Besök å besök!

Ikväll kommer ju fyra vänner inkl en golden retriver och en 1,5-åring hem till oss och stannar hela helgen men innan det får jag också besök! Min ena bror ska köpa skoter här och har tagit med sig vår morfar som sällskap så de kommer väl om två timmar skulle jag gissa, hur kul som helst!

I skrivande stund sover Bella ute i vagen. Senaste veckorna har hon ju varit stensäker på att sova en gång/dag (runt 11-12) men idag vaknade hon vid 06 av en genombajsad blöja så det var väl ingen bra start direkt. Hon sover ju oftast till 07 och den där timmen verkar ha gjort mycket för redan vid 09 var hon såå trött så vi gick på promenad kring 9.30 och hon somnade direkt. Det kan nog bli rätt bra det här för då kasnke hon sover en liten lur i eftermiddag med och då kanske hon orkar vara vaken så hon får heja på våra gäster som kommer ikväll. Men man vet aldrig! =)

Annars vore det ju fint om hon fortsätter att sova en gång/dag då det ju är så det är tänkt på dagis. Men mamma, som ju jobbar på dagis, säger att om barnen är så trötta att de inte orkar så får de självklart sova innan lunch och sen äta då de vaknar. Låter ju egentligen ganska självklart och jag hoppas att dagiset här också är så pass flexibla. Jag är inte så nervös eller ängslig men jag tänker mycket (mer än vad jag trodde) på dagistarten, både praktiskt och mer emotionellt. Typ att märka alla kläder, vilka andra barn går där, hur är personalen, kommer hon känna sig övergiven (
tack för den Hallin!) etc. Det blir ju Pontus som mest kommer lämna och hämta så jag tror han kommer ta större delen av inskolningen även om jag givetvis också ska vara där en del för att träffa personalen och så. Blir bra det här!

Appråpå Louise Hallin, vi såg "Ett fall för Louise" igår på SVT. Mycket modiga föräldrar, minst sagt! Att misslyckas i sin föräldraroll måste vara det svåraste man kan vara med om. Bra gjort av dem att erkänna och börja om! Dock så tyckte vi att programmet var lite kort, men å andra sidan sa ju Hallin att hon inte ville ge några konkreta råd etc och kanske vill de heller inte bli ett "Nannyprogram" utan mer inspirera till att söka hjälp, att det alltså inte räcker att lära sig via TV så att säga utan att man måste gå djupare? Hur som helst så har ju Hallin uttalat sig minst sagt skumt ett antal gånger (läs Johannas blogg för exempel) men igår tyckte jag hon var kanon. Klar och tydlig med att det var förädrarnas fel och att de inte skulle fokusera på pojken.

Herregud, hitills har vi ju (enligt egen utsago) klarat det här med föräldrarskapet kanon men som de säger "små barn - små bekymmer, stora barn - stora bekymmer". Men jag längtar till allt; läxläsning, fotbollsträning, första fyllan, krossat hjärta, övningsköra.... Jag och Pontus är ett bra team och jag är så glad att få vara "co-parent" med honom!



Snart trotsig tonåring.


Kommentarer
Postat av: Maria

vad härligt du skriver. Dagisstarten kommer gå jättebra för Bella och er, men det ÄR en stor omställning efter att ha varit hemma och nära varandra i stort sett dygnet runt...

Håller med om att det är underbart, härligt och spännande att vara förälder, och det blir bara roligare och roligare. 5-åringen som utmanar med sina frågor och tankar, 3-åringens pendlande mellan "kan själv! Jag är stor tjej nu!" och att vara liten och vilja bli buren m m. De växer så fort och jag saknar den där tiden när de var pyttesmå och kunde ligga och mysa i famnen. Alla åldrar har sin charm!

Ha en härlig helg med goda vänner! Det ska vi med!

Kram.

2009-10-16 @ 14:42:09
Postat av: Morfar om några veckor

Hej Lina!

Läser din blogg sedan någon månad främst för att snappa vad som händer i bygden och inspireras av vad ni gör.

Och eftersom jag snart blir morfar kan kanske ditt berättande om dina barn även intressera mig.

Jag har bara några frågo: Varför är storleken på texten i din blogg så liten? Och varför använder du orange färg mot vit bakgrund för viss text, kontrasten skulle kunna bli bättre med annan färg!



Men jag gillar din blog, blogga på!



2009-10-16 @ 19:45:07
Postat av: Lina

Morfar om några veckor: Tja, jag gillar små bokstäver och tycker orange är fint, men jag kan hålla med om att det kanske inte är det mest läsvänliga.



Jag har ett barn, så oläsvänligt kan väl färgen och storleken inte vara så du har missat det? =)



Jag har också frågor; bor du eller din dotter i byn eller varför vill du veta vad som händer här? Och hur menar du inspireras av vad vi gör? Ursäkta om jag verkar misstänksam men då främlingar skriver på bloggen utan länk till egen blogg och utan att presentera sig så noga blir jag nyfiken på snudd till fundersam.

2009-10-16 @ 20:17:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback