Hm, hon är ju fyra månader redan!

Molly har sovit i vår säng, med mig, nästan alla nätter sedan hon föddes. Någon natt har hon startat i sin säng men sedan kommit över under natten. Från början tänkte vi "jo, hon får göra det ett tag, är ju enklaste sättet att få henne att sova, vi kör så nu i början". Nu är ju frågan om början kanske är slut, så att säga? Hon är ju faktiskt fyra månader och sover fortfarande med mig. Till en början sov jag kanske lite sämre men nu sover jag, Molly och Pontus jättebra i samma säng så det är liksom lite jobbigt att bryta och verkligen börja lära henne sova själv. Det kommer ju betyda tårar, skrik, lååånga kvällar sittandes vid spjälsängen etc. Men det kommer också betyda kvällar "utan" barn och kanske lite mer närkontakt med någon som väger lite mer än sju kilo. Svårt! 

Vi har så himla svårt att minnas hur Bella gjorde men vad vi vet är att hon alltid sovit i egen säng. Jag minns det som om vi i början bara la ner henne och hon somnade, sen kom en period då vi läste i vår säng och la över henne vaken och sjöng henne till sömns, sen ammades hon till sömns innan vi la henne, sen sjöngs hon för i sängen igen, sen blev det lite kämpigt med långa läggningar med mycket gråt minns jag, sen fick hon välling i fotöljen i hennes rum så fick hon somna mot vårt bröst och sen la vi över henne. Allt detta var väl iaf innan hon fyllde ett tror jag, sedan gick allt som smort förutom precis kring Molly kom men nu går det hyfsat igen förutom att hon vill att vi sitter i rummet tills hon sover.Det ska vi också ta tag i, men vi måste kanske ha en plan för Mollly först. Hm, svårt som sagt att veta hur gammal hon var då vi körde de olika stilarna. Hur gör man med en fyramånders?

Har läst om Anna Wahlgrens Sova-hela-natten metod (shn) och jag tror absolut att den funkar men den kräver otroligt mycket disciplin och rutin. Mat och lurar ska ske på minuten och jag tror det blir svårt då vi ju har Bella med? 

Detta är ett schema från hennes hemsida för fyramånaders och det verkar rätt rimligt och på vardagarna skulle det passa bra med dagistider och så.

Första målet: kl 7- (högst) 8, ca 200 g, trugas!
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min (håll tiden!) t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

Sovtiderna skulle passa perfekt för så gör hon i stort sett nu men bara äta fem gånger på ett dygn?! Haha, jo du det vore nåt det. Men visst, skulle hon börja få välling eller gröt och gilla det så skulle det ju säkert mätta mer än bröstmjölken. Vi har faktiskt köpt gröt så det ska väl testas snart. Mangopuré har hon testat och hon verkar gilla smaken men har det väldigt svårt med tekniken.

Åter till shn. Jag både gillar och ogillar idén. Jag kan ju inte förneka att det verkar funka för de allra flesta och många verkar väldigt tacksamma och visst vore det skönt att vara barnfri så många timmar på kvällen och natten men samtidigt är det sååå strikt. Förmodligen därför det funkar med men jag vill inte väcka en bebis som sover, jag vill inte förneka henne att amma även om det "bara" är närheten hon är ute efter, jag vill inte hålla henne vaken om hon vill sova en timme före schemat. Däremot hade vi faktiskt ett sov-och-mat-schema på Bella med. Då hon var kring 5-6 månader minns jag att hon började få svårt att somna och var lite ur fas med mat och så där så då tänkte vi igenom hur hon åt och sov de dagar hon var mest nöjd och sen erbjöd vi sömn och mat de tiderna hon verkade föredra. Då blev det stadigt tre lurar och så gav vi mer gröt och ersättning och ett mål mat mitt på dagen. Blir väl något sånt för Molly med. En annan grej jag inte gillar med shn är att barnen ska sova på mage. Med andningslarm förvisso men det känns meckigt och dessutom går det ju tvärsför vad alla läkare rekommenderar nu.

Men en metod inspirerad av shn (något som Anna Wahlgren verkligen inte rekommenderar, haha) då det blir mer uppstyrda mat- och sovtider (men med hög flexibilitet), läggning i egen säng och med handpåläggning och trollmor får det nog bli. När har vi inte bestämt, kanske efter jul då vi ändå kommer sova i samma säng alla fyra flera dagar då vi är hos mamma och pappa... Haha, inte speciellt shn-aktigt men wow vad bra vi sov där sist! Men visst, jag vill inte att Molly ska vara fortsatt beroende av mig för att sova så snart blir det andra bullar än mina ;)


Kommentarer
Postat av: Maria

Själv får jag rysningar av Anna Wahlgrens metod, känns väldigt förlegad och förutsätter att alla bebisar är lika. Det är ju nåt man lär sig när man får fler barn, att alla är olika och inte går att jämföras. Även bebisar:)

Jag röstar för en egen Molly-metod jag och att ni känner in henne. Precis som Bella fått sina olika "metoder" beroende på vad hon behövt. Lycka till!

2010-11-24 @ 15:29:04
Postat av: stina

Vad fort det har gått, fyra månader redan! Jag tror att det där med sömn löser sig själv när hon börjar äta riktig mat. Då sover hon kanske bättre på natten. Verkar ju himla meckigt att vara så styrd av tider. Kanske kommer till Stockholm snart igen, har inte varit där på länge. Vore kul att ses då, men jag hör av mig om jag är i stan!

2010-11-24 @ 16:24:13
Postat av: sara

jag håller med Maria, tror ni fixar detta på ert eget å Mollys vis!!!men som sagt är det viktigt att börja när man har orken att hålla i å kämpa på när man bara vill ge upp! lycka till!!!

Postat av: Lina

Jo, blir nog bra. Så skönt bara att inte behöva kliva ur sängen på hela natten. Men målet är ju såklart att det ska bli så fast med lillpluppan i egen säng :)



Stina: ja visst går det fort!? Wilma är ju snart sju månader med. Sitter hon? Eller gör nåt annat kul? Ammar hon än, alltså parallellt med riktig mat?



Sara o Maria: ja vi ska ladda mentalt, bestämma en strategi och sen köra.

2010-11-24 @ 21:52:18
Postat av: stina

Hej igen Lina! Jo hon sitter men inte riktigt ordentligt än, tittar man bort två sekunder kan hon ha vickat åt sidan. Amningen slutade jag med när hon var sex månader precis fast ammade inte så mycket på slutet. Hon gillade mat så mycket så det var inga problem att sluta till min förvåning! Så det är skönt! Kramar

2010-11-25 @ 07:47:45
Postat av: Anonym

Jag gillar inte din blogg.

för att du har nån blomma eller nåt där nere när man bläddrar ner & upp , det är en av dom sämsta sakrna!!

2010-11-25 @ 15:08:21
Postat av: Therese

http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=292257123515



Var tvungen att kommentera, jag är så anti Anna Wahlgrens sjuka metoder! Läs gärna några av inläggen på denna grupps wall, många hemska exempel på barn som får skrika så grannarna ringer polisen, de får ligga hela natten i bajs för att lära sig att inte bajsa på fel tider etc. På allting är hon den enda i dagens upplysta samhälle som förespråkar att barn ska ligga på mage - bara för att hennes barn minsann...

2010-11-25 @ 19:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback