Magsjuka + feber

Det var som jag misstänkte i tisdagsmorse, Mirabelle hade feber och har så haft sedan dess. Nu i eftermiddag och  på kvällen har hon dock varit mycket bättre så vi hoppas det är över snart! Som sagt, i tisdagsmorse då hon och jag klev upp så kändes hon varm och ville sova mer direkt efter välling och påklädnad. Så innan jag gick till jobbet la jag henne med Pontus och de sov till 10.00. Redan där förstod ju Pontus att något var fel. Strax efter det kräktes hon och magsjuka var ett faktum. Hon kräktes tre gånger under dagen och hade hög feber, ville inte äta utan fick i sig välling och dessert mest, och vatten som hon numera verkligen gillar, haha. På onsdagmorgon kräktes hon igen en gång och hade fortsatt hög feber. Vi gav henne alvedon innan jag gick till jobbet och då var hon pigg så länge den verkade sedan ville hon bara sova igen. Och då Mirabelle är sjuk duger inte vagn eller säng, nej nej, en förälder ska hon ligga. Detta resulterade i att Pontus satt hela dagen i soffan och kollade på TV, haha. Jag jobbade ju då stackarn hade ingen chans till avbyte. Han lärde sig iaf från måndagen så han föreberedde en hörna med en termos kaffe, mobil, hemtelefon, TV- och dvd-dosa och vatten. Toabesök är man ju tvungen till men detta hade skett under högljudda protester från den lilla sjuklingen som satt på toagolvet och sträckte upp armarna och skrek.

Tisdagnatt sov Pontus hela natten med Mirabelle på en madrass (90 cm) i vårt sovrum. Hon bökade och sov oroligt pga febern så det var nog tryggt för henne att ha pappa där även om Pontus sov som en kratta såklart. Natten till idag sov hon första halvan ensam på madrassen inne hos oss men Pontus blev nervös och ängslig för henne så från 02 sov han med henne och vid 6.30 klev hon och jag upp och åt välling sedan sov vi både två i soffan till 9.30 medan Pontus fick sova ostört i sängen några timmar. Under denna lilla sjuktid har vi märkt att vi reagerar lite olika då Mirabelle är sjuk. Självklart tycker vi båda synd om henne men Pontus blir mer ängslig och "blödig" medan jag tycker att  "det går över snart", typ. Det faktum att Pontus gladeligen sover på en tunn, smal madrass med henne skapar till en början otillräcklighetskänslor hos mig som förälder och ett sting av dåligt samvete. Men alla reagerar olika och det är ju bra att en är pigg och utvilad på morgonen iaf om den andra tar natten mer så att säga.

Mitt i sjukstugan hann vi iaf med en sen mamma-pappa-dejt igår. Toast, en öl och levande ljus mitt i allt, haha. Man får passa på!

I eftermiddags ringde vi iaf till sjukvårdsupplysningen och de var 100% säkra på att det var magsjuka orsakat av virus. Hos barn hänger magsjuka och feber ihop och allt skulle gå över av sig själv inom några dagar. Det bekräftade ju egentligen det vi redan visste men skönt att höra av ett proffs ändå då hon ändå haft feber i tre dagar.

Idag och imorgon är jag ledig och idag mer eller mindre tvingade jag ut Pontus i friska luften efter att ha varit instängd i två dagar. Han spelade golf och tyckte det var jätteskönt att få vara ute, även om han tvekade om han skulle lämna mig ensam inne på min lediga dag. Vi hade dock en skön dag. Jag och Bella var hemma och sov, lekte lite, drack vatten och välling och kollade på TV. Hoppas dock hon är pigg imorgon med, som hon varit nu ikväll, så vi iaf kan ta en längre promenad eller nåt tillsammans hela familjen.

Men innan allt detta började var vi ju faktiskt hemma i Sundsvall! Planen var ju att vara på Åstön hela helgen i en stuga som mamma och pappa hyrt men det blev bara en natt. Mamma och pappa hade ju varit där i fyra dagar då vi kom och var lagomt nöjda med vädret som bestått av regn, moln och liiite sol. Trots regn, moln och liiite sol så grillade vi ute på stranden då vi kom på torsdageftermiddag iaf. Mamma, pappa, vi, Marcus, Maria, Tuva, Nora, Bia, Sara och Isa. Och Dessie förstås! Det var supermysigt och alla var nöjda och glada, inkl Bella som först satt i vagnen en timme medan vi åt och sen fick hon leka i sanden med en liten sked. Lättroad ibland! De större kusinerna lekte vid vattenbrynet vilket resulterade att de två minsta gick omkring i trosor och fleecejacka på slutet efter att ha plurrat. Haha, såg bohemiskt men ack så skönt ut! På kvällen åkte Bia, Sara och Isa hem då Bia skulle köra rally dagen efter men vi andra stannade. Stt uppe till närmare 01 och pratade och myste. Mindre trevligt var det dock att vakna på morgonen; det var värsta höstvädret ute! Blåste och ösregnade. Vi hade rådslag och beslöt att bryta upp och istället åka in till stan och hem till mamma och pappa. Först så var jag och Pontus och Bella på Birsta dock. Löndag och regn, haha. Men vi njöt av bilköer och trängsel i affärerna, något vi sällan upplever till vardags ju!


   
 
 
Åströn: 1) Tuva och Nora uppvaktar Mirabelle i förskott då de inte kan komma på hennes födelsedag. 30 mil gör man inte hur som helst utan semester...2) Nora, Isa, Dessie och Tuva njuter av sommaren 3) I väntan på maten 4) Matkö! 5) Pontus försöker få i Bella dessert men hon är mest intresserad av dryckenskap, haha 6) Bella har the time of her life med en grön sked och en gigantisk sandlåda 7) Dotter och mor


Sen var vi på stan med mamma och pappa, ute på Galtström och en kanonmiddag, träffade en gammal kompis som bor i Stokholm, åt middag med Pontus farmor och farfar, fikade hos Pontus mormor... Tja, en ganska lugn hemmavisterlse ändå. Det kändes inte lika hetsigt tror jag för vi ser ändå de flesta igen nästa helg då Mirabelle fyller 1 år! Vi ska ha kalas här hemma hos oss med släkt + Hanna och Marcus och grabbarna då det känns givet att de ska vara med och fira Bella då de känt henne lika länge som vi ju =) Ser fram emot det, hoppas det blir väder! Jag är ledig fredag och lördag dessutom vilket känns superkul. Jag fyller ju faktiskt år på fredagen men jag misstänker starkt att jag hamnar i skymundan även om vi sagt att det blir dubbelkalas på lördag.


 
 
1) Pontus äter kängru (!) på Galtström 2) Pontus njuter av en kalasmiddag, alla var supernöjda!
3) Morfar och Mirabelle 4) Mirabelle och mormor kollar på fåglarna i Sidsjön.


Vi har fått bilderna från fotografen nu! Det blev en hel drös fina bilder som tyvärr kanske inte gör sig rättvisa här. Jag har fotat på riktiga papperkort så de är skarpare och bättre ljus i verkligheten. Han fotade ju analogt så tyvärr har vi inga digitala bilder men som sagt, 30 finfina foton iaf!

  
1) Superglad, 2) typiskt Mirabelle, 3) profil a la tidigt 1900-talsporträtt. Det mittersta ska vi göra förstoring av.


Kommentarer
Postat av: Annie

Finfina bilder, och av den lilla finne syns ju inte ett spår! Blev det sminkning av Pontus till slut i alla fall? =)



Det där hur man blir vi barnens sjukdom är lite intressant. Men båda kan ju inte ha samma roll, gäller att bli ett team som kan rodda "projektet" i land. Bra att kunna komplettera varandra liksom!

Hoppas att hon bli tipptopp snart!

Postat av: Johanna

Väldigt tjusiga bilder! Den till höger är ju underbart gammeldags, älskar sånt!

2009-08-01 @ 19:21:25
URL: http://johannaijakan.blogspot.com
Postat av: Hanna

hur mår bella? är du ledig i morgon? kram kram

2009-08-01 @ 20:53:04
URL: http://www.blandvackrafjall.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback