Åre

05.57 i lördagsmorse såg vår söta och übereffektiva väckarklocka till att hela familjen kom upp ur sängen. Den vanliga väckarklockan stod på 06.00 så hon snuvade oss på tre minuter, attans! Strax efter 07 var vi iaf på väg mot Jessica och Åre och resan dit gick bra. Mirabelle sov i början och i slutet och däremellan var hon nöjd med lite musik, sång av mig och Pontus och "titt tut" med mig bakom sätet. Då vi kom fram till Jessica gick vi in med alla saker och gav Mirabelle mat innan vi gick ner på byn. Trots sportlov och att vi var i Sveriges största skidort (?) så var det lite folk, eller lagom med folk kan man väl säga. Tur var väl det för det var inga problem att få ett bord på ett av Åres mysigaste och bästa ställen; Broken. De har sååå goda hamburgare så självklart åt vi ju det och drack varsin öl till. Mirabelle är ju en väluppfostrad ung dam så hon sov snällt ute i vagnen.


Mys på Broken

Efter lunch gick vi och tittade i affärer men ingen av oss hittade något spännande. Så vi gick runt lite till mest för att skaka ner burgaren så vi skulle kunna gå och fika! =) Det tog väl någon timme sen så tog vi plats på Åre Bageri, mycket mysigt och mycket gott! Då var Mirabelle vaken så hon satt i barnstol och roade sig med ett stycke rosa bitring, nappflaskan och en tom våtservettsförpackning. Praktiskt liten bebis det här, haha. Vi åt bakelse och drack kaffe och bara myste på innan vi kom på att vi ju skulle äta middag med, haha, så vi gick till Ica och handlade. Jag och Pontus hade med oss en rostbiff av älg så vi köpte massa rotsaker och bearnaisesås samt frusna bär, vit choklad, mandelmassa och glass till desserten som ju då skulle bli gino. På Ica träffade vi en gammal gemensam kompis till oss alla som fortfarande bor i Sundsvall men som är i Åre ofta. En kul bonus!

Jessica liftade med sin syrra hem eftersom vi köpt glass och så men jag och Pontus gick och det var perfekt för då sov Mirabelle ännu en powernap. Det var dock rejält brant så jag puttade vagnen och Pontus puttade mig uppför backarna, haha. Väl hemma fick Bella middag och vi softade med rött vin och VH1 på TV. Vid 20.00 påbörjades läggningsförsök med unga fröken men första försöket avbröts ganska omgående så hon fick vara vaken en halvtimme till (halv nöjd så länge hon blev ständigt underhållen) innan jag ammade henne igen och då somnade hon i famnen. Då lyfte jag bara över henne iden provisoriska sängen som vi "gjort" av mjukliften hon hade i vagnen i höstas innan vi bytte till åkpåse. Den stod på golvet i ett av sovrummen och där sov hon gott hela natten fram till 6.30 utan ett pip. Hm, ja det är ju jättebra att kvällsamningen oftast är så effektiv som sömnmedel men vi vill gärna att hon ska lära sig att somna hos Pontus också (som vi vet att hon kan eftersom hon gör det ibland), med flaskan eller bara med napp. Ja, som sagt, vi ska jobba på det!

  
Hm, har hört att bebisar ska ha lungt då de ska äta?
Typ inte på ett bord med TV och dator påslagna nära sig och dessutom med en blundandes mamma?!

 
Men jag träffade munnen ändå och både Bella och Jessica var nöjda! ;0)

Middagen blev iaf jättegod och Jessicas syrra och rumskompis åt också. Tyvärr var rostbiffen lite senig, något jag aldrig upplevt förut på älgrostbiff. Vi åt ju rätt sent så vi dukade av desserten kring 22.30 och vid 23.30 var alla nöjda och trötta  så alla la sig. Skönt för oss småbarnsföräldrar! ;0)

Morgonen efter åt jag, Pontus och Jessica frukost innan vi gick ner på byn igen. Den här gången hittade jag en jättefin klänning och två par tjocka strumpbyxor (gråa och svarta) vilket jag velat ha jättelänge men aldrig köpt av någon dum anledning. Jag hatar nylonstrumpbyxor men nu på vintern är det lite trixigt att hela tiden ha svarta strumpor om man ska ha leggings. Haha, jag vet, dagens I-landsproblem! Men nu har jag som sagt tjocka strumpbyxor med fot så nu behöver jag inte bekymmra mig om sockar mera.


Fina saker!
Pontus köpte ett par googles på rea med så helt utan blev han inte.


Medans jag och Jessica gick runt i affärer så rullade Pontus Mirabelle i vagnen ute så hon fick sova ostört och fram för allt slippa ta på och av sig kläder hela tiden. Då vi möttes upp såg jag att det låg en påse under vagnen och döm av min förvåning då det var två fina bodys till Mirabelle i den! Pontus hade alltså shoppat, helt på eget bevåg, till henne! =) Iofs så fick han ett litet tips dagen innan då jag pekat på ena bodyn och sagt att den var fin, men ändå. Jag blev sjukt imponerad och glad, haha.

Vi lunchade på Holiday Club och där var det iaf folkigt! Det var ju grått och trist ute så varenda barnfamilj var i badet istället för backen. Lunchen var iaf god och väldigt prisvärd. Vi såg två kändisar med; Marcus Fagervall och Lars Frölander. Det är skillnaden på Åre och Funäs ;0)

Vid 14 gick Jessica till jobbet och vi gick hem till henne och packade ihop oss och gav Mirabelle mat sen så åkte vi mot Östersund då Pontus föräldrar spontant bjudit in oss på middag. De visste ju att vi var i Åre och man åka via Ö-sund till Funäs så då gjorde vi det. Mycket uppskattat så det fick vara värt det även om det innebar att vi var hemma här kring 22 vilket kändes lite segt. Det snöade och var oplogat mestadels så det var därför det tog extra lång tid att komma hem. Men hem kom vi och efter lite stök och bök med Mirabelle så sov hela familjen till sist vid 23.30. En rolig och händelserik helg!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Vad härligt ni ser ut att ha det!

Postat av: johanna

Jag VILL vara en sån mamma, det verkar praktiskt! Det är inte speciellt roligt när ens unge bajsar ner sig på Öppna förskolan och man tom har glömt att ta med en blöja! Till mitt försvar vill jag säga att vi bor grannar med ÖF...alltid nåt :-)

2009-03-10 @ 15:41:49
URL: http://johannaijakan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback