Lättare att vara jämställd i hyresrätt än hus?

Sedan vi flyttat in i radhuset har det blivit tydligt vilka roller vi tar då det gäller jobb i hemmet. Vi har ju gjort, och håller på, med mindre renoveringsprojekt och det är nästan uteslutande Pontus som gjort allt. Om man inte räknar med en dörrkarm som jag målat. Han har med hjälp av sin pappa målat vardagsrummet och satt panel (obs: liggande vitmålad, vi flyttade från fjällen remember...) på en vägg, min pappa och Pontus ställde i ordning förrådet då de byggde smarta förvaringsgrejer, Pontus sätter ihop/bygger just nu en köksö osv. För det senare krävs viss teknisk kunskap och det hjälper ju även att vara lite smart då det gäller matematik och jag är verkligen inte bra på något av det. Så därför gör ju Pontus det här, ja och så klart för att han är handlöst förälskad i sin nya cirkelsåg...

Men vad ska jag göra då? Ska jag sitta och titta på och sen då Pontus jobbat klart med de här sakerna be honom tvätta och rensa rabatten? Nä, det verkar ju ojämlikt om nåt!? Ska en göra allt då? För mig betyder nog jämställdhet hemma att man båda pyttsar in med lika arbetsbörda och att man är överens sinsemellan hur det fördelas.

Men jag tror att det är lättare att hamna i de klassiska rollerna då man har hus än lägenhet. Vattna blommor och skruva ihop en och annan IKEA-möbel är väl inget som är givet den ena eller andra direkt, och det är väl mest sådanna hushållssysslor som man gör i en lägenhet? Då vi bodde i lägenhet delade vi på tvätt, disk, matlagning etc men nu då det finns mer och större saker med i bilden så blir det den här fördelningen.

Vad tror ni?



 
Ibland gör Bella så här. Ingen vet varför.


Byggare Pontus i farten. Det är alltså vanliga köksskåp från IKEA som är stommen, sen har vi lagt till bardisk och så ska allt kläs in i panel son ska målas vit. Samma som ena väggen i vardagsrummet så att allt ska flyta ihop och kännas enhetligt.


Kommentarer
Postat av: jossan

Precis så var det hos oss med- till en början! men sedan började det klia i mina fingrar med att få göra lite annat praktiskt än bara de vanliga "varjedagsysslorna":)men det beror ju lite på om man tycker att det är kul att snickra och måla med;)! Sedan är det ju faktiskt så att snickeriet ser folk på ett annat sätt än att disken är diskad, det blir ju lite orättvist i längden kan jag tycka:( Men att snickra med en stor mage i vägen är inte det lättaste heller, så du kanske tar över nästa år:) Fin mage måste jag säg att du har med:)!

Postat av: Fia

Sant sant, samma här hemma! Men å andra sidan så sköter jag allt finlir då min man inte är pedantiskt lagd som mig, Jag är målaren här hemma och han snickraren. Även om jag kan så blir det inte av att det är jag som borrar och grejar.. Diskfällan har jag dock hamnat i, ofrivilligt men samma sak där.. jag är ju hemma och kan inte se disken samlas på hög. Å ibland märker jag att det räknas som liten egentid att få stå där i lugn och ro och bara tänka klart tankarna:-)



Varför ser åäö så konstigt ut i din text föresten?



2010-06-01 @ 15:01:22
URL: http://fialiljas.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Intressant inlägg :)



Jag tycker som du att jämlikhet är när båda gör ungefär lika mycket fast olika saker. Dels har man ju olika intressen, man är mer eller mindre bra på vissa saker (men för den skull kan man visst få göra saker man är mindre bra på!) och varför ska båda stå och stampa med samma sak när flera saker behövs göras? Så länge båda i ett förhållande trivs med fördelning så är det bra tycker jag. Sedan tycker jag gott man måste låta varandra göra det den andra oftast gör, om man vill.

2010-06-02 @ 21:40:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback