Torkälleberget, ett gratis och mysigare Skansen

Idag var det faktiskt kallt och molning, vilken chock! Eller kallt, vi kunde ju ha t-shirt och shorts men det var definitivt inte badväder så vi och en pappa och hans dotter åkte till Södertälje och Torkälleberget som är ett superställe! Vi hade varit där en gång innan med Öppna förskolan och det var precis lika trevligt denna gång. Fina gamla hus, hagar med barnvänliga djur, caféer och bodar i gammal stil, kiosk, gräsmattor och fräscha toaletter. Allt som behövs för en barnfamilj, dessutom helt gratis!

Mirabelle var mer intresserad av djuren idag än på Skansen och hon skrattade med skräckblandad förtjusning då getterna och fåren slickade och blåste på hennes händer. Väldigt roligt för oss vuxna att titta på med! Sen sprang Mirabelle och hennes lilla kompis runt på scenen och gräset, vi åt medhavd picknick och efter glass så tog vi tåget hem igen. Mysig dag!


  


Väl hemma var jag dock rätt trött så Pontus tog Mirabelle till lekparken och jag vilade en stund och fixade maten tills de kom hem igen. Åt tacos och blev sjukt mätt och belåten, alltid lika gott!

Efter middagen gick vi en dockvagnspromenad och undersökte bland annat frökapslarna som lupinerna har nu. Mirabelle tittade och undersökte mycket intresserat, hihi. Blir Skogsmulle om några år! Sen lekte vi inne tills hon knoppade runt 19.30.

Jag och Pontus har målat hennes lilla möbel och skötbordet. Vitt, såklart. Det började med att Pontus målade toapallen igår och den blev så fin så då ville vi matcha ihop det med skötbordet. Lillmöbeln har vi tänkt måla en stund men man kan ju inte göra allt samtidigt men ikväll blev det alltså av. Ska ut en gång till snart bara och måla andra rundan. Lite trist men fint blir det ju! Har en hel del målerijobb kvar; Mollys rum (nu sjukt rosa), hallen nere och uppe, köket och inte minst trappan. En hel del timmar, minst sagt. Får se när vi gör vad. Inget känns akut även om vi ju är sugna då framför allt trappan skulle göra stor skillnad. Nu är den lite ljusrosa då den i original var furu och sen har de fuskat och utan att slipa målat på en lätt lasyr som alltså inte täckt utan bara ljusat upp. Dessutom så har lasyren helt försvunnit på de plaster man ofta drar händerna. Fult alltså men inget superakut ändå. Vi ska måla heltäckande vitt iaf så det matchar med köksön och vardagsrummet. Superfint kommer det bli!

Är less på att vara gravid nu. Inte helt ovanligt i v 39 kanske? :) Magen är ofta hård och "fyrkantig" (antingen sammandragningar eller en Molly som sträcker på sig fast det egentligen inte finns plats) och på natten kan det t.om göra ont då jag vänder mig. Att bäckenet börjar mjukna upp känns tydligt då jag är öm, också speciellt då jag vänder på mig på natten eller kliver upp ur soffan eller sängen. Jag är oftare trött i huvudet och kroppen nu än bara för någon vecka sedan, fotknölarna är stora som tennisbollar och benen som timmerstockar och jag är svullen i ansiktet. Så skönt att Pontus varit hemma så att han som idag, kan ta Bella lite själv efter en dag då jag verkligen varit med henne så mycket jag bara kan och orkar. Men på måndag börjar han jobba så jag hoppas att Molly behagar komma snart. Klart jag fattar att det blir massa jäkla jobb då med men iaf på ett annat sätt! =)

Har googlat lite om helt rörliga bebisar sent i graviditeten. Även Bella var ju det och jag har inte tänkt på det så mycket förrän vi ju var in på förlossningen då Bella kissat på mig, haha. Då skulle jag ju absolut komma in och bli undersökt för om vattnet skulle gå och bebisen ligger rörlig så kan det vara akut då navelsträngen kan fastna runt barnets huvud. Då jag googlade läste jag att vissa landsting tydligen vill att man ringer ambulans medan andra vill att man tar bil själv men ligger ner. Hm. Om vattnet går ringer jag förlossningen så får de avgöra! Hoppas dock att det börjar med värkar som med Bella och att vi är på plats på förlossningen då vattnet går/tas. Nästa gång jag ska till barnmorskan är inte förrän den sjätte augusti och då kan ju Molly redan kommit så min senaste vetskap är ju att Molly är helt rörlig. Mmm, jodå. Börjar nog tänka mer och mer på kommande äventyr. Är ju övertygad om att allt löser sig men det kan ju gå lättare eller svårare med allt.

Nä, nu ska jag måla lite så jag slipper tänka på var Bella ska vara och hur förlossningen startar för ett tag!


 
Jag och Bella på Skansen. Jodå, jag gör mitt bästa; t.om sitter på picknickfiltar fast jag hatar det även som ogravid, haha! Bella har förstått att vi vill att hon bara har napp då hon åker vagn, pendeltåg/buss, vilar eller sover. Sagt som gjort; hoppade upp i nya syskonvagnen för att få lite napp, haha!


Kommentarer
Postat av: johanna

Ah, Torekällberget! Mitt andra hem, haha...nä, men som barn i Tälje blir det ju en och annan utflykt dit. Det ÄR verkligen bättre än Skansen!



Min syrra jobbar där nu dessutom!

Postat av: FLOOSAN

härligt, hoppas ni får en mysig helg

2010-07-24 @ 13:12:22
URL: http://blogg.mama.nu/floosan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback