Vi bara myser!

Vi hade bestämt oss för att denna helg skulle vara lugn med bara vi tre och hitills har den varit det och gud så skönt det har varit! Igår slutade Pontus kl 16 och var hemma vid 16.30. Han började då ganska direkt att laga mat, vi är ju typ ständigt hungriga den här familjen, haha. Det blev en supergod "grekisk köttfärslimpa", alltså köttfärs fylld med feta, oliver, smör, olja, persilja, lök, salt och peppar. Till det åt vi klyftpotatis och hemmagjord tzatsiki, så gott! Då vi ville äta i lugn och ro och med ett glas rött så gav vi Bella ersättning innan maten och som vanligt blev hon lugn och timid av det, haha. Låter som om vi manipulerar stackarn och det gör vi väl till viss del också, men jag har inga skupler för det. På kvällen vill hon ju gärna äta oftare (varannan timme typ) och mina bröst hinner inte riktigt fyllas på i det tempot hon önskar, så då är det bra att vissa kvällar ge henne ersättning så hinner min kropp fylla på. På så sätt blir måltiderna harmonsika, ett med flaska och sen med välfyllt bröst. Jag vet att man ska amma amma amma för att öka produktionen men även fast vi låtit bli ersättning flera dagar på raken och hon inte gjort annat än ätit så händer det inte. detta funkar för oss och det är huvudsaken!

Nu idag (och igår) har vädret varit så underbart det bara kan vara i fjällen. Strålande sol, vitklädda marker och kall, klar luft. Det till och med "glittrade" i luften på morgonen. Det kan iofs vara snö från snökanonerna på berget som flyger omkring men det behöver man ju inte tala om, tsss... Iaf, i detta fina väder måste man ju vistas utomhus såklart men först nu imorse hade vi ett uppdrag; skidrean i Hamra. Jag ska ju börja åka slalom (!) i vinter och behövde ett par skidor. Vi var där då de öppnade men trots det var det lite "stimmigt" faktiskt. Men eftersom vi har ett A-barn (haha), så satt Bella nöjt i bilstolen medan vi pratade med försäljaren. Det blev ett par jättefina, röda, sprillans nya Elan-skidor. Därmed lite dyrare än jag tänkt mig men det får det vara värt. Blev stavar också, och ett par begagnade skidor till pappa! Jag pratade med dom igår och då jag berättade om rean så sa han att vi skulle köpa ett par åt honom med. Pappas skidor kostade bara 700, ett riktigt kap tror vi, trots lappen "Kicki T" som sitter fastklistrad på dem, haha. Försäljaren berättade att Kicki T var chefens fru, så de är säkert välvårdade. Mina skidor kostade dryga 3000 trots 40% rea så det är nog ett par riktigt fina skidor. Om åkningen falerar så är det alltså fråga om handhavandefel! =) De skulle iaf vara lättåkta och smidiga och bra för nybörjare. Jag åker ju bara snowboard och har kanske åkt slalom fem gånger senaste åren så det ska bli grymt kul att få lära sig något nytt! Pontus fick ju skidor då han fyllde år så nu är det tänkt att hela familjen ska åka, Bella i en riktig "baby-vandringsrygga" på Pontus. Men bara varma, fina dagar och först då hon är riktigt stabil i nacken. Längtar!

Efter skidshoppandet så åkte vi hem, ammade Bella och klädde på henne varmt (riktig overall, vantar, mössa, tjocksockar) och stoppade ner henne i vagnen med fårskinn i botten och stängd mjuklift, var ju cirka 5 minus ute. Sen gick vi på en tvåtimmars-promenad, typ en mil! Vi gick till kyrkogården med gravljuset i högsta hugg bara för att komma fram och inse att de inte finns någon minneslund! Haha, vi tänkte först ställa ljuset på vilken grav som helst men det kändes lite skumt så vi gjorde en egen minneslund vid en björk. Tror inte man får göra så kanske, men hoppas de lät det vara under helgen iaf. Nästa år ska vi ställa ljuset på en grav det stod "okänd norsk man, funnen på fjället, 1943" på. Pontus tror han flydde undan kriget över fjället. Fint på något vis att de fixade en grav åt honom. Brevid fanns en grav där det låg en bebis som dött vid två månaders ålder. Det var på 1940-talet, innan BVC och gratis sjukvård förmodligen, men usha va otäckt. Vi blev illa berörda både jag och Pontus så vi strosade hemåt och gosade på Bella länge! Vi låg hela familjen i sängen och gosade och pratade och sen somnade vi alla tre i typ en halvtimme, mitt på blanka dagen! Så mysigt! Nu lagar Pontus mat igen, duktig karl jag har! Idag blir det helstekt kyckling och potatiskaka med äkta smör, yummie! Att äta är verkligen vårt intresse, och laga mat förstås men det är väl mest Pontus som sköter den delen...

Trevlig kväll och helg!




Jag och Bella duschar, lite av en favorit för hela familjen faktiskt.


Vinterbete.


Vinterväg.


Vintermorgon.


Mirabelle på jakt?


Pontus och Mirabelle spelar CS, ståendes på knä framför köksbänken, haha.

Kommentarer
Postat av: Jannice

Mysigt att läsa om era bravader i fjälltrakterna! Kul med skidor! Jag är också sugen men brädan har fortfarande största platsen i hjärtat;)

Vilken härlig blick Bella har här på sista bilden;) Sköt om er! Kram/Jannice

Postat av: Susanne

Ni verkar ha det toppenmysigt!

så härligt att läsa din blogg, man blir liksom varm inombords för ni är så "goa" med varann. fortsätt med det:) ha de gott och krama Bella från oss i Matfors.

2008-11-01 @ 17:46:07
Postat av: Fia

Åå va avis jag blir när jag ser de fina vinterbilderna, här i skåne blevjag så glad över att det var frost i luften i morse och att det nästan glittrade i luften! Njut av er tid i fjällen, men det behöver jag nog inte säga för ni verkar verkligen ta vara på alla dagar ni har där uppe!

2008-11-01 @ 21:52:26
URL: http://fialiljas.blogg.se/
Postat av: Mille

Fantastisk vintermorgon-bild! Ha en fortsatt härlig familjehelg! =)



Kram!

2008-11-01 @ 22:15:49
URL: http://bokstavligentalat.blogspot.com
Postat av: Lina

Susanne: Ja, vi ÄR bra på att uppskatta varandra, det är gosigt =)

Ska bli superkul då du och mamma kommer hit, himla tur att du "pushade på" henne!

2008-11-01 @ 22:43:27
Postat av: Hanna

ja vi måste verkligen ses... amrcus jobbar i morgon så har ni tråkigt så kom vettja hehe annars så måste vi ta en lång promenad minst 3 ggr nästa vecka =)

2008-11-01 @ 22:53:54
URL: http://www.enligthanna.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilka fantastiska bilder! Jag längtar till fjällen!!! :)

2008-11-03 @ 08:44:53
Postat av: Elleonora

Hello hello! Verkligen underbart att träffa er i går. Känns så kul att man har ytterligare ett mål när man åker och hälsar på mamma. Läskigt med vägen till er bara... ;) Men det gick ju bra. Nyss gjort anjovispaj och ska göra panini sen. hihi. Har som du kanske sett inte uppdaterat bloggen ännu... ska göra det ikväll tänkte jag. Sköt om er. Kram kram!

2008-11-03 @ 09:04:15
URL: http://elleonora.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback