Lekpark + playdate

Redan kl 09 imorse stegade jag och Bella mot lekparken i strålande solsken och någon krispig minusgrad. Det gäller att vara på gång tidigt om man ska hinna leka, ha fruktstund och gå hem innan hon somnar, haha. Vi försöker ju alltid göra så nu att hon äter lunch först och sen sover, för att få in det inför dagis. Det går jättebra men hon behöver oftast något litet snacks för att orka mellan 10-11.30 typ, så då brukar det bli frukt. Jag vet, frukt är också socker, men barn under två år ska äta något med 2,5 timmars mellanrum och visst är man hemma kan man ju ge henne smörgås eller så men ute är frukt kanon att ha med sig. Dessutom får det inte bli ett för stort snack så hon tappar aptiten inför lunchen. Däremot äter hon ett rejälare mellis mellan lunch och middag; smörgås och yoghurt brukar det bli.

Jaja, lekparken var det! Då vi kom dit började Bella genast att gå omkring på lekplatsen vilket är mycket ovanligt. Sedan det blev "vinter" har hon mest bara stått om hon inte haft något mellan sig och marken men idag traskade hon alltså omkring. Förvisso har nästan all snö smält bort i byn så det hade väl kanske med det att göra. Men trots overall och vinterstövlar klättrade hon uppför trappan till rutschkanan (som vi åkte tillsammans flera gånger, tur att man är hyfsat smidig, haha), gungade, undersökte gungbrädan och klätterställningen. Efter en stund kom dagisbarnen ut (bara 5-åringar här) och det är alltid lika spännande tycker Bella. Inte så att hon tar kontakt med dom men hon tittar väldigt intresserat och håller sig gärna nära dom. De pratar gärna med både mig och Bella, jättekul! Idag sa till och med en flicka "tack för att ni kom" då vi gick, haha! Så skönt att den avdelnigen är på en allmän plats, då det är den enda lekparken som byn har.


 
  
Bella gungar och ser lite knepig ut, men söt, såklart! =) Det hon har under näsan är lite snor men mest sand efter att ha snubblat över en fotboll i sandlådan...

Då vi kom hem lagade vi lunch och sen sov Bella som vanligt ute i vagnen. Då hon vakande åkte vi till Isabel och Totte i Tännäs, en "grannby" eller om man ska kalla det förort, haha, cirka två mil från Funäs. Då är det så skönt att vi numera har två bilar för även om jag sällan använder den så skulle ju t. ex en sån här sak vara omöjlig utan bil. Då vi kom dit sov Totte men vi andra fikade god hemmagjord äppelkaka och kaffe. Ja, Bella åt banan och yoghurt. Bella hann undersöka Tottes rum ganska ingående innan han vaknade och de kunde leka tillsammans. Eller ja, till en början var Bella mest bara stygg. Drog honom i kläderna, puttades och nyptes men efter en stund lekte de en bit ifrån varandra och då gick det bra. De byggde t.om ihop en klossclown tillsammans, utan gruff!

Vi var där över två timmar och då vi kom hem var det läge för middag och de resterande två timmarna gick mest ut på att hålla Bella vaken och glad. Hon sov mindre än vanligt efter lunch så redan 18.30 gav jag efter och gjorde i ordning välling och satte på pyjamas. Hon somnade fort och gott så hon behövde väl det. I vanliga fall somnar hon 19-19.30 så vi får väl se om hon vaknar extra tidigt imorgon. Tur att jag har sovmorgon! ;) Vi kom på det imorse jag och Pontus, då jag börjar jobba kommer jag ju aldrig ha sovmorgon igen. Jag börjar förmodligen 08 och då kliver jag nog upp ca 06-06.30 och det är ju då Bella vaknar så då tar ju jag naturligtvis henne. Däremot kan det ju bli så att vi måste vara vakna båda två från start för att hinna få iordning alla tre till en viss tid, men det visar sig väl.


Bella glad och fin i klänning, minsann!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback