Suprise attack!

Igår fyllde Pontus 26 år och under dagen gjorde vi inget födelsedags-relaterat alls. Vi var på Kyrkis som vanligt och dagen fortlöpte utan konstigheter. Men kl 17.45 knackade det på dörren hos oss. Pontus öppnade och utanför stod hans föräldrar och sjöng "Ja må du leva". Pontus blev jätteglad och förvånad (de bor ju 20 mil bort) och hoppade faktiskt till då han öppnade, haha! Jag visste om det men hade lyckats hålla det hemligt i nästan två veckors tid vilket jag anser vara en bedrift. Tur att Pontus inte är så nyfiken och frågvis! Igår vid 17 så var Bella lite trött t ex och eftersom vi skulle äta grillbuffé på Skoogs (vilket Pontus visste men inte med vilka) så erbjöd sig Pontus att sova med Bella i famnen i soffan men det ville jag ju inte för han skulle ju öppna dörren då de kom så jag sa att "nej, det är bättre om hon sover i vagn, bla bla" och han accepterade utan protester som tur var.

Efter kramkalas och paketöppning (han fick en jättefin klocka då den han fick av dom på studenten för sex år sedan tyvärr lagt av) tog vi bilen till Skoogs. Det är nära men hallå det snöade! Japp, tredje juni snöade det, första födelsedagen med snö som Pontus konstaterade. Jag och Marie hade klänning och tajts så det fick bli bil. Det var tur med för då vi kom hade de ingen barnstol ledig så Claes körde upp till oss igen och hämtade Ikea-stolen (så bra att ha!) så Bella kunde vara med utan större problem. Hon var lite missnöjd i början men efter hon fått mat och sedan fick sitta i Marie och Claes knän så var hon supernöjd. Hon var på sitt bästa "trött-men-hur-gosig-som-helst-humör" så hon borrade in sitt ansikte i deras, "pussades" och smekte. Gojäntan!

Maten och servicen var kanon och vi hade en supertrevlig kväll! Vid 20.00 åkte vi tillbaka till oss och drack kaffe och åt tårta som de hade med sig. Bella var vaken hela tiden tills 21.30 då de åkte hem. Sen somnade hon sött och utan svårigheter i sin säng och sov till 7.30 imorse. Hon har ju förskjutit rytmen och Pontus tycker det är rätt skönt men jag vill nog hellre att hon somnar senast 20.00 så vi får fler timmar för oss själva även om det innebär tidigare mornar. Jag är ju så kvälltrött med (och Pontus är morgontrött) så även om Pontus kan vara vaken till 00.00 så somnar jag i soffan vid 23 senast! Jaja, vi får se. Vi sätter ingen egenvärde på att hon ska sova en viss tid utan är hon pigg och nöjd så får hon vara vaken. Sen igår lät vi ju henne sova en lur vid 17 för att hon skulle vara pigg på restaurangen, annars hade hon nog inte fått det.

Just ja! Nu vågar jag "outa" att jag fått jobb! Jag ska jobba på Café Loftet, mitt i byn! Det har väl varit klart någon vecka men jag har inte velat skrivit om det men igår var jag där på "möte" och då blev allt spikat och allt är klart med att Pontus ska vara pappaledig hela hösten och så där nu. Skitkul känns det! Jag ska jobba tre, ev fyra pass nu i juni då Pontus har lediga dagar men sedan börjar jag på riktigt (75-100% timanst.) den 29/6. Hela sommaren, hösten (tyvärr troligen inte under värsta lågsäsongen) men sen förmodligen hela vintersäsongen! Känns hur kul som helst och jag är så glad både att jag fått jobb men också att Pontus kan vara pappaledig. Det innebär dock att vi kommer ha mycket mindre pengar/månad. Visst, Pontus skulle kunna ta ut sju dagar/vecka men då kan vi ju inte spara några dagar så vi ska försöka leva snålare och tänka att det är en förändring på knappt ett halvår som kommer påverka deras relation positivt resten av livet förhoppningsvis! Ja, säkert hela familjens! Jag tror att massa gott kan komma ur att pappan är hemma, om det är möjligt.

Idag snöar det igen (men det yr bara i luften, inget stannar på marken) och det är 3,5 plus. Hm, det känns ju så där måste jag säga. Men vi hade ju en kanonhelg med riktig sommar så vi får leva på det tills sommaren gör nästa gästspel! Pontus kollar på "Brothers in Arms" med en sovande Bella i famnen (vagnprommis kändes motigt i detta väder) och vi ska bara ta det lungt fram tills 13.15 då Pontus börjar jobba, slutar 21.30. Det är det pass jag tycker sämst om men så är det. Vi ska väl äta lunch ihop innan iaf, skönt att äta ett mål ihop!

I helgen jobbar Pontus så jag vet inte vad jag ska hitta på. Eller jo, på lördag tror jag det är löpartävling runt sjön med start och mål på Café Villan så jag ska väl iaf infinna mig där även om det inte går att delta med henne. Eller jo, om man kan gå runt med vagnen förstås? Ja, får se! Sen på söndag är det 1;a hjälpen kurs på BVC hela dagen, 9-17. Pontus jobbar ju som sagt men hans föräldrar kommer hit och är med Bella, supersnällt!
Hanna hade erbjudit sig men då får hon ha tre ungar ensam hela dagen (Marcus ska vara med på kursen) så då Claes och Marie erbjöd sig kändes det lättare för alla.

Nu ska jag läsa bok! Läser "Välkommen till Paradiset" så vi får väl se om det blir någon charter till Thailand eller Gran Canaria någonsin igen eller om det bara blir fjällsemestar och bilåkande i Europa framöver! =)

Kommentarer
Postat av: Mariana

Tänkte att "det där jobbet kommer nog Lina att söka" när jag såg annonsen...Grattis! Själv är jag också utan jobb igen :-(, men det löser väl sig så småningom. Vad söt Bella är, sin mor upp i dagen;). Hoppas allt är bra med er. Kram

2009-06-04 @ 16:14:17
Postat av: Lina

Mariana: Kul att du läser och kommenterar!

Ja, känns jättebra att ha ett jobb! Trist att du är arbetslös, men det brukar ju lösa sig som du säger. Tips: Elle ska ju vara barnledig. Fråga iaf, man kan inte få mer än ett nej!

2009-06-04 @ 17:29:17
Postat av: Pontus

Jag är sjukt imponerad att du kunde hålla överraskningen i doldom, det hade jag aldrig klarat av om det hade varit du som fyllde år! ;0) Puss och tack för en fin födelsedag!

2009-06-04 @ 20:04:15
Postat av: Jeanette

GRATTIS till jobbet! Jättekul verkligen.



Vad kul att få läsa så mkt om er helg hemma i Sundsvall, ni är, och har en härlig familj! kram kram

2009-06-04 @ 21:13:39
Postat av: Annie

SNÖ? S N Ö ??? Galet land vi lever i! Stort grattis till jobbet, och till att ni fr möjlighet att dela på föräldraledigheten! =)

Postat av: Jennie

Det var så kul att träffa er! Tänk att för en vecka sen var det 25 grader varmt, idag 10...brrr. Inte lika stora kontraster som hos er i fjälls, men ändå! Hälsa grattis i efterskott till Ponta, Richard är helt värdelös på att komma ihåg födelsedagar, jag får va glad om han kommer ihåg min o Wilmas! haha

2009-06-05 @ 11:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback