15 minus och sol

Idag har Pontus varit ledig och vi har spenderat dagen i ett lungt och skönt tempo. Samtliga familjemedlemmar vaknade till liv kring 9-9.30 (Bella åt vid 06 förvisso, la sig 22.30) och släpade oss så smånigom upp och åt frukost. Hade lösa planer på skidåkning men då det var 15 minus blev vi för bekväma för det. Kan ju åka när som helst eftersom vi ju har säsongskort så varför frysa näsan av sig i onödan? Men då solen sken så vackert bestämde vi oss iaf för en ganska rejäl promenad. Så direkt efter frukost (= strunta i att tvätta sig, bortsta tänderna etc, haha) klädde vi oss varmt och gick ut i det vackra vinterlandskapet.

   


Nu har ju vissa av er visat lite intresse kring hur vi klär Mirabelle i olika temperaturer så jag kan väl redogöra dagens klädsel; bomullsbyxor, bomullsbody, tunna strumpor, ullstrumpor, fuskpolo (världens bästa plagg, tack mamma!), fleecefodrad mössa, rejäla vantar med fleecefoder och nylon utanpå och en lite tjockare fleeceoverall. Sen så låg hon i Kronans åkpåse, som inte är så tjock som t ex Voksi, men ändå fleecefodrad och med nylon utanpå. Sen så har vi alltid ett fårskinn under åkpåsen i vagnen. Hon hade också en liten tunn fleecefilt över benen och en bit upp på bröstet. Sen så har vi "fotsacken" (är det bara min mamma som säger så, eller heter det så?) ovanpå åkpåsen, alltså locket till vagnen. Så ja, lite lager-på-lager-princip kanske. Hade det varit -5-10 minus så hade vi skippat lilla filten. Hade det varit kallare hade vi antingen haft en tjockare filt eller långkalsonger och en till tröja under fleeceoverallen. Bella har också en superfin riktig vinteroverall men den kommer hon att ha efter jul, då det är strl 74 och lite stort än. Men då kommer hon nog inte ligga i åkpåsen, då ska det vara rejält kallt. Eller om man viker ner den såklart. Men sen i vårvinter då vi nog byter till sittvagnen kommer den overallen vara perfekt, även då vi ska ha henne i "ryggsäcken" och då hon ska med och grilla korv och pimpa och så och kan sitta själv på ett sittunderlag. Mysigt! Vi har nog som idé att klä Mirabelle lite "svalare" än vad första instinkten säger. Hitills har det funkat super, en varm (inte het) och go bebis är vad vi packat upp ur vagnen varje gång efter promenad!

Oj, såååå intressant kanske det inte är hur vi klär henne, haha.

  


Imorgon ska vi äntligen åka till Röros och bada med Bella! Det blir vi och fyra familjer till från byn. Den ena familjen är inflyttade från Tyskland och herregud vad jag skrattade åt mig själv då pappan i familjen ringde för någon dag sedan och berättade att de ville följa med till badet. Först provade vi på svensk/tyska men sen så sa jag att "Mejbiii wi kän tejk this in english?", typ. Sekunden jag sagt det kom jag ju på att jag ju inte pratat engelska sen typ gymnasiet, haha. Men efetr lite stakningar och skratt tror jag iaf vi förstod varandra. Märker väl det imorgon, vi bestämde nämligen att vi skulle åka samtidigt från byn.  Innan vi sticker ska vi ombesikta bilen och vi hoppas verkligen den går igenom den här gången! Efter det ska vi hämta upp Isabelle och hennes son, de har också biltrubbel, haha. Tur att vi ska ha med oss Isabell, som hittar, för vi har ju aldrig varit där, trots det ska vi guida den tyska familjen, haha. Ska bli så kul att få bada med Bella igen! Hon har ju varit förkyld någon dag men igår och idag har hon varit bättre så det ska nog gå bra. Läste på en babysims-sida att det är ok så länge bebisen inte har feber och är de täppta ska man undvika att doppa dem under ytan. Hm, undra om jag ska våga handha Bella i omklädningsrummet den här gången? Haha, sist i Östersund vågade jag ju inte så Pontus gjorde det. Men jo, kanske ska jag våga nu då! =)

Nu ska jag gå och spana på Farsan och Paschan, misstänker att de slappat ihop rejält i soffan. Nu står duschning av hela familjen på schemat, följt av matlagning, matätning och sen film - Arn 2, med massa godis! En toppenkväll!

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Pontus

Med detta inlägg tycker jag att vi kan sluta oss till att den här kameran är minst lika bra som den förra, kanonfina bilder Darling!



XXX, Pontus

2008-12-09 @ 17:21:00
Postat av: mille

Vackert vinterlandskap ni fångat upp på bilderna!

Postat av: Maria

Oj vilka vackra vinterbilder!

2008-12-09 @ 19:36:26
Postat av: Hanna

Snygga bilder men vart har ni gått?

Lycka till på badet vi hänger inte på som sagt denna gång barnen måste få bli riktigt friska först kram kram.

2008-12-09 @ 20:04:52
URL: http://www.blandvackrafjall.blogspot.com
Postat av: johanna

vad fint ni bor! avis! här blir man helt deppat för allt är snöfritt och grått...



snacka om skillnad i kläder för bebisarna också, Rutan har fortfarande en tunn liten höstmössa och en tunn overall eftersom det mest fortfarande är höstvarmt här.



2008-12-09 @ 21:36:14
URL: http://jo.blogg.se/
Postat av: Sophia

Åh va kul att åka och bada med lillan. Vi har precis anmält oss till babysim och börjar i januari, det ska bli såååå roligt :).



Hoppas ni får en trevlig tripp!

kram

2008-12-10 @ 08:04:15
URL: http://sophiaolsson.blogg.se/
Postat av: stina

Vad härligt med snö! Ser verkligen skönt ut att ha riktig vinter, här är det bara grått och blött och jättetråkigt. Vintern kommer väl i februari när man vill ha den som minst. Ha det så bra! Kramar

2008-12-10 @ 09:19:58
Postat av: johanna

hahaha! Neej, jag fick ingen DVD! det enda som kom var en tidning och ett plastarmband som jag ska ha på mig och visa att jag stödjer kampen för säkra förlossningar. Det är ju en fin tanke men...en plastarmband?



DVD däremot verkar ju fantastisk! :D

2008-12-10 @ 13:13:01
URL: http://jo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback