Midsommar, Barnens Hus och lite annat

Vi hade fantastiskt roligt på midsommar! Vi var totalt nio pers som åt, drack och umgicks i två dagar (26 timmar iaf...) i Pontus föräldrars torp i Västanå. Vädret var faktiskt också helt ok, även om vi åt middagen inne. I övrigt var vi dock ute hela tiden, skönt! Ljudnivån blev lite väl hög där ett tag inomhus för den enda nyktra i sällskapet - moi! Haha, närå de taggade ner och det var allt som allt superkul! Det var ett väldigt traditionellt firande med sillunch, midsommarstång, grillat med egengjord potatissallad med bla dijonsenap i (recept från Svensk Damtidning, haha!), en aukustisk gittar + sex spelkunniga, snaps (och annat förstås), jordgubbar och grädde....Mmm, attans vad vuxna vi börjar bli! =)

Min kamera passade dock på att lägga av precis den dagen, så tyärr har jag inte några bilder. Dock vet jag att det togs massa fina kort av andra så de dyker upp på internet nånstans så kan ni lita på att jag snor dem och "copy paste:ar" hit dom!

Nu är det nio arbetsdagar kvar tills semestern/föräldrarledigheten! Jag går ju först på semester mellan 7/7-11/8 och därefter blir det föräldrarledigt. Dock har jag bara betald semester i tolv dagar pga Thailandsresan i vintras, men vi ska försöka fixa det ändå då vi inte vill börja ta av föräldrarpenningen förrän 11:e augusti. De dagarna kommer försvinna fort ändå! Vi har beräknat att vi ska klara oss om jag tar ut 5 dagar/vecka. Vi ska anmäla det så de första sex månaderna, man kan ju göra ändringar men vi tror det blir bäst. Det blir ju förmodligen så ett helt år, eftersom Pontus ju rent ekonomiskt inte kan vara ledig de första året då han ju bara är berättigad mininivån då. Sen så kanske han tar några månader efter första året, då han ju har jobbat ett år och därför får full ersättning. Man kan kanske få full ersättning redan innan ett år men eftersom det är ett helt nytt jobb så tycker vi båda att det känns bäst om han jobbar ett år och sen får vi se. Vi får se var vi överhuvudtaget är då. Men first things first och det är ju Funäsdalen (by), Härjedalen (landskap), Jämtland (län), Sverige! =)


Vi försökte anmäla föräldrapenning förut ikväll men e-leg funkade inte på Försäkringskassans hemsida. Störigt. Då de nu har så jäkla mycket att göra borde man ju ha superkoll på självbetjäningssidorna så de funkar hela tiden så de får lite avlastning iaf. Jag väntar fortfarande på mer än halva ersättningen från då jag hade salmonella och var avstängd från jobbet. Jag har jobbat sedan 28/4 men har alltså bara fått mindre än halva ersättingen. Jag har ringt fyra gånger, Pontus har ringt en gång och jag har skickat ett sakligt men upprört mail. Men nej, inget händer. De säger hela tiden att "det är så konstigt för att ser ju rätt ut" men då blir man ju bara ännu mer irriterad. Varför händer inget liksom?!

Igår var vi på Barnens hus och kittade oss inför Pyrets ankomst. Kittade? Hm, vad betyder det egentligen? Blev det helt fel nu tro, då jag skulle vara lite ball? Hur som helst så handlade vi massa saker: Brio Primo babyskydd med bas ( till bilen), en mjuk jättefin Tummenfilt i brunt och rosa (tummen är ju rosa), fyra jättefula små frottéhanddukar som tydligen är bra att ha då man ska amma eller nåt, sex fina bodies i brunt och turkosblått (olika mönster), badbalja, "skötbords-madrass" (Pyret ska ha sitt skötbord på torktumlaren i badrummet), snorsug, febertermometer, myggnät till vagnen, blöjor, våtservetter, babyolja, stjärtkräm, nappar (nej, vi ska inte använda dom förrän "amningen är helt etablerad"), nappflaska (samma här - för nödfall eller senare tillfälle), amningsbehån....Ja, massa bra saker helt enkelt! Det kändes helskumt med amningsbehån pga att den ju såklart inte är ett dugg "fylld". Alltså, även om man inte har push-up eller nåt så är ju nästan alla behåar lite tjockare, som t-shirt-behåarna tex. Men de här är ju helt vanliga, dock med bygel såklart. Tack för det! Den satt iaf jättebra så jag ska såklart köpa fler men då man inte kunde prova köpte jag bara en igår. Bodiesarna var jättefina men de måste kompletteras med byxor. Ska nog gå på stan någon dag och köpa mig lite bebiskläder. Har knappt köpt något alls ju, men nu känns det kul. Jag och Pontus gillar mest 70-tals-retro med brunt, gult och oranget så det blir nog mycket sånt. Åhléns har massa fint och även Lindex. Inte allför dyrt heller.

Nu vankas TV med bland annat en dokumentär på SVT om sekten "Familjen" från USA, som i någon slags totalförvirring mixade sex med religion i dess allra extremaste former. Heja SVT!

Ps: Idag är det 51 dagar kvar tills BF! Ds.


Kommentarer
Postat av: Josefine

Hej söta du!! Så kul att ni planerar så mkt, en del att fixa men visst är det KUL!! Känner igen det där då du skrev att ni ej ska ge napp före amning osv... Man gör ju precis som man vill! Antar att du inte ville ha kommentarer om just det :) Men jag säger bara att du är den bästa Mamman till pyret och det ni provar er fram med kommer att fungera toppen. Mitt största råd är faktiskt att lyssna på alla men bestäm själv =) Man kan få supertips men också en massa dåligt samvete och förvirring ifrån andra Mammor.



Flaska är toppen om bebisen vill ta så att du kan göra saker då P är hemma och ger mjölk =) Men allt ordnar sig!



Jo just ja, jag skulle ju tipsa dig om amningsbhar på Lindex där köpte jag många bra och ganska fina. Det kan vara bra utan bygel faktiskt hihi, för då kan du sova med dem och tvätta dem hur ofta du vill. I början är de där handdukarna oumbärliga innan mjölken stabiliserat sig så BRA du köpte dem =)



Massa lycka till, ni är den sötaste familjen!!

KRAMAR, hoppas du ej tog detta som uppläxande, som sagt ta till dig det du vill :)

Postat av: Maria

Hej! Nu börjar ni bli fullutrustade inför pyrets ankomst, å vad mysigt att shoppa bebisgrejer! ni verkar ju ha tänkt på allt=) Vad störigt med f-kassan... hoppas du får dina pengar snart och att det går bra med förälrapenningen också.

2008-06-24 @ 11:48:03
URL: http://lindstrombarn.blogg.se/
Postat av: Sophia

oj, vi har inte köpt en endaste pryl ännu, förutom barnvagn.. hehe. Ska genast förbereda Calle på en liten shoppingtur. Nu är det verkligen inte lång tid kvar =)

2008-06-24 @ 13:14:06
URL: http://sophiaolsson.blogg.se/
Postat av: Fröken Richter

Oh my va härligt med shoppingrunda, och en rejäl sådan! Jag har ju ingen aning om saker att kitta för bebisankomst, men jag vet hur bra man mår av lite shopping so you go girl;)

Tänk att du bara jobbar några dagar och sen går på jättelång ledighet, vad spännande! Kul att läsa bloggen,sköt om er! Kram/J

2008-06-24 @ 19:52:23
URL: http://yanie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback