På tu man hand

...Nej jag och Pontus har inte tagit oss iväg ensamma än utan rubriken syftar på min och Mirabelles förmiddag i badhuset i lördags. Det var så roligt och väldigt välbehövligt för oss båda att få vara bara vi! Det blir en del konfliter på dagarna mellan oss, dels för att jag ibland måste prioritera Molly (typ att hon ska äta eller få ny blöja annars försöker jag verkligen satsa allt på Bella) men mycket för att Bella helt enkelt är 2,5 år snart. Hon trotsar Pontus med då vi båda är hemma men jag får ju ta mest för att jag är hemma mest helt enkelt. Trouble two heter det ju på engelska och även om man förr pratat om treårstrots i Sverige så tycker jag att nyare facklitteraur kring barns utveckling ofta nämner 2,5-3 år som en svår tid. Och ja, det ÄR det. Hon är väldigt bestämd och har ett mycket stort men skört ego. Om jag säger åt henne att hon inte får klättra på bordet (eller hacka med bestick i bordet, eller hälla vatten på golvet, eller slå på TV:n eller inte äta bulle) så kan det sluta i fem minuters gråt och hulk liksom. Pust! Sen är hon fortfarande dålig på att sysselsätta sig själv. Hon börjar nästan aldrig leka ensam med sina leksaker utan jag måste styra upp och om Molly då inte vill sitta i babysitter eller så utan i mitt knä eller i bärselen så kan det också bli kaos. Ibland försöker då Bella slå Molly och ibland lyckas hon, tyvärr. Det tar mycket krafter både fysiskt och psykiskt att underhålla dem båda och jag är så glad att jag tog mitt förnuft till fånga och valde att nyttja 15 tim/vecka på dagis. Nu går hon bara 12 då hon jämt är ledig på fredagar men ändå.

Men åter till badet! Ibland kan jag längta efter min Bella. Den glada, goa, busiga men lite försiktiga tjejen som jag såklart får se på vardagarna med men inte alls lika ofta nu pga Molly och trotsålder. Men då brukar vi göra så ibland att Pontus tar Molly och så är jag och Bella med varandra och gör något roligt. I lördags var vi alltså på badet i Huddinge och det var så kul! Bella älskade att bada (har ju inte gjort det sedan i somras) och var inte alls rädd utan lekte både i barnområdet och i mellanbassängen där hon och jag hade lite simskola då vi doppade öronen, kokade kaffe och skvätte. Hur kul som helst och inget tjafs eller trots. Viktigt att vi får göra det ibland, komma iväg bara hon och jag. Men såklart ska hon få vara ensam med Pontus med och med alla. Jaja, tur att det ändå är ledigt två dagar i veckan!

Med detta sagt vill jag dock understryka att vi fortfarande är nöjda med beslutet att ha två barn relativt tätt. Så det så! :)

Kommentarer
Postat av: Sophia

2,5-års trots, jo tack jag vet. Det är jobbigt och tålamodsprövande med bara ett barn. Hemma hos oss är nästan all trots riktat mot mig. Calle är är den goda och jag den onda. Mamma nej - mamma vill inte - pappaaaaa !! Men det är bara att tänka positivt och leva på de stunder när hon är världens goaste, som bara en 2,5-åring kan vara ;)

Postat av: Elle

Jag ser fram emot utmaningarna :)

2010-12-20 @ 11:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback