Underbar minisemester i Sönnsvall!

Familjen åkte i väg med våfflan strax efter 07 i fredagsmorse, helt enligt planen som iofs var rätt lös "vi åker då vi är klara" typ. Våfflan, vår Volvo v40, börjar ticka på bra på milmätaren nu, snart uppe i 20 000 mil! Vi hoppas vi kan krama ur några mil till utan dyra reparationer som vi faktiskt varit förskonade ifrån under de tre åren (snart) vi haft den.



 
Paus i det fina vädret i Rätansbyn, även kallas Republikens riviera.
Ja, republiken Jämtland alltså...



Hur som helst så gick det väldigt bra att åka bil för Mirabelle. Hon lekte lite, tittade på oss då vi sjöng, sov liiite (20 min av totalt fyra timmar) och klagade bara lite några korta stunder. Det brukar inte ta fyra timmar nu då det är bart och ljust men då vintern är slut börjar ju vägbygge-säsongen. Men vi var framme vid 11 och åkte då direkt hem till mamma och pappa. Mamma skulle sluta 12 men kommit iväg ännu lite tidigare så hon var hemma då vi kom, mysigt! Pappa var tyvärr tvungen att jobba så det blev vi och mamma som gick på stan. Då vi gick ner så klädde jag och Pontus Bella i body, byxor, munkjacka och så på med fotsacken på vagnen, vilket ändå är mindre än vad hon haft nu under hela våren hemma. Mamma hejdade som tur var oss och påminde om att det ju faktiskt var över 20 grader varmt, haha! Det tar en stund att acklimatisera sig! Vi köpte lite nödvändiga saker som pyjamasar till Bella, underkläder till mig och Pontus. Sen så fick Bella i stort sett en hel sommargarderob av mamma, så mycket fint!



 
Två snyggingar på Svenssons!


Som vi tänkt så åt vi lunch på Svenssons men tyvärr så blev alla tre besvikna på maten. De har ju ingen a la carte på vardagar så vi tog dagens pasta vilket var en av de tråkigaste pastarätter någon av oss stött på; kokt vanlig pasta, lite trist ädelostsås och så tre skivor lufttorkad skinka ovanpå helt utan finess, hela skivor bara rakt upp och ner. Och allt serverat på en vit vanlig tallrik. Men! Som tur var så kompenserade de allt då en av killarna gick till City Café och lånade en barnstol av dom så Bella kunde sitta med vi bordet. Så vi ska absolut inte sluta ha Svenssons som favorithäng! =)



 

  
 
Middag hos Jennie, Rille och Wilma med Fredde, Elin och Texas. Lika kul som vanligt!


På fredagkväll var vi och ett annat par vi känner bjudna till gemensamma vänner för grillning och vin/öl. Det var ju så fint väder så vi satt ute nästan hela kvällen, helt underbart! Vid 22.30 var det dock bara 13 grader så då fick vi allt acceptera den svenska sommaren. Vi åt jättegod mat (gubbröra på knäckebröd, grillad hel fläskfilé, hembakad foccacia, fejkad cheesecake) och pratade och umgicks ända till 01. Som vanligt i detta sällskap blev det mycket politik ju senare det blev men det var under ordnade former och ganska intressant då det ju är EU-val snart.


  
  
Frukosthäng hos mamma och pappa. Så skönt att kunna vara ute!


På lördagen kom morgonpigga kusin Nora och pappa Marcus (min bror alltså) ner till mamma och pappa och så åt vi frukost på uteplatsen tillsammans, jättemysigt! Lite senare kom resten av familjen ner med, Tuva och Maria hade tagit lite sovmorgon men vi hann umgås någon timme innan vi var tvugna att bryta upp. Jag och Pontus åkte ut på Birsta medan Bella sov under övervakning av mamma och pappa hemma hos dom (barnvakt korta stunder är något jag ibland saknar, det ska erkännas...) Vi var definitivt inte sugna på Birsta i det strålande sommarvädret men man får passa på då man är hemma. Vi köpte cykelhjälm till henne, fina saker till hennes egna rum (!) som hon nog ska flytta in i under sommaren, jeans till mig etc. 


   
  
Mysig middag med stora delar av släkten samlad, kul!


På eftermiddagen hängde vi ute på tomten innan min mormor, morfar, farmor, andra bror Tobias, sambo Sara och Bellas kusin Isa kom ner och åt middag. Pappa grillade egenfångad norsk torskrygg och mamma hade gjort massa gott till; potatis, aioli, hollandiesås, sallad med melon, fetaost etc...Bella åt med och tyckte det var supergott!



Världens finaste baby men världens finaste ögon som inte på något sätt är photoshopade.
Hoppas Mirabelle ärver dessa!


På söndagen tog vi det lugnt på förmiddagen innan vi åkte till Pontus farmor och farfar och åt lunch. Vi fick jättegod älgskav med potatismos och Bella åt jättemycket! Efter två timmar var Bella trött så vi åkte hem och inväntade hungern igen, haha. Vi skulle ju äta på Vindhem med mamma och pappa kl 17 men för två matvark som mig och Pontus var det såklart inga problem. I bilen på vägen ut var vi uppriktigt hungriga så det blev en trerätters för oss allihopa. Det är verkligen superfint ute på Vindhem, speciellt då man kan sitta ute och vi har alltid fått toppenservice, så även denna gång! Maten var kanon den med och det var så trevligt att sitta ute i sol och 29 graders värme (!) med mamma, pappa, Pontus och Bella som var nöjd och glad fram till desserten då vi fick turas om att gå med henne i vagnen nere vid stranden. Vi har ju som sagt det som regel; ok att paja ens egna dyra och fina middag men aldrig andras! Pontus sa till och med till ett sällskap som satt bakom oss och som skulle hjälpa oss att hämta en sak som Bella kastat på golvet; " Nej, tack, men jag tar den. Det var vårt val att skaffa henne". Haha, de skrattade förstås men jag tror ändå de uppskattade det.


   
På Vindhem, Alnö. 29 grader varmt, kanonmat, superbra service - alles gut!


Då vi kom hem så tittade min moster förbi en snabbis och fastän klockan var över 21 så satt vi ute och det var så varmt och skönt! Bella var vaken med men vid 21.30 la Pontus henne efter lite protester. Det blir lite skumt med tider då man är borta men det får det vara värt!

Även igår, på måndagen, var det fullt upp. 9.30 var vi på mitt gamla jobb och jag "avtackades" med fika och present, det uppskattade jag verkligen! Var skoj att få träffa alla (tyvärr saknade jag några) gamla arbetskompisar med och jag kommer verkligen sakna många av dom!


 
En glass på stan. Pontus fick skäll av den effektiva men inte alltid så trevliga kioskägaren då han hade fötterna på stolen, haha. Men jag håller med, tänk om nästa person har ljusa byxor!


Efter det gick vi ner på stan och Bella sov i vagnen. Skönt att strosa omkring på en måndagförmiddag! 11.30 var vi hos Pontus mormor och åt lunch där tillsammans med hans moster. Vi hade önskat mat så det blev stekt fläsk med löksås och potatis och klappgröt till efterrätt, yummie! Bella fick inte smaka huvudrätten men klappgröt var oväntat nog ingen succé. Hon smakade men rynkade mest på näsan.



Kolla! Mirabelle är lik Pontus!

Vid 13.30 avvek jag då jag skulle till frisören kl 14 men Pontus stannade en stund till. Jag både klippte och färgade så jag var hos frisören 2,5 timmar! Blev så sjukt trött så jag höll faktiskt på att somna både en och två gånger! Men fint blev det iaf! Kort med mörkt i luggen och i nacken samt "lilla svansen" på sidan och resten ljust, precis som jag hade kring jul. Kanske blir mörkt till hösten, var ett tag sedan nu. 

 
Bella leker titt-tut och kör bil.

Innan vi åkte hemöver åt vi middag på McDonalds med pappa. Vi åkte i stort sett non stop och var hemma här kring 22. Bella somnade i bilen vid 21 så jag bytte blöja och la henne i sängen och hon somnade om direkt och sov till 7.30 imorse.


Close-up på Lill-Choppa!

Idag har vi inte gjort något alls. Det verkar som om hon blir trött av att vara borta så här så hon har mest sovit i min famn, lekt lite och ätit. En slappardag av rang alltså!

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Fina bilder här som vanligt! Ni prickade verkligen in rätt helg att hälsa på här hemma, nu är det "funästemperatur" :) Brrr! Kul var det att träffa er! Kram från oss!

2009-06-02 @ 23:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback