En underbar minisemester!

Som Pontus skrev i förra inlägget så kom vi alltså till Stockholm på torsdageftermiddag efter 56 mil och närmare nio timmar. Resan gick super, precis som hemresan igår, och vi är så otroligt imponerade av Mirabelle! Pontus uppdrag som moderator för debatten om framtida lärarutbildningen gick jättebra och under tiden roade jag och Bella oss med mat och promenad kring på Djurgården. Är ju verkligen otroligt fint i Stockholm med så många och stora grönområden, fast det är en storstad, i svenska mått mätt. Så det gick iaf ingen nöd på oss. Då Pontus var klar lämnade vi vagnen i bilen på parkeringen vid universitetet och tog Bella i Babybjörnen (jo, hon börjar bli lite för tung och lång) och åkte tunnelbana in till stan där vi mötte upp en kompis som vi käkade middag med. Sen så checkade vi in på hotellet och strax efter det gick Pontus och vännen på en annan kompis spelning. Jag och Bella gick till baren för att hämta vällingvatten, drack välling, busade och myste i stora sängen, kollade på TV, läste hotellkatalogen då vi glömt hennes "natta-böcker"...Till slut blev hon trött och då la jag henne i mjukliften (som vi hade till liggvagnen) och där sov hon gott hela natten. Vår duktiga tjej! Pontus var hemma redan vid 23, fast jag sagt att han fick vare ute hur länge han ville, haha.



 


På fredagen gjorde vi Skansen, verkligen. Vi gick nog hela Skansen, men då var vi ju där flera timmar med. På vägen ut på bussen så somnade Bella så första biten gick vi med henne i vagnen, sen lagom tills vi skulle äta lunch vaknade hon så då fick hon sitta med vid bordet såklart. Vi åt utomhus (lovely!) på en gullig krog som heter Stora Gungan. Fina gammeldagsa utemöbler på kullersten bland nyss utslagna björkar, så mysigt! Det blåste iofs rejält men det blåste iaf varmt så det gick bra. Vi åt husmanskost och drack varsin stor öl. Det är semester det! Älskar att äta ute, och utomhus för den delen! =)


   
  



Efter lunch fick Bella åka Babybjörn och vi kollade på alla djuren. Roligast var dock de mer eller mindre tama ekorrarna som kom jättenära! Vi vuxna gillade nog björnarna bäst. Fjolårsungarna diade precis då vi kom och det var så sött! Tre stora björnungar och en större björnmamma som halvlåg på rygg så alla skulle nå! Även årets ungar var ute och de var såklart jättefina med.


  
  
 



Efter Skansen gick vi in till stan och både far och dotter blev trötta så de två sov mitt i Kungsträdgården på en bänk medan jag var vaken, haha. Bella i vagnen ov Pontus liggandes på bänken med huvudet i mitt knä. Pontus sov 30 minuter och jag ska erkänna att för något år sedan hade jag inte gillat det, hade tyckt det varit pinsamt men nu bryr jag mig inte. Båda vaknade pigga och glada och det var bra för vid 17.30 mötte vi upp tre kompisar för middag på Fridays. Vi hade inte bokat bord så de sa åt oss att sitta ner på uteserveringen ca 20 min och ta något att dricka, sedan skulle vi få bord inne. Helt ok tyckte vi så vi checkade in vagnen i utegarderoben, ja, de hade värsta systemet! Vi fick en stor metallsiffra och på vår vagn hängdes en likadan, så utan matchande siffra, ingen vagn. Smart! Det verkar vara ett poppis ställe för barnfamiljer för vår vagn var den sista som fick plats. Överlag så var det barnvänligt; ostelt, många barnstolar, barnkära servitriser, barnmeny för större barn etc, kul! Men, åter till väntetiden för bord inne, vi fick vänta över en timme! Tur att Bella sovit bra under dagen, för hon fixade det. Med tiden på uteserveringen + inne var vi där nästan fyra timmar och hon klagade lite efter kanske tre timmar men då gick Pontus och hon på upptäcktsfärd och sedan sov hon i min famn sista timmen. 

 

 
    



Väl hemma på rummet (bodde på Zinkensdamm fre+lör) somnade hon utan problem och sov till 8.30! Jippie tyckte både mamman och pappan! Just ja, vi hade ju bokat vandrarhem på Zinken men det hade blivit dubbelbokat så vi blev flyttade till hotelldelen, najs.

På lördagen hängde vi med en gammal vän till oss (han som hade spelningen på torsdagen) och hans flickvän. Vi hade en mysig dag på söder även om jag ärligt ska säga att jag inte riktigt förstår charmen med stadsdelen? Vissa stråk är fina men mycket ser ut som en stadsdel i vilken stad som helst tycker jag och människorna känns lite väl utstuderat "ohippa". Vi satt iaf i en mysig park så Bella fick sträcka lite på sig och så där och det uppskattade hon verkligen. Lekte med gräs och så =)


  
  
 



På kvällen blev vi bjudna hem till dom på middag. De bjöd på en lyxig potatis- och purjolöksoppa med gravad lax och parmesan, supergott! Lite vin och kex med, hur mysigt som helst. Bella var lite trött men hon satt i Pontus knä och hade råkoll på deras katt, en otroligt sällskaplig nakenkatt vid namn Tord. Vid 22 tyckte både vi och Bella att det var dags att bege sig hem (både fre, lör, sön var vi ju ute heeela dagen och kvällen utan "paus" hemma på hotellet) så vi tog tunnelbanan hem. Hon somnade snabbt i mjukliften på golvet och vaknade strax innan sju dagen efter.



 



På söndagen, igår alltså, gick vi på stan och shoppade lite till oss allihopa. Skor, korta chinos, skjorta, mjukbyxor, bodys, t-shirts, strumpor, plastpool till Bella, svinsnygg kavaj till Pontus, bikini och trainers till mig. Ja, ni ser ju fördelningen, haha. Men varken jag eller Pontus var sugen på något speciellt så.


  
 



Vi åt en sen lunch sen så åkte vi från stan strax innan 15.30. Efter middagsstopp, blöjbyen, kisspaus etc var vi hemma 23.00. Långt, men så värt det! Imorse då vi var ute och gick var det snö i luften och det finns inte ens en antydan till musöron på björkarna (isen har iaf försvunnit från sjön) men nu då vi har haft några underbara dagar i ett vårigt, nästan somrigt, och varmt Stockholm så känns det helt ok!





Tack baby (och mini-baby) för dessa otroligt roliga dagar! Älskar dig!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback