Bättre natt!

Natten som var gick bättre både för mig och Mirabelle. Innan hon la sig fick hon bröstmjölk i näsan och det verkar onekligen som om det funkar som nässpray, fantastiskt!  Sen så hade vi pallat upp huvudänden av sängen lite, med hjälp av två Mamatidningar under varje ben (fantatsiskt bra tidning det där!), för att hon skulle ligga lite högre med huvudet vilket är skönt då man är täppt. Det verkade funka för natten var som vanligt; somnade iofs lite sent (typ 00.00) men sen sov hon till 5.20 då hon åt och sen vaknade hon igen 8.30. Hon var så rolig igår. Hon var supertrött redan vid 22 så strax efter gick jag in med henne i sovrummet och ammade henne. Märkte dock direkt att hon inte tänkte sova, och då kämpar vi heller inte med henne. Istället läste jag nästan hela Tummelisa för henne och Pontus men då hon iaf inte ville sova fick hon ligga kvar mellan oss medans vi läste. Hon var helt tyst och nöjd och tittade intresserat på böckerna och fingrade på kuddar och täcken, sötnosen. Vid 00.00 så la jag över henne i sin säng och då somnade hon, Lill-choppa!

Ja, Lill-choppa är ett smeknamn vi använder oss mycket av. Min mamma kallade
kusin Isa för Choppa då hon var liten så då får Mirabelle vara Lill-Choppa. Vet inte alls vad det betyder men det är roligt att säga och vi tycker det är gulligt. Andra smeknamn, förutom Bella förstås, är Paschan, Gumsilums, Vännen, Bellis-Smellis (dock aldrig av mig, jo om hon bajsat), Choppa-Loppa...Mmm, har säkert fler men det är dessa jag kommer på nu. Kul med smeknamn! Då jag var liten kallades jag Hilding-Vilding och Linus. Sen Lajnon av en kompis. Och det mindre smickarande "Stor-Lina", i jmfr med en mindre Lina då förstås. Pontus kallades Pom-Pom, Ling-Ling (variant av Älskling) och Bäckis. Sen på gymnasiet kallades han Ponta av vissa, och de kallar honom fortfarande det. Men ingen av oss har alltså något smeknamn som alla säger. Min ena bror t ex heter ju Tobias men alla säger Bia, för att han själv sa det då han var liten. 

Jaja, så intressant var det. Nu ska Lill-Choppa äta och sen ska vi ut på prommis. Är grått och fyra minus, ok prommisväder! 

Kommentarer
Postat av: Maria

Kul med smeknamn, eller i alla fall när man är liten:) Jag hoppas inte Tuva kommer att kallas för Tatta bara för att Nora sa det förut(Nu säger hon Tuja istället!) Hälsa lillchoppa:) Ha en bra dag!

2008-12-04 @ 10:53:18
Postat av: Maria

Marcus slarver har förlagt dem när han städade undan julen förra vintern och bytte lampskärmar. Har letat som tokar, men är så nöjda med våra nya stora stjärnor!

Vad önskar sig Mirabelle i namngivningspresent?

2008-12-05 @ 10:40:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback