Kanonlördag!

Sent igår blev det bestämt att Claes och Marie, aka farfar och farmor, skulle ta motorcykeln hit idag från Ö-sund för att hälsa på någon timme bara. De kom vid 11-tiden och hade med sig lunch i form av paj och massa gotta till dessert. Då det idag, för första gången sen vi flyttade hit, var soligt och fint, bestämde vi att någon sorts aktivitet utomhus skulle passa. Först väntade vi dock in fröken Mirabelle som skulle äta innan vi gav oss ut. Så idag var det premiär för "offentlig" amning! Lagom att testa framför Claes och Marie först, innan man ska slänga fram dom på café framöver =) Amningsbootcamp, eller boobcamp inleddes alltså idag. Det gick jättebra och kändes inte alls fel eller konstigt på något sätt. Let's fae it; jag är en matmaskin, liksom.

Då det var avklarat gick vi ut på vagnprommis mot Funäsdalsberget idag igen. Redan igår yppade Pontus en vilja att åka upp på toppstugan och kolla på den fantastiska utsikten. Man ser alla toppar på flera mils avstånd och såklart hela byn. Idag då det var kanonväder skulle det ju vara kanon ju! Jaha, varför tvekade jag då? Jo, för att ta sig upp så måste man åka korglift. Korglift med en åtta dagars gammal Bella. Vad anser socialstyrelsen om det, liksom? Men vi frågade en expert, dvs killen som sköter liften och han sa att det inte är några som helst problem och att bebisar innan Bella gjort det. Så då gjorde vi det. Påklädd kläder + fleeceoverall och mössa och i babybjörnen åkte alltså Mirabelle Bäckström korglift första gången på sitt livs åttonde dygn. Det gick hur bra som helst och hon sov sig igenom hela äventyret, inkl pausen i toppstugan, färden ner och vagnpromenaden hem. Kul! Tack Baby för att du uppmuntrar mig att våga!

Då vi kom hem, och Claes och Marie åkt, var vi (läs Pontus) ute och byggde en ramp för vagnen. Det är två höga sleepersar (trästockar) mellan uppfarten och gräsmattan och för att komma över måste man lyfta vagnen, något jag helst slipper. Men pappa Pontus fixade biffen så nu kan jag ju ta mig ut och in själv, kanon! Mirabelle fortsatte att sova i vagnen så vi satt först på framsidan och läste och myste och sedan på balkongen. Soligt och fint!

Läste en så bra grej i dagens DN Kultur. Lennart Kuick funderar över vilka namn som Skatteverket godkänner och inte på nyfödda, och fram för allt att kön verkar vara så viktigt. T ex får man heta Elvis både som tjej och kille men Snövit får bara tjejer heta. Hans poäng är ju bara för bra:

"...Varför är det så viktigt att upprätthålla könstillhörigheten på just vissa namn? Är det för att undvika att någon av misstag ger Gustav löneförhöjning och sedan inser. 'Men för i helvete, det är ju en kvinna!' Men vad ska den fördomsfulle och okunnige personalchefen göra med Västfront och Kaninen? Rent av ge dem lön efter prestation och inte efter kön?"


Sweet Baby


Naveln lossnade imorse! Skönt då den börjat lukta lite...
Nu är det bara några små skorpor kvar.


Har Mirabelle blivit kidnappad av Hells Angels?! Nej, det är ju bara farfar på preimärtur med vagnen!


Wiiiee! I korgliften med pappa, farfar boch farmor.


Lite Lejonkungen-vibbar; "Simba, allt du ser är ditt..." =)


Tjusigt.


Ja, ni kan ju förstå att utsikten är helt otrolig!


Byn då, typ.


Riktigt brant nedanför toppstugans altan.


I huset längst upp, av de fem likadana i mitten, bor vi!


...Och på rikssvenska "När skidåkning gör sig själv".


Fotat från korgliften.


...Detta likaså.


Fleeceoverall är kanon i fjällen! Tack momor för denna, och Tack Tuva och Nora för de större vi fått av er!


Pontus bygger vagnramp...


...och den blev kanon!
(Alla brädor i bakgrunden är inte misslyckade försök utan grejer som vår hyrevärd håller på med...)


Mys i eftermiddagssolen på balkongen.
Jo, Pontus myser men "Sweet child o'mine är inte helt lätt..." =)


Kommentarer
Postat av: madde&wilmer

hej!!



du har en karl som skriver som en gud och är händig:-)vilka vackra bilder ifrån funäs!

/madde

Postat av: Jennie

Åh vad mysigt ni verkar ha det där uppe i fjälls! Hoppas det går bra för dig ensam med Bella när Ponta är på jobbet. Det var läskigt första gången R skulle åka hemifrån en längre tid kommer jag ihåg. Känns töntigt nog som evigheter sen trots att lilltösen min bara är dryga 4 månader! haha

2008-08-17 @ 10:27:51
URL: http://jennie77.blogg.se/
Postat av: Maria

Men vad kul med besök av farmor och farfar! Jättefina bilder från toppstugan, det är verkligen vackert där uppe. Längtar tills vi kommer och hälsar på er. Bella är som vanligt sötast på alla kort=)och vilka äventyr hon får vara med om!

2008-08-17 @ 15:00:56
Postat av: Tessan

jag har precis hittat hit och vill gratulera till den underbart söta dottern ! :)

jag kikar garanterat in igen ! :)(

2008-08-17 @ 19:00:21
Postat av: Lina

Tessan: Tack, och välkommen åter! =)

2008-08-17 @ 19:44:35
Postat av: Caroline

Så fint det blev.

Jag måste säga att jag är imponerad av hur mycket din mage gått ner på bara 8 dagar...

Ha en bra måndag!!

2008-08-18 @ 08:36:23
Postat av: Lina

Caroline: Ja, jag är också imponerad. Eller förvånad iaf =) Jag väger nu som jag gjorde innan jag blev gravid. Har inte haft något för mig utan har både ätit massa mat och fikabröd så det får jag nog tacka mina gener för, eller så!

2008-08-18 @ 12:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback