Dagsvandring till Kariknallen, 1050 möh


  
Bella var vaken en stund men lagom till den rejälja stigningen somnade hon gott.
Hon trivs verkligen bra i bärryggsäcken, vaken och sovande!


Imorse var jag och Mirabelle uppe vid 8.15 och gjorde en riktig brakfrukost då vi ju skulle idga friluftsliv under dagen. Jag gjorde "ökenmackor" vilket är fralla som man gör hål i, knäcker ett ägg i hålet och steker i stekpannan. Till det stekte jag även lite köttbullar. Vi dricker aldrig kaffe på morgonen men jag bryggde varsin kopp och gjorde i ordning juice. Sen så skickade jag in Mirabelle för att väcka Pontus och hon gjorde ett kanonjobb. Hon ställde sig mot sängen och sa först ganska tyst och gulligt "titta, titta, titta". Men då hon inte fick någon reaktion så blev hon sur och nästan skrek (med sin nyfunna mörkare röst) "TITTA!" Haha, då vaknade Pontus såklart och snart var hela familjen samlad. Mirabelle hade fått välling men skulle promt ha en köttbulle hon med. Självklart fick hon det, i massa små bitar såklart. Kring 10.30 var vi framme vid Bruksvallarna och började turen. Vi gick via en "Guldtur" som vi tyckte var lite kort så då vi var framme vid Knallen gick vi en extra lov vilket vi även gjorde på tillbakavägen. Då gick vi vinterled (för skotrar dvs inte sommaranpassad med plank över vatten etc) vilket betyder blöta kängor men det var värt att få se något annat på vägen ner!



  
  
Allt detta får vi uppleva hur nära vi vill, när vi vill. Allemansrätten äger! ;0)


BB för mygg... Vi var dock förskonade från dessa idag, hur skönt som helst!

 
 
Snölega, vide (som fortfarande knoppar pga den nyss bortsmälta snön!) och polarull.
Det senare kallade jag "Trollbomull"  men tack vare Bellas "minsta boken om fjällvandring" är jag nu upplyst!


Men innan vi gick hem igen var vi alltså ute och njöt av fjället. Det är verkligen så vackert och jag är ofantligt glad att jag får uppleva det så enkelt och så ofta jag vill, nästan. Vi har kommit fram till att vi blir här under en begränsad period men vi kommer aldrig att ångra att vi vågade flytta hit, om så för en kortare tid i livet.




Fjäll och skog, inom loppet av någon timme.

 
Bella gör "no hands-tricket" på Knallen då vi äter våffla.
Jag njuter av att vara ledig tillsammans med de mina!

Kommentarer
Postat av: Linda

Kikar förbi, vad Mirabelle har vuxit! Och så härligt med vandring i fin natur..det är något jag verkligen älskar så en bär-rygga för lill*n kommer även vi investera i! Har ni tänkt flytta tillbaka till Sundsvall sen eller?

Postat av: Anonym

Hmm ... kan du förklara det där med ökenmackorna lite mer? Alltså, man gör inte hål rakt igenom frallan, utan bara halvvägs, eller? Ligger liksom ägget inuti frallan när man steker det? Ja, frågorna är många och nyfikenheten stor! Kram

2009-07-10 @ 21:11:46
Postat av: Annie

Hmm ... kan du förklara det där med ökenmackorna lite mer? Alltså, man gör inte hål rakt igenom frallan, utan bara halvvägs, eller? Ligger liksom ägget inuti frallan när man steker det? Ja, frågorna är många och nyfikenheten stor! Kram

2009-07-10 @ 21:12:31
URL: http://anniesauditorium.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback