Sjukling

Mirabelle har varit sjuk i två dagar nu; feber och rejält snorig + en otäck rosslig hosta. Men allmäntillståndet är ändå bra. Visst är hon lite tröttare och gnälligare och inte sugen på mat direkt men annars är hon som vanligt. Men vi har ändå hållt oss hemma nu i två dagar och jag är så uttråkad! Klart det går två dagar ibland ändå då man inte gör något men jag har känt mig instängd och förslappad så imorgon ska jag fika med Hanna, bara vi, utan karlar och barn, sweet!

Annars då? Tja, vi har varken haft internet, telegfon eller TV på tre dagar. En kabel hade tydligen blivit avgrävd så vi har tittat mycket på dvd vilket iofs har varit trevligt. Mindre skräp-TV och mer aktiva val liksom. Igår såg vi "the Wrestler" och den var klart sevärd! Vi har även sett "Män som hatar kvinnor" och ja vi ställer väl oss i lovkören vi med; den är jättebra! Dock inte sådär tokimpad över just Rappace som alla verkar, men helt klart en bra insats.

Den största händelsen som hänt senaste tiden är nog ändå att vi varit på inskolningsmöte på dagis, eller förskolan, eller nej jag kommer att säga dagis. Då hon börjar i förskoleklass kanske jag till och med kommer säga skolan kort och gott men nä, känns bättre att min 1-åring ska gå på dagis än förskola. Känns mjukare på något vis. Fast ändå är jag glad över att det finns en läroplan och andra "skolaktiga" saker, förstås! Vi var alltså där i tisdags, jag, Pontus och Bella. Det var rätt sent på eftermiddagen så de få barn som var kvar var ute så vi kunde i lugn och ro gå runt och titta. Det är ett fint dagis, precis som man tänker sig ett dagis. Massa foton och teckningar, klara färger, mjuka mattor, klossar, bilar, dockor etc. Då vi fått en liten guidning, som också innehöll ett stopp på den tomma krok som nu ska bli Bellas, satte vi oss i personalrummet och pratade. Vi har ju inga direkta funderingar och Bella har ju inga direkta behov så det blev allmänt om hur hon äter (allt och mycket oftast), hur hon sover (en gång om dagen, ute och i voksipåse), om hon har napp eller annan tröst (ja, både napp och Leo fast mest napp) och sådär. Det kändes superbra och läraren vi träffade var naturlig, förtroendeingivande och trevlig. Vi hann träffa en annan lärare som hastigast och även det kändes kanon!

Vi bestämde att Bella kommer börja den 30/11 kl 7.45 och vara där hela dagen, till 16.00. Hon ska alltså göra allt direkt; frukost, lek ute eller inne, frukt, lek ute eller inne lunch, sova, mellis, lek. Så blir även tisdag och onsdag fast utan frukost på tisdag. De kör alltså en intensivinskolning här, även kallad tredagarsmetoden har jag hört. Vi tycker det verkar super och vi hoppas Bella gillar det. Verkar så drygt att "hälsa på" en timme första dagen, två timmar andra och så vidare. Dock betonade hon att första dagen är vi Bellas personal, alltså att vi sitter med vid mat, byter blöja, tröstar etc. Sen ska de gradvis ta över och kanske till och med att vi lämnar Bella helt på onsdgen. Eller vi, det blir Pontus som tar det. Vi vet inte om jag jobbar eller inte då så det kändes lättast så. Dessutom kommer det oftast vara han som lämnar och hämtar så då känns det ju bra om han och Bella får in en fin rutin på det där direkt! Vår känsla då vi gick därifrån var att "det här blir kanon", så jag hopps vi får rätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback