Förlossningsbrev

I en del böcker så uppmuntras man som blivande föräldrar att skriva ett s.k förlossningsbrev till den personal som kommer att ta hand om er på dagen d. De tre (semestertider) barnmorskor vi haft har än så länge inte nämnt något om detta men jag har iaf skrivit ett brev. Det kändes väldigt bra att överhuvudtaget skriva det, att formulera mina förväntningar så konkret. Jag är inte alls rädd inför förlossningen. Detta om nu Pyret behaga ligga rätt....Mer om det efter onsdag! Men om det nu blir en vanlig förlossning så känner jag mig mest laddad och otroligt förväntansfull. Som en elitdrottare som väntar på sitt livs tävling, typ. Haha, jag har ju aldrig idrottat organiserat i hela mitt liv så vad vet jag om det? Ja, men så här i OS-tider så snappar man väl upp en del av vad stjärnorna säger om mental uppladdning etc. Jag är inte alls orolig för smärtan eller överhuvudtaget för min egen skull. Om jag känner några sting av oro ibland så är det för bebisens skull, att något skulle hände den. Men som sagt, mest av allt är jag bara tokladdad och sååå nyfiken på vem Pyret är! Idag är det v 35+1. Kom snart till mamma och pappa lillhjärtat! 



Brev till barnmorskan samt övrig personal


I detta brev önskar jag framföra önskemål och förväntningar jag har kring min förlossning. Jag är inte rädd för förlossningen utan ser den som ett mål på en 40 veckors lång resa, och som en start på en livslång sådan.


Förberedelser

Om allt gått enligt planerna så har jag rest 22 mil från Funäsdalen till förlossningsavdelningen på Östersunds sjukhus. I och med det är den bit jag i förväg varit mest nervös inför över. Då jag rest långt önskar jag att få komma in och inte bli avvisad från sjukhuset. Om ni dock bedömer att jag fortfarande befinner mig i latensfasen eller tidigt i den aktiva fasen och att det därmed dröjer innan "det verkligen sätter igång", så har vi möjlighet att åka hem till Pontus (pappans) föräldrar, som bor i centrala Östersund. Men helst vill jag stanna på sjukhuset. Jag önskar inget lavemang om ni inte finner det nödvändigt.


Jag känner mig trygg inför uppgiften att föda och jag känner ett stort stöd hos Pontus. Det är viktigt att all personal informerar mig och honom om allt som händer. Vi känner varandra utan och innan och han är den som kan "tolka" åt båda håll om jag får svårt att koncentrera mig eller dylikt.


Personalen

Då jag känner mig trygg och säker inför förlossningen vill jag inte bli "daltad" med. Jag önskar en stark och drivande barnmorska som snarare ger order än tips. Jag vill vara delaktig i alla led av förlossningen så det är viktigt att jag informeras kontinuerligt och grundligt. Daltning och bekräftelse är inte samma sak; bekräftelse och beröm tar jag gärna emot, såklart! Det är helt ok om barnmorskekandidater etc. önskar delta i rummet.


Ställningar

Jag vill bli uppmuntrad att röra på mig i den mån det är möjligt; promenera i korridoren med en gåstol t ex. Jag önskar också variera förlossningsställning i den tur de passar i förlossningsarbetet. Den ställning jag känner minst för är liggandes på rygg, även om det kanske kan vara skönt att vila sig så en stund, kanske då liggandes mer på sidan Att stå på knä hängandes över en saccosäck eller sängkarmen, att stå hängandes över en gåstol eller att stödja mig på Pontus samt att stå på alla fyra är de ställningar som spontant, och på förhand, känns bäst.


Smärtlindring

Jag tror mig ha en hög smärttröskel och jag tror också att jag förstått att förlossningssmärtan inte är av ondo utan en naturlig del av något gott. Därför önskar jag, i alla fall försöka, föda utan medicinsk smärtlindring. Att vara i rörelse, att få duscha eller bada, massage och lustgas är vad jag nu, i förhand, önskar som smärtlindring. En ytterligare anledning till att jag ställer mig skeptisk till medicinsk smärtlindring som t ex stand-up bedövning eller PCB bedövning är att jag fått information om att det kan göra att värkarna avtar och att man inte längre känner av förlossningsarbetet på ett optimalt sätt. Dessutom har jag läst att det i vissa fall kan påverka barnets hjärtverksamhet och det skrämmer mig lite. Om jag trots allt skulle behöva medicinsk smärtlindring av något slag är det av yttersta vikt att jag och Pontus informeras om vad som görs och varför.


Eventuella komplikationer

Om barnet ligger i säte önskar jag bli informerad om detta i ett tidigt skede och att då diskutera olika valmöjligheter. Att föda fram ett barn i sätesbjudning känns spontant inte bra, utan då föredrar jag kejsarsnitt. Detta framför allt om ni bedömer en förlossning i säte som farligt för barnet, att det skulle ta för lång tid och att barnet kan drabbas av syrebrist eller liknande. Detta gäller även andra komplikationer.  Överlag är min oro för barnet större än för mig själv.


Kommentarer
Postat av: Fia

Oj vilket bra förlossningsbrev! Tycker verkligen att ni har fått med det som behövs! Det ska bli så spännande att få följa er resa med pyret och jag hoppas verkligen att ni orkar bjuda på en updatering mellan varven! :-) Sköt om er och lycka till!!

Postat av: Maria

jättebra brev, du verkar vara jättebra påläst och ha rätt inställning. Rätt förutsättning att du kommer att klara detta galant.Ni kommer snart vara med om det STÖRSTA=)

2008-07-11 @ 12:27:48
URL: http://lindstrombarn.blogg.se/
Postat av: sara

jag blir tårögd...tänk att ni snart är föräldrar...det största som finns!vi längtar....kram!

2008-07-11 @ 20:19:09
Postat av: Pontus

Heja Bejbi friskt humör..! Det här kommer att gå galant! Vem vet, vi kanske till och med kan stanna och ta en korv i Vemdalen på väg in till BB! ;0) Puss!

2008-07-11 @ 23:23:31
Postat av: Jeanette

Oj vad du är föreberedd och påläst, du vet verkligen vad du /ni vill - jag är imponerad =). Men å andra sidan är det väl naturligt att vara så pass förberedd och inställd på vad som komma skall i det skede du är i nu. Om jag hade arbetat som barnmorska hade jag verkligen uppskattat att få läsa ett så fint och utförligt brev, man lär ju känna sin patient bättre då också. Är det vanligt med dessa brev? Himla bra grej tycker jag iaf!



Hoppas Pyret har vänt på sig nu så att du får den förlossning som du har tänkt dig. Lycka till!



Kram/J

2008-07-12 @ 15:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback