Vilda, vackra vildmark!

Jag och Pontus har vandrat något som kallas "Jämtlandstriangeln" vilket är en fjällvandring mellan Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån. Självklart kan man ta Blåhammaren först men vi gick alltså denna väg. Vandringen är såklart i Jämtland och vackrare landskap än svenska fjällen får man leta efter! Sällskapet gjorde det såklart inte sämre, tack Bejbi för att du fått mig att verkligen gilla fjällen - året om!

Fredag: Storulvån-Sylarna (13 km)
Efter en bilfärd på nästan fem timmar åt vi en suverän frukostbuffé på Storulvåns fjällstation. Efter den buffén var vi redo att ta oss an första etappen! För övrigt ska jag och Bejbi fira våra framtida bröllopsdagar här - sååå vackert och "naturliv i lyxförpackning" om man väljer att sova här istället för i tält.
Äventyet började direkt med en vajerbro över Storulvån. Jag är höjdrädd men det var bara kul! Blir dock så arg över det faktum att nån har klottrat på bron, puckon!
Paus i mitten av 1:a etappen!
Vi tog en paus bland kråkbär och lemmlar. Det tidigare satt sina tydliga spår...
Middag på gång i det första lägret. Vi lyckades hitta en sänka där vi fick lite lä, tur det då tältet har sett sina bästa dagar...
Världens bästa.
Snart middag!
Diskvattnet var inte direkt varmt!

Lördag: Sylarna-Blåhammaren (16 km)
Lördagmorgon och snart soluppgång.
Bejbi på väg ut med frukost.
Bättre än så här blir det inte. Fantastiskt!
Dagen började med strålande sol men ju högre vi steg desto kallare blev det. De små vattendragen var frusna och snart kom också snön...
Brrrr!! Tur att vi var rustade för alla väder; regn, kyla, sol, vind....
Här och var tvingades vi vada. Det var inga större problem, dock var alla gigantiska lerpölar och vattensamlingar jobbigare att tas med.
"Vi går över daggstänkta berg...."
Ibland var leden svår att se men då fanns rösen att orientera sig efter.
Oj, vad vintrigt det blev på sista biten mot Blåhammaren. Snön yrde och låg tjock på leden. Ungefär här bestämde jag mig för att tälta inte var något alternativ. Jag ville in!
Åh, va mysig middagen på Blåhammaren var! Trerätters bestående av gravad lax med salladsbuffé, älggryta med rostad potatis och glass med hjortron. Till det drack vi vin och öl. Så skönt och vi var så värda det efter stretandet i snöovädret! För 360 spänn fick vi en plats på en madrass i damernas duschrum. Haha, kan ju tyckas väldigt dyrt men jag hade kunnat betalat 1000 spänn, lätt! ;0)
Vi bytte t.om om till helt fräscha skjortor och underkläder, sweet!
Mysigt, mysigare, mysigast!

Söndag: Blåhammaren-Storulvån (12 km)
Början av den sista etappen var kylig, isig och hal men återigen; vackert så man blev tårögd!
Sverige är fantastiskt!
Separationsångest? Far och son lagar den sista måltiden på fjället.
Vid trädgränsen försvann vintern och hösten kom tillbaka.
Baj baj fjällen, we´ll be back! ;0)

Postat av: Jannice

Shit ser kallt ut!! Men va mysigt med snö!!!

Postat av: Fia

Fasiken va mysigt ni ser ut att ha haft det! Inte igår man såg snön, men den låg ju fint på backen redan 18okt förra året(där vi bodde då) så jag är ju inte förvånad över att den redan börjat sätta sina spår:-)
Ni får det att se så lätt och härligt ut!:-D

2007-09-24 @ 21:21:06
URL: http://fialiljas.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej! Funderade just vart du hållit hus när det var länge sedan du bloggat! Jättekul att se bilder från samma tur som vi gick i somras, det ser lite annorlunda ut nu med all snö. Jättefint men kallt :-). Imponerad av er som ville gå så pass sent i kyla och snö. Gillar bilden bäst där man skymtar Blåhammarn, jag minns att den synen var helt gudomlig för då var man trött och less att gå. Att få sova inomhus och äta trerätters var INTE fel då :-). Vi skulle också ha fått glass med hjortron då men helikoptern hade kört glassen till Sylarna istället så vi fick nån chokladkräm till som nödlösning. Som sagt, jätteskoj att se bilder och känna igen sig!
Ha en fortsatt bra vecka, kram!

2007-09-24 @ 21:23:46
URL: http://vardagsdagar.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag är så avundsjuk på dig som har en kille som gillar att vara ute, Fredde hatar allt som har med friluftsliv att göra. Jag är uppvuxen med fjällsemestrar och naturliv och F vill bara åka bil,vara i stan och spela xbox! Ni ser ut att ha haft en fantastisk helg och bilderna var underbara!!

2007-09-24 @ 23:27:01
URL: http://goldentexas.blogg.se
Postat av: Elleonora

Väldigt vackra bilder. Precis som ni två tillsammans. =) Det ser verkligen ut som att ni har haft en superbra helg. Jag blir ju hur sugen som helst att ta den där turen nästa sensommar. inspirerad...? Ja visst. // elle.

2007-09-25 @ 09:16:01
URL: http://elleonora.blogg.se
Postat av: Maria

Det ser ju hur mysigt ut som helst!! men kallt! ni gjorde det fantastiskt bra. Kan dock förstå att du lätt betalade några hundralappar för en madrass i duschrummet, haha! Kanonfina bilder!