Snart är första dagis-vardag-veckan gjord!

Igår lämnade jag Mirabelle på dagis för första gången, ja om man inte räknar med dagis i Funäs alltså. Mån-ons var jag med under inskolningen och det gick super. Lite missnöjd med vissa saker kring personalen men jag har påtalat en del och det blev bättre så idag ska jag ta upp en del annat så blir det säkert bra!

Precis som jag förutspådde så grät Mirabelle då jag sa att jag skulle gå och att jag skulle komma snart men,  precis som jag förutspådde, så hade det gått över på cirka 10 min och hon hade glatt deltagit i allt hela förmiddagen. Precis innan lunch då de var ute hade hon dock frågat efter mig och darrat lite på läppen (trött och hungrig skulle jag tro...) men då hade en personal gått iväg med henne och några andra barn och tittat efter grodor i skogen och då hade hon blivit nöjd igen. Skönt att hon går att avledas så lätt! Att följa med in, byta blöja och sätta sig och äta hade inte varit några problem alls. Hon hade ätit två portioner med korv och mos och då jag kom var det bara hon och ett till barn som satt kvar vid bordet, haha. Det var en glad och pratig liten tjej jag hämtade iaf! Ibland kan de ju ha samlat på sig gråt och så kommer allt då mamma eller pappa dyker upp men hon var så glad och berättade att hon ätit korv och visade mig var man tvättade sig. Så skönt att se! Vi får se hur det går idag och såklart resten av tiden. Även nästa vecka räknas ju som inskolning även fast jag inte är där. Jag ska däremot vara nåbar jämt och kunna hämta direkt. Men det kommer jag ju kunna många månader till så :)

Mirabelle kommer att gå mån-tors 8.30-11.30 skulle jag tro. Tiderna kan vi inte ändra men vi får ju såklart ha henne hela veckan eller ännu färre dagar men jag tror mån-tors blir lagom. Lång helg kan vara skönt för alla. Blir alltså 12 h /vecka som hon är där och det hoppas jag ska vara givande för henne och skönt för mig och Molly. Lite tid för plock, fix och städ om Molly sover (som nu - i vagnen, wiieee!) eller bebisgos, baby-ÖF och lite blogg, vila och TV.

Att komma iväg på morgonen funkar fint hitills. Oftast sover Molly i sängen (vår säng sedan flera dagar tillbaka, måste jobba på det, haha) då Bella vaknar och jag hämtar henne. Då går vi direkt till toaletten och byter blöja, tvättar henne och klär på henne. Jag är redan klar då för jag kliver upp samtidigt som Pontus. Det funkar super, men det hänger ju på att Molly sover förstås. Efter jag klätt Bella och så där blir det lite Pippi och mys i soffan och sen frukost, tandborstning, lite mer Pippi och sen påklädning av ytterkläder. Där kan det trilkas ibland men det funkar ofta att säga till en stund innan och sen vara väääldigt glad och positiv; "kolla vilka fiiiina skor, woooow, vilken snygg jacka du har, fiiiiin tjej!!!", typ. Detta är mycket lättare de mornar Molly är tyst men det funkar även då hon gallskriker. Både jag och Bella har blivit rätt bra på att stänga av det ljudet, haha. Sen så sätter jag henne i vagnen direkt i hallen inne för det är svårare att få henne i vagnen om hon fått smak på att gå själv ute. Det får hon göra då vi inte har en tid att passa. Hon verkar iaf ha förstått rutinerna och sitter och myser i vagnen och tittar på bilar, bussar och barn som cyklar de 20 minuterna det tar att gå. Även Molly har varit nöjd i vagnen senaste dagarna, hoppas det fortsätter så för det är tungt att dra syskonvagn med Bella i och samtidigt ha Molly i bärsele, dessutom i uppförsbacke som det är halva biten till dagis.

Det har varit en intensiv vecka med dagis, BVC, besök, veckohandling och massa annat vardagsbestyrande så det ska bli så skönt med helg! Blir nog en utedag imorgon i ett friluftsområde. Korvgrillning, kaffe i termos och klar höstluft verkar lockande tycker jag. Nästa helg kommer mamma och pappa och oj vad jag längtar efter dom! Då blir det lite stan, kanske Torekällberget i Södertälje och massa god mat skulle jag tro. Längtar!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback