Nya pjäxor till mig!

Vi är ganska nyss hemkomna från "Vintersportbytardag" i Bruksvallarna. Planen från början var en snowracer/pulka till Bella och ett par slalompjäxor till mig. Det första kunde vi dock stryka imorse då vi pratade med Pontus föräldrar och de berättade att de hade sparat Lottas (Bellas faster) snowracer och att vi kunde ta den. Perfekt! Då återstod alltså pjäxorna. Förra året hade jag Pontus mammas gamla och hur hon har kunnat åka i dom är och förblir ett mysterium. Jag har storlek 40, hon har storlek 37-38 och pjäxorna var alltså stora för mig. Foten och vaden gled omkring och mot slutet av säsongen kände jag att jag hade avancerat så pass att de hämmade mig, haha. Jo, men lite så faktiskt. Eftersom jag inte fick det stödet man ska ha så blev det extra svårt att åka fort på skär och så där.

Ganska direkt såg jag ett par oranga pjäxor som som ut att vara ungefär 15 år yngre än Maries gamla. Om vi säger så här; de är vita med turkost och lila. Kanske inte 00-talets hetaste färger? De jag fick span på var alltså oranga med silverspännen och såg lite mindre ut som duntofflor vilket man närmast kan jämföra Maries gamla med. Storleken var 41,5 och det lät ju onekligen lite stort men jag ville iaf testa och satte mig för att kränga på mig ena pjäxan. Det tog stopp exakt fem sekunder senare. "Men vad nu?", tänkte jag. "Jag har ju spänt upp allt?". Det är alltså så här det känns att ha riktiga pjäxor. Aldrig mer ska jag skratta åt t ex Marie som inte får på sig sina nya pjäxor själv och som får ont i fötterna efter typ 1/2 åk. Med lite hjälp av Pontus kom jag iaf ner i dom och de kändes super! "Men jag får nog inte plats med tjocksockar", sa jag. "Det ska man inte ha heller" fick jag till svar av Pontus. Nähä. Efter en stapplig promenad så bestämde jag mig för att de kändes så bra som ett par bra pjäxor kan kännas. Jag får nog iaf på mig ett par ullsockar istället för vanliga tunna bomullsstrumpor så det blir nog kanon! Men nu ökar ju genast pressen, för som Pontus påpekade så har jag nu bra utrustning så nu är det handhavandefel om det går tokigt i backen. Iiiih! Det är ju snart premiär här omkring skulle jag tro. Funäsdalsberget kör snökanonerna för fullt. Men det brukar bara vara öppet för träning första tiden men i slutet av november/början av december kommer jag nog ta premiäråket i nya pjäxorna, spännande! Skulle tro att det var cirka halva priset motför nya i butik, jag betalade 700 kr vilket känns som en bra affär.

Även om det inte blev någon snowracer till Bella (det fanns inga heller) så fick hon iaf en slalomhjälm och fyra pekböcker, allt till priset av 70 kr! Nu kanske ni undrar vad Bella ska ha slalomhjälmen till, för det undrade jag då Pontus tog fram den. Men tydligen ska hon ha den då hon åker snowracer. Ja, det är iaf Pontus officiella anledning men jag misstänker starkt att han planerar fler småturer med Bella i bärryggsäcken i vinter. Jag tänker godkänna det i Lilla Lo-backen här på Funäsberget där det knappt lutar, sen får vi se. Självklart litar jag på Pontus men alla andra då? Men som Pontus säger, man kan åka upp i liften, sätta sig på toppen i backen och sola och fika och sen åka försiktigt ner efter kanten. Tja...kanske då?

Bella blev iaf omåttligt stolt då hon fick testa hjälmen. Hon älskar ju att ha grejer på huvudet (blöjor, mössor, hattar...) så hon sken som en sol och tog ett varv för att visa upp sig för alla på bytesmarknaden, så söt! Efter affärerna tog vi en prommis i det soliga, kalla vädret men insåg rätt snabbt att Bruksvallarna har begränsat med promenadstråk samt öppna fik så vi vände tillbaka och fikade på bytesmarknaden istället. Bella åt lunch och sen lekte hon (i den mån en 1-åring kan) med massa barn i 6-9-årsåldern vilket uppskattades mycket av både parter. Leken bestod i jagis och klapp på huvudet. Livet är underbart ibland! =)

Väl hemma somnade Bella i vagnen och vi "vintrade" småmöblerna på framsidan (tog stora möbeln på balkongen för någon dag sedan) och passade på att få bort cyklarna och grillen med. Stoppade allt under en presenning bara, enkelt!

I torsdags köpte vi ljung och satte på bron och balkongen, blev superfint! Men ljung för mig är mer höst och här är det ju snarare vinter iaf om man ser till snön men de torkar ju och håller hela vintern så det känns ändå värt det.

Ikväll blir det fotoll, folköl och chips här. Känns så där lagomt avancerat och faktiskt skönt med tanke på att vi vara borta förra helgen och får besök nästa. Då kommer några kompisar till oss och det ska bli så kul! Ena paret har dessutom en 1,5 åring så Bella får fint sällskap hon med!

Trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Maria

haha, känner igen det där med pjäxorna. De ÄR verkligen svåra att få på och jag fick också kramp i fötterna efter typ ett åk (köpte ju nya pjäxor i Funäs förra vintern!). HOppas du kommer trivas med dina!

2009-10-10 @ 14:22:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback