Kanonhelg! (och en dryg hundägare)

Denna helgen har (också) gått jättefort! I fredagskväll hade vi som sagt en ÖF-pappa med familj här på middag och igår var det dags för inflyttningsfest! Vädret blev mycket bättre än utlovat så vi kunde faktiskt sitta ute och äta, hur kul som helst. Det blev liksom den officiella invigningen av altanen och den höll verkligen måttet. Överlag verkade alla tycka att vi bor fint och det tycker vi ju själva med!

Vi hade fixat ugnsgrillade rotsaker, bröd, cous coussallad, sås etc så hade de som ville grilla med sig eget kött/fisk/nåt. Funkade finfint även om alla kanske inte åt precis samtidigt då vi var nio (tio med Bella) som åt och vi har ju bara en grill men det gjorde inget.

Bella verkade tycka om att ha fest, speciellt en gäst var väldigt intressant. Hunden Frank! En supergo unghund av rasen labrador. Visst var han lite vimsig i början men skötte sig väldigt fint kring Bella och hon var inte ett dugg rädd. Vid 20.30 la hon sig och vi la oss sex timmar senare. Japp, 02.30! Shit vad trött jag var imorse då hon naturligtvis vaknade extra tidigt kl 5.30! Men det var värt det, var en supertrevlig fest!

Idag har vi varit på stranden i Lida hela dagen hela familjen. Var superhärligt även om en sjukt dryg hundägare startade vistelsen sådär. Vi kom samtidigt som dom, en familj med totalt tre hundar varav två valpar. Direkt började killen kasta en tennisboll tvärs över hela stranden och den vuxna hunden kutade glatt omkring bland tultande barn och utbredda picknickfiltar. Jag tittade nog lite irriterat för rätt snart frågade han om vi var hundrädda. Svarade att "nej, det är vi inte men jag tycker det är olämpligt att ha hunden lös på stranden ändå". Det är ju faktiskt förbjudet överallt den här tiden på året och alltid på stränder om det inte är en särskild "hundstrand", men det verkar ju ibland inte gälla hundägare som antingen har väldigt lydiga och/eller snälla hundar...Denna hunden var nog både och men jag tycker inte det passar sig att ha en hund lös på en allmän badstrand. Då säger killen "ska ni verkligen bada då, det är ju rätt kallt". Men vad har det med saken att göra, liksom?! Det frågade jag honom med och sa att det ju faktiskt finns mindre stränder bara några meter bort där de kanske kunde vara. Fick inget direkt svar utan bara en sur blick innan han tog med sig hundar och flickvän och gick bort till en annan strand. Yeah! =) Pontus sa att det var tur att jag var så snabb att svara att det faktiskt störde oss för han vill aldrig vara till besvär utan skulle ha svarat "det är lungt" fastän vi inte tyckte det. Men jag tycker jag hade rätt och det kändes mycket mer avslappnat på stranden då de var borta.

       

Bella grävde, kånkade vattenhinkar, letade pinnar och annat skoj hur länge som helst, större delen ensam (!) och jag och Pontus bara njöt av en dag tillsammans hela (och bara) familjen. Vi åt medhavd picknicklunch bestående av resterna från cous coussalladen och kycklingfilé och efter det knoppade Bella i vagnen och jag och Pontus på filten, haha. Jag sov 45 min och gud så skönt det var! Innan Bella vaknade gick vi till värdshuset och tog en kaffe och pajbit innan vi åkte hem.

Hemma hade Bella inte fått nog av att bada (gissade jag, haha) så jag tog fram hennes lilla plastpool, ställde den på altanen och fyllde med så vamt vatten att det blev en rejäl stolpe på miljökontot...Det verkade iaf grymt skönt för hon "badade" nästan en timme! Medan vi gjorde det var Pontus duktig och gick bort och sorterade massa skräp och styrde upp midsommarplanerna via telefon med Rille och Fredde.

Sen åt vi middag och det var då premiär för Bella att få äta hela kycklingklubbor själv med folie runt (hello 80's childhood!) så hon kunde hålla dem i handen. Hon gillade det skarpt och såg grymt nöjd ut då hon satt där och höll i klubban som om den vore det sista hon skulle få att äta, haha. Hon åt två stycken och var så duktig på att få bort allt kött och att säga till då hon tuggade på brosk eller märg, haha.

Resten av kvällen myste vi och lekte med lego på hennes rum. So far so good men vid läggning hände något oroväckande; jag blev "tvingad" att stanna tills hon somnade. Shit! Hon som somnat så fint själv flera månader nu efter att vi tagit vällingflaskan och sagt god natt. Nu grät hon hjärtskärande då jag gick. Väntade ändå någon minut men gick sedan tillbaka och sjöng utan att se på henne eller ta i henne. Hon var lugn då men mina båda flyktförsök resulterade i gråt så då stannade jag tills hon somnat. Måste fixas tillbaka! Haha, lätt att säga svårare att göra kanske men förhoppningsvis var det bara tillfälligt, får se!

Nu är det "This is it" på TV och vi ska äta M, najs södagkväll!

Kommentarer
Postat av: johanna

Fan vad bra att säga till! Har filat på ett inlägg om hundar/hundägare ett tag nu, haha...

Postat av: Jeanette

Du gjorde rätt i som sa ifrån! Jag skulle nog gjort som Pontus, sagt att det var lugnt fast jag var irriterad... Vilket mysigt badställe ni ha hittat, skoj.



Kul med lyckad insflyttningsfest också!

2010-06-22 @ 15:37:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback