt gott alltihopa! 1,5 glas vin och en 2,8% öl för mig och kanske lite mer (men då menar jag lite) för de övriga att dricka och det var receptet på en skön och lugn kväll. Vi höll ut till 00.15 då alla kröp till kojs efter att ha tittat på raketerna genom vardagsrumsfönstren. Varmt och skönt och med full koll på Bella som sov gott i sin säng.


Mirabelle på den supersmarta "kudden" farmor och farfar köpt åt henne på Harrod's i London.
Lite roligare att ligga på magen då man får lite hjälp!

Imorse klev vi upp och åt gemensam frukost innan jag och Pontus själva gick till backarna och åkte slalom. Pontus snälla föräldrar tog en långpromenad med Bella så vi åkte slalom i ca två timmar och wow va kul det var! Perfekt före, sol, sju minus och lite folk. Som jag skrev så gick vi alltså till backarna. Alldeles granne med oss ligger ju Funäsdalsberget som är en av anläggningarna här omkring. Det är inte den största men det är nog 5-6 backar och med fem minuters gångavstånd som sagt! På vägen hem åkte vi skidor nästan fram till vår bro, haha. Fick ta av oss för att korsa en bilväg bara. Helt fantastiskt!

   
Ja, detta har vi alltså fem minuters gångväg från oss. Otroligt.

Under några dagar i slutet av julvistelsen och någon dag väl hemma av kände vi knappt igen vår lilla bebis. Den lugna, snälla bebisen som kunde somna var som helst på en arm var plötsligt ledsen och arg flera timmar under eftermiddag och kväll, och kom inte till någon ro. Att amma var inte heller tröst nog utan hon blev mest bara elak och frustrerad. Igår och idag har det gått mycket bättre så det kan ju vara en rektion på allt hon upplevt under julen, men vi tror också att lilla damen har kommit till den åldern då hon behöver lite styrning. Hitills har vi mest bara hängt med; hon har fått ätit när hon velat, sovit när hon varit trött etc. Det har överlag fungerat väldigt bra, även om hon såklart haft bättre och sämre dagar.  Men nu har jag och Pontus bestämt att det nu är tid för lite rutiner. Vi har bestämt en ny matregim och till viss del även en ny sovregim. Allt är såklart med reservation för förändringar men matschemat hänger på kylskåpet och idag och igår har vi följt det nästintill perfekt. Målet är en pigg och mätt bebis som också ska vänjas av vid amningen i sin egen takt. Detta är den ungefärliga matplanen från och med nu:

04-07 Amning
8-10 Gröt + ersättning i flaska
12-13 Smakportion av "mat" + dessert + amning
15-16 Ersättning i flaska
18-19 Gröt + ersättning i flaska
21-22 Ersättning alt. amning

Då är planen att hon (som vanligt) sover mellan första gröten och lunchen men att vi nu ska få henne att sova en till lika lång och djup lur på eftermiddagen med, helst mellan ersättningen och andra grötmålet. Det har funkar rätt bra, även om det är mycket lättare att gå henne att sova på förmiddagen. Vi har använt oss av vagnen hitills och det har funkat så länge vi gått men då vi stannar vaknar hon. Även det ska tränas bort. Värsta militärdiktaturen men vi tror verkligen att vi måste styra och ge henne förutsättningarna för att orka med sig själv. Jag känner mig klar med amningen och Bella är nyfiken på mat och flaska har hon ju alltid tagit så det går nog bra, hoppas jag. Dock är inte all mat lika intressant. Det äckligaste hon vet är potatis så all mat som innehåller potatis går fetbort, även om vi såklart provar tills hon verkligen säger ifrån. Gröt och desserter är däremot jättegott, även morötter är ok och banan är en klar favorit. Att trappa ner på amnignen är dock inte så lätt rent fysiskt. Min kropp har inte hunnit reagera på att Bella äter mindre av mig så jag producerar fortfarande lika mycket, vilket vissa tider på dygnet innebär Pamela Anderson-bröst och blöta sängkläder men det är väl en fas det med? =)

  
Pappa Pontus och Mirabelle hänger; lipar och kollar på familjens gemensamma idol Thåström.

Kommentarer
Postat av: Johanna och Stina

Gott nytt 2009!

Postat av: mille

Ville önska God fortsättning på det nya året! =) Hoppas allt är bra och att de nya mat/sovrutinerna går bra. Tänkte på er lite extra när jag någon dag före jul såg på Jul med Ernst. Ja, jag stod ut med den inte så lite dryga Ernst, men ENDAST för att de gjorde programmet hos en familj just i Funäs/Funäsdalen. Det var ju roligt att se eftersom det är där ni befinner er. Vad vackert ni har det i era omgivningar! Det har jag ju sedan tidigare sett på era bilder med, men det förstärktes ju genom att se det ur ett annat perspektiv med. Lyllosar. ;)



Ha det fint och hälsa familjen!

Kram, Mille

2009-01-02 @ 14:51:02
URL: http://bokstavligentalat.blogspot.com
Postat av: Jennie

Gott nytt 2009!



Lycka till med mat- och sovrutinerna. ni verkar ha koll på det mesta tycker jag!



Kram från familjen i Johannedal

2009-01-02 @ 20:07:39
URL: http://jennie77.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej, god fortsättning =)!



Roligt med uppdateringar igen.



Ja du, ni bor verkligen vackert...



Kram



2009-01-03 @ 12:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback