Dagis - so far so good!

Igår var då dagen här som jag funderat och ältat så myckt kring; första dagen på dagis. Efter rigorösa förberedelser på söndag kväll, som bland annat innehöll studiebesök på dagisgården med Bella, framplockning av kläder, packning av "dagislådan-saker" och föreberedning av frukosten (det är sjukt svårt att smöra mackor etc med Molly på armen) så  var vi redo och på plats 8.30. Vi hamnade mitt i en kaosmåndag kan man väl säga, haha. En personal var sjuk varav en av de två kvarvarande var minst sagt stressad, barnen var speedade efter en helg utan att ha sett varandra och det var gröt all over the place. "Ehh, hej det är vi som är Lina och Mirabelle och vi ska börja här". En snabb blick och ett hej över bordet var allt vi fick så vi undersökte lite själva medan barnen åt upp det sista av frukosten och tvättade av sig. De var sena, idag var allt sånt klart då vi kom ska jag väl tillägga...

Klockan 9 var det samling och Bella blev besviken över att det bara var två sånger och inte en hon kunde. "De sa ju sjunga liksom,  så var är ÖF-sångerna och kanske också var är ÖF-Eva?", tror jag nog hon tänkte. Men hon satt stilla iaf och jag tyckte det var en bra samling. En del bra pedagogik då de hade mattetema nu och sångerna handlade om det och även sagan de läste. Sen räknade de fåglar och elefanter och pratade om färger och vilken dag det var och lite så. Alla barnen har också en lapp med sitt namn på så då de sjungit "Godmorgon-visan" alldeles i början får alla barn, en i taget, gå fram och fästa sin lapp på en tavla. Ett bra sätt för barnen att bli uppmärksammade och skaffa sig koll på vilka som är där tycker jag!

Efter det fick jag iaf ett litet samtal med en personal. Men jag fick dela det med en annan förälder som också skolade in sitt barn så det tyckte jag var lite dåligt. Inte för att jag ville prata om något särskilt men det kändes lite slappt. Då var iaf Bella inne och fick i lugn och ro kolla in alla saker för då hade alla andra barn gått ut. Då vi pratat klart gick vi också ut och det uppskattade Bella. Det är en superfin gård med skog, sandlåda, gungor, en rolig träbro, massa fina leksaker (cyklar, hinkar, spadar, stora bilar man kan åka på etc) och även om dagiset är stort, sex avdelningar, så är även gården indelat så det är alldeles lagomt stort för att det ska kännas både spännande och stort skulle jag tro.

Sen var det dags för lunch och Bella höll på att somna innan hon fick maten, haha. Men då den kom åt hon som en galning och sa "mmmm" till personalen, sötisen! Barnen tar maten själva från byttor på bordet och det klarade Mirabelle utmärkt! Efter det var det dags att gå hem och Bella somnade i vagnen innan vi ens gått genom grinden.
Det gick lika bra idag fast under samlingen tappade hon intresset och började gå runt i rummet så jag tog ut henne för de andras, och hennes, skull. Men annars gick allt super och hon verkar gilla att vara där. Förvisso har ju jag varit i närheten hela tiden så vi får se vad hon säger på torsdag då jag ska lämna henne. Tror hon protesterar men att det går över snabbt. Sen är det ju bara tre timmar så jag tror knappt hon hinner sakna mig!

Är lite besviken på inskolningen på det viset att ingen tar emot eller säger hejdå. Känns viktigt att personalen gör det och att de säger "tack för idag, ses imorgon" så Bella förstår att de är där liksom. Ska påpeka det imorgon. Sen vet jag att personalen ska stå i bakgrunden de första tre dagarna men imorgon vill jag ändå att de engagerar sig lite mer i henne så att Bella förstår att de ska göra mitt jobb då hon är där. Jag har inte heller alls varit som en skugga efter henne men bara att man frågar vad hon gör t.ex. Ska också be dem byta på henne imorgon så hon får testa det med någon hon inte känner.

I eftermiddags var vi på BVC med Molly, men passade på att väga och mäta Bella med. Vägde även mig själv, haha. Allt var bara bra! Molly väger 4930 och är 58 lång, Bella väger 16 och är 95 lång och jag väger 67 och är 1,68 lång. Allt bara fint alltså. Var övertygad om att jag hade gått upp men så var det inte alltså. Allt känns dock löst och degigt även om det inte ser ut så, men jag ska ge mig i kast med lite jogging bara jag varit på efterkollen hos barnmorskan så jag vet att allt sitter fast som det ska! =)



  
Igår i Storvretsparken, en stooor fin lekpark bara 15 minuter från oss med vagn. Efter två timmar god sömn i vagnen var Bella redo för lek igen trots en intensiv och spännande förmiddag på dagis.


  

Molly blir större och större och både jag och Pontus har fått svarsleenden ifrån henne, iiihh! Inte direkt så generös med dom ännu men ändå! =) På bilden längst ner till höger gäspar hon, inte skriker. Men hon ser ut typ så då hon gör det med. Och oj vad hon kan skrika! Men jag tror den här skrikperioden börjar gå mot sitt slut. Inte för att det varit något extremt alls men det är mindre nu än för bara några dagar sedan och hon accepterar vagnen mer och mer igen. Skönt!


Kommentarer
Postat av: Pontus

Vilka söra barn du har! ;0)

2010-09-07 @ 19:12:11
Postat av: Pontus

Vad är söra barn för något? Jag menade ju söta såklart!

2010-09-07 @ 19:13:04
Postat av: Maria

Hoppas det gått bra på dagis för Bella idag, och för dej och Molly hemma:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback