Idol och grejer

Sett Idol nu....Hm, inte så där superbra, eller? Patrizia var ju klockren iofs, men sen var det lite skakigt. Amanda är ju grymt cool och Maries röst är så där skönt len. Men resten, nej tack.

Ikväll har jag ätit mat hos mamma och pappa, tittat på deras nya matta i matrummet (superfin) och gått ut och gått med dem. Jag har också betalat räkningar och lagt undan 5000 kr till Thailand! Det ser bra ut på solkontot, wieee!! Ska nog unna mig nåt nytt plagg den här månaden med. Är sugen på nån tunika/klänning och ribbade strumpbyxor. Skulle också villja ha ett par svarta stövlar, vill ha ett pa exakt likadana som mina bruna, fast svarta som sagt....Men det kanske blir att pressa ekonomin lite väl. Och Thailand går först!

Nu är det Desperate som gäller och sen blir det kanske lite läsning. Läser Marcus Birros "Flyktsoda", bra men inte super. Har dock snöat in lite på bröderna Birro, Peter Birro gjorde ju serien "Upp till kamp".

Saknar Bejbi. Tur att jag kan klänga på mina föräldrar, haha. Pappa skjutsade t.om hem mig nu ikväll. Ja, jag är 24 ;0)

Upp till kamp

Vilken serie! Sitter här helt tagen, vilket slut! Tack SVT för att ni finns och kan visa oss nåt sådant här mellan allt trams (som jag givetvis ser) som Greys Anatomy, Top Model och Desperate Housewives.

Nu ska jag krypa ner med nyaste numret av Mama som jag lånat med mig från jobbet. Baby är ju i Umeå så då kan jag passa på så slipper hjärtat få panikångest, haha =)

Vilda, vackra vildmark!

Jag och Pontus har vandrat något som kallas "Jämtlandstriangeln" vilket är en fjällvandring mellan Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån. Självklart kan man ta Blåhammaren först men vi gick alltså denna väg. Vandringen är såklart i Jämtland och vackrare landskap än svenska fjällen får man leta efter! Sällskapet gjorde det såklart inte sämre, tack Bejbi för att du fått mig att verkligen gilla fjällen - året om!

Fredag: Storulvån-Sylarna (13 km)
Efter en bilfärd på nästan fem timmar åt vi en suverän frukostbuffé på Storulvåns fjällstation. Efter den buffén var vi redo att ta oss an första etappen! För övrigt ska jag och Bejbi fira våra framtida bröllopsdagar här - sååå vackert och "naturliv i lyxförpackning" om man väljer att sova här istället för i tält.
Äventyet började direkt med en vajerbro över Storulvån. Jag är höjdrädd men det var bara kul! Blir dock så arg över det faktum att nån har klottrat på bron, puckon!
Paus i mitten av 1:a etappen!
Vi tog en paus bland kråkbär och lemmlar. Det tidigare satt sina tydliga spår...
Middag på gång i det första lägret. Vi lyckades hitta en sänka där vi fick lite lä, tur det då tältet har sett sina bästa dagar...
Världens bästa.
Snart middag!
Diskvattnet var inte direkt varmt!

Lördag: Sylarna-Blåhammaren (16 km)
Lördagmorgon och snart soluppgång.
Bejbi på väg ut med frukost.
Bättre än så här blir det inte. Fantastiskt!
Dagen började med strålande sol men ju högre vi steg desto kallare blev det. De små vattendragen var frusna och snart kom också snön...
Brrrr!! Tur att vi var rustade för alla väder; regn, kyla, sol, vind....
Här och var tvingades vi vada. Det var inga större problem, dock var alla gigantiska lerpölar och vattensamlingar jobbigare att tas med.
"Vi går över daggstänkta berg...."
Ibland var leden svår att se men då fanns rösen att orientera sig efter.
Oj, vad vintrigt det blev på sista biten mot Blåhammaren. Snön yrde och låg tjock på leden. Ungefär här bestämde jag mig för att tälta inte var något alternativ. Jag ville in!
Åh, va mysig middagen på Blåhammaren var! Trerätters bestående av gravad lax med salladsbuffé, älggryta med rostad potatis och glass med hjortron. Till det drack vi vin och öl. Så skönt och vi var så värda det efter stretandet i snöovädret! För 360 spänn fick vi en plats på en madrass i damernas duschrum. Haha, kan ju tyckas väldigt dyrt men jag hade kunnat betalat 1000 spänn, lätt! ;0)
Vi bytte t.om om till helt fräscha skjortor och underkläder, sweet!
Mysigt, mysigare, mysigast!

Söndag: Blåhammaren-Storulvån (12 km)
Början av den sista etappen var kylig, isig och hal men återigen; vackert så man blev tårögd!
Sverige är fantastiskt!
Separationsångest? Far och son lagar den sista måltiden på fjället.
Vid trädgränsen försvann vintern och hösten kom tillbaka.
Baj baj fjällen, we´ll be back! ;0)

Jämtlandstriangeln avklarad!

Fre-sön gick jag och Bejbi "Jämtlandstriangeln", hur kul som helst! Bilder kommer imorgon.
Nu ska vi slänga oss i soffan, vi är något möra efter att ha vandrat över fyra mil i både sol oh snöstorm! =)

Äntligen! Tack Sara och Elle för sällskapet!

Najs

Just nu bara myser jag! Jobbade idag fram till 16 men efter det har det bara varit softning på schemat. Var på Bite line med Bia och Isa och åt tacobuffé, supergott som vanligt! Sen skjutsade de hem mig och jag bytte till myskläder och tog en kort promenad i stormen för att köpa Klick! och lösgodis. Jo, idag är det lördag så jag gör vad jag vill! Haha =) Har nyss badat badkar och läst Klick! i över en halvtimme, så avslappnande! Nu ska jag kolla på TV tills jag stupar. Åh, en kväll helt i min smak!

Ciao!

Thanksgiving

Det är väl snart dags för det stora landet i väst att fira deras kanske största högtid, Thanksgiving? Det är en tradition jag också skulle vilja ha. En högtid precis i min stil; massa mat, massa beröm och tacksamhet, sweet!
Jag har iaf en hel del att vara djupt tacksam för. Eller visst säger dom "I would like to give thanks to", iaf i amerikanska filmer?

Pontus - Mannen med stort m som jag ska leva resten av mitt liv med. Åtta år and more to come!
Familjen - Min stora fina familj (och släkt) som jag har en kontakt med som är få förunnat
Jobbet - Jag har världens mest fantastiska arbetskamrater. Aldrig söndagsångest! =)
Lägenheten
- Kuben känns verkligen som hemma, fast jag aldrig trodde jag skulle hamna här!
Thailand mars 08 - Något fantastiskt att se fram emot!
Bilen - Åker ju inte så värst mycket (miljön och motion) men den är fin och bra att ha ibland
Hälsan -  Frisk som en nötkärna. Pigg, stark och glad
Cykeln - Gröna faran jag trampat många mil på i sommar!
Framtiden - Det kan bara bli bättre, fast det är så bra redan =)

Jag är grym!

Precis hemkommen efter en stärkande joggingtur. Haha, jo man får vara så här hurtig och på gränsen till självgod, jag lovar! Jag satt framför TV:n och funderade var jag skulle hitta inspirationen till att ta mig ut och jogga då jag insåg att ibland måste man bara ut så kommer inspirationen och lusten sen. Och ja, så funkar det! Orkade inte åka till Sidsjön för att springa med brorsan idag, dessutom är det ju kanon TV från 20-23 (Top Model + allra sista avsnittet av Gilmore Girls, ever!) så det fick bli här i hooden, in da cube. Haha, ja på Kuben/Skönsmon alltså. Började med att springa på "ovansidan", södra sidan av Fridhemsgatan, bland villorna. Där omkring kan jag för övrigt mycket väl tänka mig att bo den dagen vi ska ha hus....Ja, sen så vek jag ner till Fridhemsgatan och tog ett djupt andetag och började klättringen. Från Grevebäcken och hela vägen upp till Kubenplanen, helt utan att stanna! Stannade inte någon gång på turen alls, men just den biten är ju bara uppför, jippie! Då jag kom i höjd med vårt hus kände jag mig som Mr Balboa så därför fortsatte jag till planen och sen ner vid kyrkan och sen hem "bakifrån", haha. Yes yes yes, vilken kick det kan vara att pressa sig själv!

Haha, låter som om jag slagit dubbla världsrekord,  minst. Ska tysta mig själv genom en burk ravioli nu. Kolhydrater - ´cause I´m worth it!  ;0)

Bad blogger!

Inte haft nån vidare inspiration till att blogga. Men lite bilder kommer här!

Tjejmiddag hos mig i fredags. Från höger: Anna,
Maria, Sara, Elle. Vi gjorde det enkelt och tog take-out från Ming Palace, yummie!

Idag, 11/9 fyller minstingen, tillika mitt gudbarn, Nora 1 år! I söndags var det kalas.

Kakor är kul! Bilar också, eller...?

Alfted och storasyster Tuva sjunger för Nora, haha.

Kanon times two

Frillan är kanon och kvällen med Bejbi likaså; god mat med kyckling och kokosmjölk + lite vin och massa mys.  Alles gut alltså!!

Frillathoughts (Pssst! Engelska! Blir liiite roligare då...)

Ska klippa mig imorgon. Undrar om jag kanske ska klippa mig som jag gjorde förra hösten...?

Alltså kort kort kort på en sida och och längre på andra sidan heela vägen till en liten "sidonacktofs". Färgat på de korta partierna och lite i luggen och nedre delen av "sidonacktofsen". Ja, det eller bara kort och blont. Det blir inte mörkt förrän det är höst på riktigt iaf. Oj, snacka om dubbel mening! Haha, den poetiska ådran tokbultar verkligen nu...

Ska nog sova nu. Imorgon måste jag kliva upp 6.00 för jag ska göra mig extra fin inför Bejbis hemkomst, hihi.

Tisdag

Pulspasset igår var helt värdelöst. Dålig musik, mysko övningar och läskigt slut. Orkar inte förklara men klistrar in detta från ST.nu "Dagens rapp" som jag skrev igår:

Jag blev både förvånad och förbannad ikväll då jag besökte Friskis & Svettis i Sundsvall. En ung kvinna segnar ihop på golvet under ett pass och ligger helt stilla i några sekunder innan några andra deltagare kommer till hjälp. Trots att kvinnan inte reser sig upp och att fler deltagare försöker hjälpa kvinnan så gör ledaren asolut ingenting! Inte förrän en deltagre påpekar detta så går ledaren fram och tittar på kvinnan, men sen fortsätter hon passet! Till en början i salen där kvinnan fortfarande ligger på govet, och sedan ute i korridoren. Då kvinnan med hjälp av två andra går förbi ledaren i korridoren så säger denna inte ett ord. Inget hur mår du eller vad hände? Nej, ingenting alls. Riktigt dåligt!!

Ja, inget bra pass alltså, på något sätt alls. Ikväll har jag däremot joggat med brorsan, det var lika givande som vanligt. Dessie var också med och hon höll bra tempo hon med!

Idag hade jag riktigt kul på jobbet, utan att egentligen veta varför, haha. Skönt med sånna dagar! Mycket skratt blir det ju varje dag med så tokroliga arbetskompisar som jag har.

Boken jag läser nu är bara så underbart bra!! Om man jämför den med "Såld" så märks det verkligen att Isobel Hadley-Kamptz verkligen är en författare. "Såld" är ju skriven av en vanlig tjej som blev offer för trafficking och den är ju bra på det sättet att den känns naken, ärlig och avskalad. Men Isobel lyckas också skriva naket och ärligt men sååå mycket bättre. Det är svårt att ge några konkrets exempel men hennes språk är fantatsiskt! Läs!

Idag köpte jag lila saker för massa pengar. Hua. Men fint blev det.

Bilden gör det inte rättvisa...
Trådgardinerna syns med, som för övrigt fick godkänt av Pontus!

Åh, hoppas Rory gifter sig och blir en kick ass journalist!! Eller hur, Elle? ;0)

Pulspass

Om en timme ska jag och Maria gå på Pulspass på Friskis. Det blir första gången för oss båda, tror jag. Ska bli skitkul, jag älskar verkligen konditionsdelarna under "vanliga" pass och de borde ju rimligen vara mer av den varan i ett pulspass. Hoppas att det är ny och snabb musik...

Idag på jobbet var det ingen puls direkt. Lite folk och därav lite segjobbat. Men måndagar kan vara så ibland, blir säkert mer imorgon. Sara jobbar iaf i huset nu, hur länge är väl lite oklart än så länge. Men hon får nog reda på mer på onsdag. Vi hoppas givetvis att hon blir kvar länge så hon kan hjälpa oss och på andra ställen i huset där hon behövs. Sara har börjat sin kamp mot vikten nu. Jag gillar inte sättet hon gör det på (xtravaganza) men om hon nu vill göra det på det sättet så är det bara att acceptera. Själv höll jag på att bli tokig av matfixering och hunger då jag testade Naturdiet i två veckor, och då åt jag riktig frukost!

Var och hämtade ut böcker på ICA/Posten (haha, det moderna Sverige...) nyss! Jag hade beställt Svarta Vykort av Marcus Birro samt Jag går bara ut en stund av Isobel Hadley-Kamptz och Pontus fick fler Birroböcker och några skolböcker med vithåriga viktiga män på omslagen. Ska börja läsa Hadley-Kamptz ikväll. Den är säkert tragisk men bra, hoppas jag. Jag har precis läst ut Såld (inte 90-talsboken) som handlar om trafficking. En tjej från ryska landsbygden hamnar i en lägenhet i Stockholm. Vidrig men viktig bok!

Ska nog börja läsa lite nu redan, innan träningen.

Ciao!

Bloggjakt

Nu har jag finkammat blogg.se efter roliga bloggar att läsa. Har hittat en hel del bra under "mest aktiva" men de allra flesta handlar ju om mode eller bebisar och även om främst det sista är ett jättekul ämne så blir man ju lite less efter ett tag...Så då började jag helt enkelt läsa min egen blogg, haha! Kan med lite sorg i hjärtat konstatera att den blivit sämre....? Jag tycker iaf själv att den var roligare förr men iofs så har ju mitt liv ändrats lite sen bloggen föddes.

Hittade iaf en önskelista som jag skrivit den 20 oktober 2006:

- Bil

- Gemensam lägenet

- Barn

Snacka om konkreta resultat!!

Bilder från Ängomstjärn, Matfors

image356image357

Första helgen utan Pontus

Pontus är ju som sagt i Umeå nu igen och jag har spenderat första helgen på flera veckor utan honom. Men det gick bra, flyttade in hos mamma och pappa! Haha, jag vet att jag är 24 år gammal och att det kan tyckas aningen skumt att packa ryggsäcken och checka in på Hotell Mamma och Pappa men det är så skönt ibland!

I fredags provade jag en ny outfit, eller en nygammal kan man säga, ny kombination. Jag har ju en supersöt sommarklänning som är cremevit med svarta blommor och smala axelband. Jag hade den med en svart t-shirt under, svarta långa tajts, skinnjacka och mina Ray Ban. Oj, va cool jag kände mig! :) Det enda som störde var att jag bar omkring på en genonskinlig kasse med 4 påsar korvbröd och hamburgebröd, haha. Vi hade fått det av chefens man som jobbar på ett grossistföretag. Vi fick också massa roliga saker från Go Green, typ fullkorns cous cous och solroskärnor. Det kändes ju coolt, liksom medvetet och hälsosamt men korvbröd känns mest bara som.... korvbröd, haha. Korvbrödet är iaf dumpat hos mamma och pappa. Det var iofs grovt men de har nog ändå mer använding för det. Men Go Greengrunkerna behöll jag!

I lördags jobbade jag då det var premiär för musikcaféet. Det är så mysigt att jobba då det är musikcafé. Mest äldre som köper en bakelse och en kaffe och som sluter ögonen och njuter av underhållningen, sött! Vi jobbar varannan lördag så det är helt ok, är ju bara mellan 9.30-16.

Jag har busat lite här hemma och ändrat om lite i gardinväg. Hoppas verkligen att Bejbi tycker det är ok...Vi har numera bruna trådgardiner i vardagsrummet (jag vet att du Pontus tycker att de är asfula men de släpper in mer ljus älskling!) och beige/bruna/svarta tjocka gardiner i sovrummet, som tidigare hängde i vardagsrummet. Mmm, det blir bra. Det är överhuvudtaget rätt höstigt hos oss nu. Svarta tunna linnegardiner i matrummet och andra svarta detaljer som ljushållare, krukor etc...Sen är det brunt, brunt, brunt i vardagsrummet. Älskar det, men jag letar febrilt efter turkosa detaljer som kuddar och ljuskoppar men jag börjar tro att turkos är en vårfärg för det finns ingenstans! Kanske blir lila istället....

Imorgon är det måndag igen och på onsdag kommer Bejbi hem, jippie!!