En lat mammas beskännelse

För någon månad sedan så bestämde ju jag att bara amma morgon/kväll och det fungerade super i någon vecka. Allra bäst fungerade de dagarna då antingen Pontus var hemma eller då jag var borta, för då kunde jag inte fuska. Men då jag var ensam hemma och Bella blev trött och gnällig efter lunch, kring 13 så blev det rätt ofta så att hon fick amma, för att somna helt enkelt. Detta trots att jag med 99 % säkerhet kan lova att hon hade somnat om jag gått på promenad med henne. Så varför gjorde jag inte det? Jo, för att jag alltid går på en förmiddagsprommis med henne, kring 9-10 typ, i ca 1,5 timme. Då jag väl då kommit hem, tvättat av mig (jag går inte speciellt sakta och det är backigt här i fjällen...), bytt om, ätit lunch, gett henne lunch, kanske t.om hunnit läsa rubriker och ingresser i DN... då börjar allt om! Bella klarar fortfarande oftast bara av att vara vaken max två timmar i taget och då känns det så drygt att gå ut igen! Visst, man måste ju inte gå i fjällrävenbyxor, funktionströja och skaljacka utan man skulle ju kunna gå i typ jeans och täckjacka, som vanligt folk. Men nej, inte min grej. Gå = motion = fort = svettigt. Så som sagt, då fick hon oftast amma sig till sömns. Detta kunde undvikas då Pontus var hemma vilket oftast innebär att vi gör något, typ fikar på byn eller åker skidor eller så. Då finns det alltid naturliga sovpauser för Bella, i vagnen eller (dock sällan) bilen. Detsamma gäller om jag är ute på byn eller så, jag går ju alltid då jag ska någonstans och då somnar hon ju på väg dit eller hem, i sin kära vagn.

För övrigt har vi bytt till sittdelen helt och hållet nu. Fick ju en Voksipåse av mamma och pappa och den rymdes inte i liggdelen så då blev det så. Vi har inte velat haft någon Voksi då jag tyckte att det ju ingick en påse med vagnen men ja, den är väldigt bra. Just nu ligger hon i helt vanliga plyschbyxor, bomullsbody, fuskpolo, ullvantar, tunn mössa och raggsockar i påsen. Det hade hon då vi gick idag med och hon var perfekt varm då vi kom hem. Skönt att slippa klä på/av en av oss så mycket iaf...

Hur som helst, idag är det slut med latammandet om det inte är absolut kris! Bella är ju inte alls bra på att sova i vagnen då den står stilla, men hon bara måste lära sig det då detta ju underlättar så mycket. Tänk bara på uteserveringarna i sommar! ;0) Så för 20 mimuter sedan tog jag på mig täckjackan (skulle ju inte gå så mycket, haha) stoppade henne i vagnen och gick ut på altanen och rullade. Rull, rull, rull! Efter cirka tio minuter sov hon och ja, hon gör det fortarande. Vågar inte tro att hon kommer sova så länge men sover hon typ 20 min till så är hon en helt ny bebis då hon vaknar; redo för bus och gos igen. Ska träna på detta massor nu framöver!

Annars så har Bella varit lite kinkig nu några dagar. Snor, lite feber och första tanden har ställt till det för henne. Nätterna blir iaf bättre och nu i natt var precis som vanligt med bara ett "lägga-handen-på-bröstet-avbrott" och så vaknade jag av att hon hade gympa i sin säng vid 07 så då fick hon amma och sen klev vi upp. Ja, morgonamningen ska vara kvar så länge hon vill och kväll med, och visst även "mitt-på-dagen-amning" om så kräver men inte om annat funkar. En sak som blivit skum nu i och med tanden är hennes ätande av vanlig mat/gröt. Hon har ju alltid ätit bra och gapat efter skeden så länge det inte varit potatis men nu är hon väldigt skeptisk. Som idag så började det jättebra, hon fick Pontus hemlagade mat och den gillar hon ju verkligen. Hon gapade och var nöjd och glad och så plötsligt börjar hon gråta och blir jätteledsen. Jag försöker truga men nej, hon vill inte. Då blandade jag ut maten med desserten som hon ju brukar få efteråt, som ju namnet antyder, och då gick det bättre. Så har vi hållt på sedan tanden dök upp och jag vet inte om det kanske ilar av varm mat eller om det gör ont eller vad? Hon får iaf alltid i sig all mat men det är inte lika roligt som förr då vi måste lura henne och blanda ut och greja. Hoppas hon finner matlusten snart igen!

Tjoho! Nu har hon sovit ute i en stillastående vagn i 40 minuter! Och ja, "Babyvakt" är barnproduktstillverkarnas gåva till föräldrarna =)


Finaste Mirabelle leker i storsängen



 


Kommentarer
Postat av: Pontus

Snacka om otur med vädret; när man är ledig då ska det bara till och snöa och när man jobbar då skiner solen mest under hela februari! Blä! Syns snart i alla fall!



Pussar!

2009-02-23 @ 14:17:29
Postat av: Maria

Vilken härlig bild! Sovande bebis i stillastående vagn är ju kanon, bara att fortsätta träna så vänjer hon sig. Härligt att Bella fått en Voksipåse, de är ju jättemysiga och varma. Kram!

2009-02-23 @ 15:21:42
Postat av: Hanna / Nytt läge

Han kräkte ner vagnen i morse, hela vagnen var full! Han låg och plaskade haha. Sedan har han kräkts ner sängen och massor på golvet=(, men sedan kräktes han bara galla och då gav vi honom lite mat och peppar peppar han har behållt det så nu provar vi lite till. Hoppas hoppas vi slipper magsjuka och varför blev han smittad och inte vi eller vincent som är på dagis?? jaja konstigt och han ser så ynklig ut när han hulkar sig och vi håller i pannan fy tusan hoppas att bella och ni slipper för hjärtat blöder när dom små blir riktigt sjuka.

kram kram från mig

Postat av: Josefine

Så söt hon är! Hur gammal är hon?

2009-02-24 @ 10:01:18
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Elin & Odin

underbart foto! Vad stor hon har blivit!

2009-02-24 @ 20:06:50
URL: http://odins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback