Noras dop

Idag döptes Nora Engla Kristin, det sista namnet är efter mig och mamma, kul! =) Jag är gudmor åt Nora så jag läste en jättefin dikt (se tidigare inlägg) och det gick jättebra. Läste även ett stycke ur bibeln, gick bra det med. Tycker ju att det är lite läskigt med dop, jag och Pontus kommer inte döpa våra barn, men jag förstår de som vill göra det och dopet var jättefint, verkligen. Stycket ur bibeln var detta:

Folk kom till Jesus med barn för att han skulle röra vid dem. Men lärljungarna visade bort dem. När Jesus såg det blev han förargad och sade: ?låt barnen komma hit till mig och hindra dom inte: Gudsrike tillhör sådana som de.Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.?Och han tog dem i famnen, lade händerna på dem och välsignade dem. (Mark. 10: 13-16)

Om man analyserar detta lite så betyder det ju att om du inte döps som barn så kommer Gud att neka dig i resten av ditt liv, eller hur? Och hur schysst känns det? Nja....är lite skeptiskt. Jag tror att väldigt många som döper sina barn inte tänker på att det faktiskt är en ganska stor grej, en religös grej. Jag och Pontus resonerar som så att eftersom vi inte är övertygade kristna så lämnar vi gärna dop och vigsel i kyrkan för de som verkligen tror på Gud, av respekt för dem och också oss själva.

Hur som helst så var dopet jättefint och maten jättegod! =)


Kommentarer
Postat av: isa och sara

isa är nekad av gud för resten av livet hon isf...men vi tycker nog lite som er i den kyrkliga frågan,men om jag kan hålla mig därifrån om bia(mot all förmodan)skulle fria,törs jag inte lova=)ja dopet var jättefint,men varför går det inte att klicka på bilderna?

Postat av: Maria

Nej, så tolkar inte jag det. "De som inte tar emot guds rike som ett barn" tror jag syftar på barnens sätt att vara, att man ska ta emot det så som ett barn gör, deras sätt att vara, nyfikna etc.
Tror inte att det har något att göra med om man blir döpt som barn eller inte och att man i så fall skulle bli nekad av gud. Nä jag tror du övertolkar lite nu... men jag är ju verkligen ingen expert på bibeln, får väl fråga Torsten om vi ses igen (bröllop?)

I alla fall, TACK för all hjälp och för att du ville vara Noras fadder, och för den finfina dikten du läste!!

Vad less jag är på blogg.se, jag kan inte lägga upp bilder, men uppdatering kommer så småning om...

2007-03-05 @ 12:25:49
URL: http://lindstrombarn.blogg.se
Postat av: Lina

Ja, det är sant. Beror kanske på hur man är lagd hur man väljer att tolka det. Din tolkning är ju lite mer positiv och öppen! =)

2007-03-05 @ 13:35:32
URL: http://linalindstrom.blogg.se
Postat av: Eva K

OBS, det står inte att han DÖPTE dem... däremot står det att den som TROR och blir döpt skall bli räddad. Alltså är det inte för sent när man har kommit till insikt om vad man själv vill. Dop av spädbarn grundar sig troligen på de bibelord som finns om några olika personer som lät döpa sig "med hela sitt hus", och även från den tid då det ofta hände att småbarn inte överlevde så länge så att de hann få en "egen" tro.
Jag tror också att "som ett barn" innebär "på samma sätt som ett barn". Gudsrelationen beskrivs ofta som en relation föräldrar-barn.
Du är klok, Lina, som tänker efter och gör det du verkligen vill. Och visar respekt för de som väljer att göra på ett annat sätt. Många som låter döpa sina barn gör det ju i den uppriktiga meningen att uppfostra dem i den kristna tron - medan en del bara gör det till en tradition.

Jag tror att du kommer att vara en underbar fadder till lilla Nora! Gratulerar!

2007-03-07 @ 17:06:03
URL: http://evaihjo.blogspot.com
Postat av: sara

har du några bra tips på sidor man kan söka jobb????

2007-03-08 @ 22:46:16
URL: http://isalindstrom.blogg.se
Postat av: elinis

Hallå Lina! Hur är läget?

2007-03-09 @ 15:20:19
URL: http://elinis.blogg.se
Postat av: jofa

Hallå Lina! Hur är läget?

2007-03-09 @ 15:20:33
Postat av: Annie

Hej tjejen! Hoppas allt är bra med dej! Kolla in min blogg, du är nämligen utmanad! Kram kram

2007-03-10 @ 13:13:46
URL: http://annieds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback