Första helgen tillsammans efter semestern

Helgerna kommer verkligen bli guld värda nu då Pontus jobbar mån-fre. I Funäs var ju tiderna väldigt varierade med både helg- och kvällsjobb, och även lediga vardagar, icke att förglömma, men att nu ha två långa härliga dagar lediga tillsammans känns super! Visst kommer det förekomma helger då Pontus är borta på jobb men det kommer inte alls höra till vanligheterna.

Första helgen tillsammans har börjat super! Eller ja, kanske lite väl tidigt. Bella startade nämligen dagen 05.00. Det efter att ha varit vaken en sväng även vid 02, då jag precis vaknat i soffan där jag låg för jag var så övertygad om att Molly snart ville amma redan då kl var 23 och Pontus la sig. Men nä, Molly sov alltså till 02 så då jag precis ammat henne i soffan hör jag Bella ropa på pappa men då Molly ändå var nyammad så lämnade jag henne i spjälsängen och informerade Pontus om läget och gick upp till Bella. Hon har vaknat några nätter nu (ja inget är sig likt längre...) och har då hamnat i vår säng men det vill vi ju helst inte så jag bestämde mig för att trösta och få henne att somna om i sin säng. Vill inte att hon ska "bli räddad" från sin säng utan det ska kännas som en gosig trygg plats. Det betyder ju att vi måste hoppa ner i hennes säng istället då det är närhet och gos hon vill ha då. Tur att vi bytte till växasäng iaf! =) Sängen måste vara rätt skönt för jag vaknade kl 03 då jag alltså sovit en timme tillsammans med Bella i hennes säng, haha. Gick ner och la mig igen och två timmar senare var Bella alltså vaken men då klev Pontus upp. Han försökte få henne att somna om men hon såg ju att det var ljust och kände sig väl pigg så det var bara att kapitulera. Pontus tog en filt och halvsov i soffan med hon tittade på älskade Pippi. Vid 6.30 klev jag upp och sen var dagen igång för alla! Jag har dock varit superpigg hela dagen så jag sov nog väldigt bra på mina tre stationer, haha.

Vid 8.30 var vi i bilen på väg till Lida friluftsområde för bad och korvgrillning. Blev bekymmrade då vi såg att sjön var alldeles grön av alger. Norrlänninar som vi är har vi ju aldrig råkat ut för det förut så vi frågade på värdshuset, var ju först på stranden så fanns ingen annan att fråga. Tjejen i restaurangen sa att folk badat hela veckan utan tvekan så vi fick väl tro på det. Efter en liten stund kom två till familjer som också tittade lite äcklat på vattnet men samtidigt sa de att det var väldigt lite och att det kunde kännas som att bada i gröt om det var riktigt illa. Nu var det verkligen bara på ytan så det "försvann" så fort man gick i det.

   

Vid lunchdags packade vi ihop strandgrejerna och gick till en grillplats. Pontus, som troligen är den enda Stockholmaren utrustad både med yxa och rejäl morakniv för en dag på stranden, fixade fort en perfekt korvglöd och snart njöt vi alla av god lunch. Bella älskar ju korv, och ketchup med för den delen så hon var så nöjd så. Sen somnade Bella (Molly gör inte så mycket annat) och vi drack kaffe och åt glass i skuggan. Då Bella vaknade åt vi mellis och lekte med vatten först vid en kran och sen i en pytteliten bäck. Väldigt kul båda delarna tyckte Bella. Vi grävde med pinne, hoppade från en liten bro, vadade med stor pinne, kastade sten och plaskade rent allmänt. En liten flicka tittade avundsjukt på oss och sa till sin mamma att hon med ville leka men fick snabbt svaret att "nej, man får inte leka i bäcken" varpå hon såklart undrade varför Bella fick. Förmodligen ville väl mamman svara att det berodde på att vi var oansvariga föräldrar eller nåt men hon sa inget, haha. Men jag och Pontus såg inga problem i det hela. Vattnet var max 5-10 cm, vi var båda med hela tiden och vatten torkar ju?!

Väl hemma började vi med maten som idag var grillad fläskfilé med ädelostsås och ris samt en god sallad med massa nötter och frön i. Då vi åt rätt tidigt gick vi till ett dagis för att leka och det var verkligen kul. Bella härjade och skrattade som en tok och ville mest bara leka med mig, hihi. Blir glad då hon väljer mig då Pontus också är med för oftast är det pappa som gäller då. Vi har varit på dagisgårdar några kvällar och helger nu och verkligen benämnt det som dagis. Vi tänker att då kopplar hon ihop det med med stoj och skoj, haha. Så jo, det blir nog dagis för lilla fröken, ska iaf testa. Vi ska vara där måndagen den sjätte september 8.30 för start av inskolning. Första tre dagarna är jag med hela tiden, fjärde och femte dagen är jag med 30 min och sen andra veckan ska jag vara tillgänglig på mobilen och nära dagis för att kunna hämta direkt om det krisar. Nästan samma upplägg som i Funäs, känns bra. Bella får gå mån-fre 8.30-11.30 så hon sover alltså inte där utan deltar i verksamheten och äter lunch sen hämtar jag. Somnar väl i vagnen på vägen hem skulle jag tro. Skönt att hon slipper sova där för de sover inomus nämligen och det gör ju aldrig Bella så jag tror inte hon skulle palla det fast hon ju behöver sova minst en timme på dagen fortfarande. Ska fråga om vi har närvaroplikt eller om man kan få ha henne kanske bara tre dagar vissa veckor eller så där. Eller om man kanske jämt får ha henne bara tre eller fyra dagar. Känns onödigt att ha henne där mån-fre, även om det bara är tre timmar varje dag. Eller kanske just därför. Men som sagt, nu känns det ändå bra med tiderna fastän jag trodde jag ville ha fem h/dag tre ggr/v. Men att sova inne är inget för Bella och på det här viset deltar hon ju hela tiden i verksamheten och får alltså ut något av det förhoppningvis istället för att sova bort tiden.

 

Ikväll somnade Bella rekordsnabbt, cirka 20 min! Och då jag la henne var det flaskpremiär för Molly tillsammans med Pontus! =) Gick så bra och det känns skönt att veta att hon tar flaskan utan problem även om det än så länge inte är något vi kommer göra regelbundet. Hon fick ersättning då jag tycker det här med pump verkar så krångligt och det gick som sagt super. Bella åt ju ersättning en gång/dygn från två veckors ålder tills det var dags för välling och det funkade super. Får se vad det blir med Molly. Anledningen till att Bella fick det varje dag var att hon var så orolig på kvällarna och inte var nöjd med att amma. Än så länge är Molly det men vi får se. Ska ge henne flaska kanske var femte dag iaf så hon inte glömmer hur man gör. Skönt att veta att man kan vara borta!

Nu ska jag se TV och fortsätta softa. Imorgon vankas lek i Hågelby och sen barnkalas på eftermiddagen hos Pontus släktingar. Kul!

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Måste säga att jag beudrar din energi så snart efter att nyss fött barn. Att vara färdig och på språng redan 8.30 fanns inte på världskartan när Tyra var nyfödd... visserligen åt hon varannan timme dygnet runt i två månaders tid, det var typ 20 grader kallt ute, mörkt och ja, man var itne så alert om man säger så...men ändå, vart får du din energi ifrån?!



Skönt att ni/du bestämt er för att det blir bra med förskola, skönt att ha bestämt något menar jag. Skulle bli förvånad om ni har närvaroplikt, sånt förekommer inte här i kommunen iaf. Det enda man som personal vill är ju att veta om/när barnet kommer, i så god tid som möjligt. Ingen kan hindra dig från att ha henne ledig om du vill. Däremot måste hon nog uppfylla en viss närvaro för att ni ska få behålla platsen.



Fortsatt trevlig helg!

2010-08-14 @ 22:47:27
Postat av: Jeanette

Hm, skrev en kommentar nyss men kan inte se den?



Skrev iaf att jag beundrar dig hur du orkar vara så alert tidigt om mornarna. När Tyra var nyfödd så var det frukost typ 12, haha. men så åt hon ju varannan timme dygnet runt de första två månaderna och dessutom var det kall och mörk vinte rutomhus så sömnen var väl lockande.



Ang förskolan så tor jag inte ni har närvaroplikt, skulel bli mkt förvånad! Så är det itne i vår kommun iaf. det enda man som personal vill veta är ju om/när barnet kommer. Du har all rätt att ha henne ledig om du vill! Däremot tror jag hon måste ha en viss närvaro för att ni ska få behålla platsen.



Ha en fortsatt trevlig helg!

2010-08-14 @ 22:50:36
Postat av: Jeanette

jahapp, där kom den första kommentaren också - då fick du två :D

2010-08-14 @ 22:51:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback