Fredagsfeeling, giftiga nappflaskor och bebisutveckling

Jag älskar fredagar, då har man liksom allt framför sig! Iofs så är ju veckodagarna totalt ointressanta nu då jag är mammaledig och Pontus dessutom jobbar så varierat men fredag är ändå fredag. Känslan har infunnit sig! :0) Idag jobbar Pontus 10-13.15 och sen 18-23. I "hålet" ska vi handla och byta till vinterdäck. Tänkte skjuta på det senare någon vecka men vi har ångrat oss. De visar snöblandat lör-mån här omkring och vi ska ju dessutom till Östersund imorgon och det är ju några mil, på delvis ganska små vägar dessutom. Dumt att chansa då vi har Mirabelle!

Har ni läst om giftet som finns i nappflaskorna? Bland andra Esska, det populäraste märket i Sverige, innehåller ett ämne som heter bisfenol. Studier har visat att det kan vara cancerframkallande och också påverka inlärningsförmågan. Kemikalien, som finns i platsen, kan läka ut då flaskan värms i micron. Visst låter det otäckt och visst kan jag förstå att många väljer att byta ut flaskorna mot bisfenolfria, som ju finns. Men då ska man kanske ta och läsa det finstilta innan man ger sig ut på stan i ren panik för att fixa nya flaskor. Det är nämligen så att EU:s livsmedelsorgan Efsa har testat att utsätta möss för en 100 gånger så stark dos som är lagligt inom EU, och därmed också Sverige såklart, och mössen har inte reagerat alls. Alltså, 100 gånger så mycket som finns i flaskorna ger ingen reaktion. Så jag och Pontus bestämde ganska snabbt att vi fortsätter med Esska, dock så värmer vi inte i micron, men det har vi inte gjort innan heller då man ju ska koka vattnet på riktigt då man ger ersättning till så små bebisar som Bella. Jodå, Bella äter fortfarande ersättning ibland men inte varje kväll längre. Blir någon gång i veckan då hon inte kommer till ro med "bara" brösten. Läs gärna
Dagens Nyheters artiklar och säg vad ni tycker! Länken är bara till en av dem så ni får klicka runt lite för att läsa att jag refererat till. Jag har alltså läst DN som bland annat har Livsmedelsverket och Barnnet.se som källa.

Imorgon åker vi till Östersund som sagt. Ska bli så kul! Nu precis ringde Hanna och bad mig byta ett par byxor hon köpt till Vincent på Polarn i Ö-sund igår, som hade varit märkta i fel storlek. Ja, vi ska ju säkert på Polarn ändå så det är ju inga problem =) Jag och Pontus ska gå och hämta byxorna och kvittot nu då Pontus kommer hem. Pontus har aldrig varit hos Hanna och Marcus så det blir ju lite kul. På söndagkväll kommer Pontus föräldrar hem från Sundsvall så då ska vi äta middag med dom innan vi drar hemöver igen.

Jag tror att Mirabelle så smått börjar förstå att hennes händer är hennes, så att säga. Hon rör dem mycket mer kontrollerat och hon för händerna mot munnen då och då. Ibland träffar hon rätt och suger en stund, haha. Ser jättesött ut och jag tycker det är så coolt att det hela tiden händer saker med en bebis! Jag hade faktiskt trott att första halvåret skulle vara lite småtrist och att bebisen bara skulle äta och sova typ men hon utvecklas ju hela tiden, lilltösen vår!


"Hm, vad är det här då? Jaha, kan jag kanske styra dom? Hjälp, jag är omringad! Åh, man blir så trött av att leka..."

Igår var hon inte så sugen på att sova. Bortskämda som vi är så brukar vi bara lägga henne i hennes säng då vi ska sova och hon brukar ligga och "låta" en stund innan hon somnar av sig själv, om hon är mätt vill säga. Så vi gjorde som vanligt igår, hon åt, vi satt kvar en stund i soffan så hon får chansen att "smälta maten" lite och sen bar vi henne till sängen. Förvisso märkte vi att hon var ovanligt pigg då ögonen var ännu större än vanligt och hon smålog åt oss då vi sa god natt. Jättesött, men inte då vi vill sova ju, haha. Vi la oss iaf i vår säng men ganska snart proteseterade hon genom att skrika, dock inte hysteriskt och Pontus gick till sängen och gav henne nappen och pratade med henne. Då blev hon såklart tyst och han gick tillbaka till sängen. Typ 30 sekunder senare protesterar hon igen, denna gången lite högre. Pontus provar samma sak igen men det funkar inte. Då lyfter han upp henne och bär ommkring på henne och sjunger i kanske fem minuter. Tyst och lugn lägger vi henne i sängen igen där hon ligger just tyst och lungt i typ tio sekunder, haha. Så då fick hon komma till mig och äta. Först på ett bröst, då vi trodde att hon bara ville "snutta", men sen då hon inte var nöjd fick hon såklart det andra bröstet med och efter det kom hon till ro och somnade brevid mig, som också sov då. Jag vakande dock till efter en stund och kunde lyfta henne till sin säng där hon sov gott från ca 00.00 till 7.20 imorse, skönt!

Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej på er!



Hoppas ni får en mysig helg i Östersund!



ha dé / Susanne m flock

2008-10-03 @ 14:46:53
Postat av: Sophia

hehe.... Nora har också börjat upptäcka sina händer (genom munnen). Små men roliga framsteg =)



Ha en skön söndag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback