Helags!

Trötta och med ömmande axlar, vrister, hälsenor och skulderblad är vi då hemma igen efter tre dagar på fjället. Det var underbart och vi är så stolta över våran underbara dotter! Vi var alltså ute från onsdag kl 10.00 till idag, fredag kl 16.00, och Mirabelle har gnällt totalt kanske 30 min, varav merparten av detta gnäll skedde i bilen på vägen dit och hem. Annars så har hon verkligen bara gillat läget. Hon har sovit eller småpratat och tittat på omgivningen då hon suttit i bärryggsäcken, ätit allt hon bjudits med glädje; välling, burkmat, frystorkat, tortellini, smörgås med mjukost, russin etc..., hon har sovit gott båda nätterna, hela nätterna, hon har varit nöjd med att leka i ett tält utan leksaker (eller med massa leksaker om man räknar ficklampor, toapapper och kortlekar som lekaker förstås), hon har inte klagat mer än hemma då vi bytt blöja fast det skett i tält, på kalfjäll och på Helagsstationen i en soffa, hon har skrattat och busat, lärt sig stå själv i flera sekunder, varit ute i blåst och regn utan att klaga....Ja, Marie Mirabelle; mamma och pappa är så stolta över dig!

Och jo, vi är lite stolta över oss själva med. Vi bar ju alltså dryga 20 kilo vardera i totalt 3,5 mil. Det är nästan 1/3 av min vikt så jag är faktiskt imponerad över oss båda, men kanske mest över mig själv, hihi! Sist vi gick en övernattningstur så bar jag 14 kilo så jag har alltså avancerat, mer eller mindre frivilligt. Sist bar vi ju inte direkt oanvända och använda blöjor, burkmat, extrakläder till en tredje person etc. Men det är fantastiskt att vi iaf kunde vara ute så här trots att vi nu är föräldrar.

Nu sover Bella och vi ska snart äta grillat kött och dricka vin. Lär ju somna efter ett halvt glas ;0)




  
Packade och klara för äventyr! / Allt startade på Kläppens fjällparkering / Playa de Kesu

   
I början gick det bra men oj vad jobbigt det var att bära Bella...

   
..nånstans vid trädgränsen började mina axlar säga ifrån och Pontus sa "paus" utan att fråga, skönt! Sen så bytte vi och jag bar packningen, lite tyngre men bättre packat.


Fjället var fullt av vacker ljung!
  
Bella och Pontus leker med sten och vatten, jag fotar.


Helags, Sveriges sydligaste glaciär.

   
Höst / Renar / Ren och Helags / Snart framme!

    
Vid stationen / STF:s flagga / Näringsrikt mellanmål (grädde och sylt och liiite våffla) / Bellas fordon


Jag och Bella busar medans pappa Pontus reser tält.

   
Middag vid tältet / Disk i glaciärvatten, kallt! / Bella sjunger "imse vimse" med levande rekvistia / Mina!

   
Vi hade inte så mycket leksaker med / Sov sött i sovsäcken / Vi spelar kort med Bella som bord, haha!

  
6.30 / solen skingrar dimman / På väg mot Helags topp


Helagsvatten, gött!

   
Vi gick inte hela vägen då det var jävulskt brant, steningt och då det rullade in rådimma och regnmoln. Och ja, Bella var rätt tung att bära i den stigningen...Men utsikten var fenomenal även på hälften, ovan molnen som ni ser!



Lunch på ca 1400 möh

   
I naturen finns det en hel del...natur!

  
Påkommen med att svulstäta russin / Polarull (som jag kallar trollbomull) / Renarna följde också leden bitvis, hihi

  
Pappa är bäst!
   
Då vi skulle packa ihop i fredagsmorse la sig Bella och vilade istället / Lunch på väg ner mot bilen / Siktet inställt på stormköket trots konstanst "aj-aj-ande", eller troligen precis därför...

 
Bella-bus-bebis. Eller barn kanske hon är nu?


I mål! Möra men glada!


Kommentarer
Postat av: Johanna och Stina

O jag är imponerad av er! Härligt jobbat! Fortsätt så!

Postat av: Kalle

Grymt fina bilder.!

2009-08-29 @ 20:36:47
Postat av: Eva

Härligt! Visst går det bra att ha med barn i princip överallt om man har lite sunt förnuft - vilket ni båda har gott om! Bara man tar hänsyn till barnets villkor.

2009-08-29 @ 22:03:55
URL: http://evaihjo.blogspot.se
Postat av: Jennie

Vad härligt det ser ut! Tänk vilket lyx att få leva så nära naturen. Å duktiga Bella som nöjde sig med att uppleva naturen utan leksaker!

2009-08-30 @ 09:06:15
Postat av: Farmor Marie

Ja, Marie Mirabelle, farmor är så stolt över dig...

2009-08-31 @ 08:17:32
Postat av: Evan

Ni är verkligen duktiga och modiga! Imponerande :D Kram

2009-08-31 @ 11:24:02
URL: http://evafundin.blogg.se/
Postat av: Sophia

fina familjen. va duktiga ni är!

2009-08-31 @ 12:31:24
URL: http://sophiaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback