Middagsgäster

Jag och Mirabelle (måste börja använda hennes fullständiga namn lite mer igen, är ju superfint!) är ju ensamma den här veckan så jag bjöd Loo's på middag ikväll. Vid 16.30 (väldigt barnvänlig td) dök de upp och vi åt korv och hamburgare. Inte så fancy men ack så gott! Uppskattat av alla, inte minst Mirabelle som åt tre hot dogs och ett korvbröd, haha.

Till efterätt åt vi glass och drack kaffe. Men Mirabelle, som inte är så förtjust i sötsaker, åt mest clementin. Duktig tjej! =) Självklart får hon bulle eller glass någongång, eller Festis, som då mamma och pappa var här, men det är sällan och så vill vi ha det.

Innan middagen var Mirabelle sååå mammig. Hängde verkligen i mina brallor medan jag försökte laga mat men som tur är fungerade både Hanna och Marcus som substitut så jag fick göra klart maten. Efter lite ny energi kunde hon faktiskt leka en stund med killarna, eller iaf lyssna på musik och dansa på samma ställe i rummet. Hon är inte speciellt intresserad av andra barn faktiskt. Men det beror också lite på humör förstås. Skulle vara kul att se hur hon är på dagis, tror hon mest leker brevid, fast det är väl rätt vanligt i den här åldern? Hon gillar däremot alla vuxna nästan, gosar och myser med de flesta, gogumman!

Idag hände något magiskt! Inte en enda hulk eller tår kom från Mirabelle då jag lämnade henne på dagis! Kanske gillar hon att vara där tidigt? Massa fokus från personalen eftersom det är få barn och så vet hon att hon får macka? Haha, kanske! Resten av dagen hade också gått jättebra. Hon hade varit i ataljén och målat med vattenfärger. Första gången med pensel, hade varit intressant. Personalen hade ramat in alla barnens tavlor och hängt ovanför respektive barns hylla, hur fint är inte det? Så då jag kom och skulle hämta frågade en personal om jag ville titta och det ville jag förstås! En fin skapelse med mest rött, hihi. Vi är så nöjda med detta dagis och det är verkligen synd att behöva ta Mirabelle därifrån men så är det ju. Får se hur det blir i 08-land. Hon har ju rätt till 15 h/vecka då syskonet kommer men jag har ju en puttenuttig idé om att jag vill ha båda hemma tills lillen ska börja. Kanske är det för jobbigt? Kanske är skönt med 15 h avlastning? En fördel med att sätta Mirabelle i förskla är ju att lillesyskonet då sen har förtur till samma ställe. Jobbigt att ha dem på olika dagis...Hade hon varit kring fyra år hade jag inte tvekat men det känns som om hon inte direkt har något utbud av dagis egentligen som tvååring? Det är mest ett nödvändigt ont, som såklart är kanon, men som kanske inte behövs just då?



Bella och vovven i leksaksbacken...


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Måste ju självklart "tycka" lite när du skriver om förskoleplats och sånt ;)



Först kan jag säga att på de flesta förskolor i Sthlm har man rätt till hela 30h/v som föräldraledig eller arbetslös. Brukar vara kl 9-15, den tid man räknar med att ha pedagogisk verksamhet.



Sedan kan jag bara säga att fler borde tänka som dig, eller helt enkelt vilja ha sitt barn hemma samtidigt som ett nyfött syskon. Den utgångspunkten tror jag är ganska sund och bra att ha. Föräldrar är ju de bästa för barnet. (Med undantag tyvärr). Däremot tror jag visst att en 2-åring och uppåt har utbyte av förskolan och att man utan dåligt samvete ska utnyttja rätten att ha ett äldre syskon på förskolan, när den rätten nu finns.



Om jag vore ni skulle jag söka plats just av den anledningen att lillasyster/lillebror sedan får förstur till samma förskola och att det kan vara skoj för Mirabelle och skönt för dig att låta henne gå ibland. Man behöver ju inte utnyttja alla dessa 30h/vecka. Vill ni ha en ledig dag tillsammans så är det ju fritt fram.



Ja alla gör ju som de vill och så som det passar hela familjen. Ville väl mest säga att jag tycker du/ni tänker "rätt" åt båda håll s a s.



Detta blev ju rörigt känner jag, hoppas du förtår vad jag försöker säga, jag skyller annars på amningshjärna :o!

Postat av: sara

håller med jeanette om att det kan vara skönt för dig iblnad, å även för bella att ha en förskoleplats.ni behöver ju som sagt inte utnyttja alla timmar!kram

2010-02-09 @ 21:43:32
Postat av: johanna

Tror tyvärr (?) att Botkyrka kommun (om ni nu ska bo i Tumba) har 15 tim/ veckan för barn med syskon. Det är lite skillnader mellan olika kommuner i STHLM tyvärr.



Underbart dagis ni verkar ha föresten! Det är inte alla ställen som låter 1-åringar få vara med och måla!

2010-02-11 @ 08:09:52
URL: http://johannaijakan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Lina! Börjar med att säga att det e en mysig blogg du har- brukar klicka mig in här via pontus facebook:)kan inte heller jag låta bli att tycka när du ställer dig frågan om Bella ska va på förskola eller inte? Först och främst tycker jag att det lät helt urbota vansinnigt att man får ha soina barn där 30 timmar när man är hemma med ett småsyskon!! Sånt gör mig upprörd! Jag tycker att förskolan är bra, när man jobbar. Eller om en "storasyskon" är så pass stort att det behöver och kan uppskatta dagis pedagogik. Men som du skriver har Bella ut någonting av det när hon är två år?? Jag tror faktiskt att hon har det bäst hemma med mamma och småsyskon:) Vilket privilegium att få "gå hem igen". Få hjälpa till att ta hand om bebisen, hjälpa mamma att laga mat och bara få vara dundermycket älskad dagarna i ända:) Och det betyder ju inte att hon inte får träffa andra barn, för det tycker dom ju är kul! Hoppas bara att det finns fler mammor soim ställer sig samma fråga som du, så att det inte bara är bebisar på ÖF och i lekparkerna...

Lycka till som tvåbarnsmamma o storstadslivet:) Och kan bara säga nåt sånt patetiskt som "följ ditt hjärta";)

2010-02-11 @ 11:03:06
Postat av: Therese

Är tvååringen på en sämre förskola som inriktar sig på barnpassning (om man ska tala klarspråk trots att de inte ska göra det) så har en tvååring ganska lite utbyte. Men med en riktigt bra förskola som jobbar som en förskola ska göra så har en tvååring mycket utbyte!



Nu skiljer jag på trevliga pedagoger/fina lokaler etc. och en bra pedagogisk verksamhet. Trevliga "fröknar" garanterar tyvärr inte en pedagogisk verksamhet.



Jag kan bara se till min egen son, ett halvår på en sämre förskola = liten utveckling. Två månader på en jättebra montessoriförskola = enorm utveckling.

2010-02-11 @ 14:10:45
URL: http://misslaire.blogspot.com
Postat av: Josefine

mitt namn försvann visst innan....antar att du vill veta vem som är inne här och läser och kommenterar:)

kan tillägga lite, jag har läst en undersökning, kommer inte ihåg vart och av vem dock, men det stod att det tar tre månader för ett storasyskon att helt fullt ut acceptera det nya småsyskonet. Och det är tre hemmamånader tillsammans- så vågar ju knappt fundera på hur syskonrelationer blir i framtiden när alla lämnar bort sina äldsta barn när man sen går hem och myser med det nya...hur tänker det lilla storasyskonet i den frågan?? Sen är det inte så att jag är emot förskolan på något sätt, visst är den bra! Men frågan som jag ställer mig är: Har det inte gått till överdrift på "viktigheten" gentemot det lilla barnet??? trots allt så är det ca 14 småbarn på en småbarnsavdlening och 1 mamma/pappa per barn hemma. Vem är det som hinner se behovet på just ditt barn? För trots allt så hinner barnet vara i grupp i en väldans massa år framöver!

2010-02-11 @ 20:25:31
URL: http://josefinkans.blogg.se/
Postat av: Josefine

hej igen:)

visst är vi olika som mammor:) minns när pontus skrev till mig på fb om att man kunde låta bebisen sova i egen säng så att det inte känner mjölkdoften. och om jag hade kunnat det hade det nog inte blivit dygnet runt konstant amning;) så ska ha det i åtanke till nästa barn;) så får jag se om grottmamman i mig tar över förståndet igen;)



Men känner att jag måste ge en annan vinkel på det hela än vad "alla andra mammor" i dagens samhälle säger och gör. Lite av en bakåtsträvare inom det här området är jag nog...men tror oxå att det kan behövas väcka lite tankar. Men i slutändan måste ju alla göra vad som passar den familjen bäst ändå! Men åsikter måste man ha;)

2010-02-12 @ 13:30:58
URL: http://josefinkans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback