Snart är vi i Sönsvall (och en dag i våra liv)

Eller alltså inte bokstavligt, är ju drygt en vecka kvar men med tanke på hur fort dagarna går så kommer jag snart sitta på bron hemma hos mamma och pappa och läsa Expressens fredagsbilaga medans mamma skalar potatis, även det på bron givetvis.

Jag och Mirabelle har väldigt fina och rutinstyrda dagar, haha. Vi har ju stypt hennes dagssömn lite, får sova max två timmar nu. Låter kanske mycket det med för en snart tvååring men förr kunde hon sova tre trimmar och då vaknade hon istället 05.15-06 vilket kändes lite tidigt. Sen vi reglerade tiden sover hon till runt 07 (från 19.30 ca) vilket är en jättebra tid som passar resten av dagen med lunchlur och kvällning med.

Då hon kliver upp får hon ny blöja men inga kläder. Istället parkerar vi båda två i soffan och myser kanske fem minuter framför Bolibompa innan jag gör välling åt henne. Medans hon dricker den gör jag frukost till mig själv och vanligen smakar hon lite av den med sen. Även jag äter framför TV:n så här kan det nog bli närmare en timme TV fakiskt men det känns ok speciellt med tanke på hur resten av dagen är. Även om TV:n dyker upp igen =)

Den fortsätter med Öppna förskolan (mån-ons+fre) dit vi oftast cyklar numera. Förut tog jag vagnen för hon var alltid akuttrött direkt efter och somnade i vagnen på vägen hem. Nu då hon sover lite längre på morgonen bli det lagom med en cykeltur hem, lite lek med någon grannkatt oftast och sen vagnen. Hon är så van den rutinen (lunchlur i vagn) så jag kan fråga "vill du sova i vagnen" och hon säger "ja" nio av tio gånger. Sen sover hon oftast två timmar och då äter jag, slösurfar och kollar på TV. Ibland tvättar jag eller plockar men sällan något större. Mest Beverly Hills som hägrar som sagt =) Idag vaknade Bella precis då det började men hon åt mellis och lekte rätt nöjd inne medans jag tittade så det gick bra, haha.

Efter mellis går vi alltid ut, ofta till den större lekparken som man når med cykel eller via promenad. Ibland är det någon ÖF-förälder där med barn och det är ju trevligt även om det är sällan barnen vill göra samma sak... Efter dryga timmen är det dags att cykla hem och fixa middag och sen kommer Pontus hem. Jippie! Oftast tar jag undan maten och diskar så Pontus får träffa Bella. Sen brukar vi cykla eller vara ute en stund tillsammans alla tre innan vi går in och läser bok, bygger lego och sen påbörjar kvällning. Det senare är också en så styrd rutin att det aldrig är problem (jag återkommer och gör avbön då Molly är här). Det är dock ingen lång eller komplicerad sak. Tvättning eller duschning, smörjning, tandborstning, lite mys i en famn i soffan, väntan på vällingen i micron, kram till den föräldern som inte ska lägga och så upp till rummet där hon läggs i sin säng, får vällingen, vi (den som lägger) sjunger "Trollmor" (bara den om och om igen tills vällingen är slut), då hon är klar ger hon oss flaskan, vi ger nappen och sen säger vi "tack för idag, älskar dig, godnatt, puss". Sen går vi ut ur rummet och det är klart! Hör inte ett pip förrän morgonen, iaf 9,9 fall av 10. Underbart? Ja!

Ja, så är den dag i våra liv just nu. På kvällen brukar jag och Pontus antingen jobba med något hemma (idag har vi målat takbalk för tredje gången och måttat för de sista plankorna till trädäcket) eller så bara softar vi. Kvällsfika är något jag smygit in så det blir det ofta, haha. Pontus kliver upp 5.50 så vi lägger oss oftast vid 23. Svenssons? Ja!

Så ser väl övriga veckan ut typ. Fast på fredag ska vi ha ett par + deras dotter på middag, på lördag är det inflyttningsfest här och på onsdag nästa vecka är det både barnmorskan och möte med Nordea (om vi ska vara förmånskunder) innan vi alltså åker mot Sundsvall på kvällen. Ska bli så kul att komma hem och vara hemme dryga två veckor! Saknar familjen och kanske också stan lite. Ska äta minst tio mjukglassar på torget och äta minst tre luncher på Svenssons! ;0)



Bild från midsommar 08. Firade i torpet då och ska göra det i år med!
Denna gång med Jennie, Rille, Wilma, Saga, Fredde, Elin och Texas.
Tre barn (fjärde på väg) och en golden retriver. Kan ju bara bli bäst!
Foto: Christofer Grönaas.


Kommentarer
Postat av: Hanna

hej hej vad roligt att få komma "hem" vi var där nyss en lååång helg på södra berget helt perfekt och mysigt. Hängde på Birsta och hos pappa i matfors. Attans att inte ni var där då=(

Hur går det med allt måste ringas någon dag



kramar i massor från oss famlijen Loo

2010-06-17 @ 18:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback