LOST in Translation

Jaha, då har man då sett den kritikerrosade filmen Lost in Translation. Som vanligt (oftast) då filmer får höga betyg av kulturkritiker förstår jag inte riktigt anlednignen till det. Visst, filmen var helt ok, bra skådisar, ovanlig och kul miljö, smart dialog etc men en femma (DN) i betyg?! Nej, you've lost me....Jag tror att kulturnissarna på alla kulturredaktioner ser sådanna här filmer och så tänker de för sig själva att "ja, det här är ju en väldigt ovanlig och speciell film,  men vad fan handlar den om? Vågar jag fråga Pelle på Svenskan, nej, han skulle bara skratta år mig...Bäst jag ger den en femma så tror alla att jag förstått i alla fall!" Jag tror ingen vågar ifrågasätta en film som osar intellektuallitet och überkultur som då till exmepel Lost in Translation gör. Ingen vågar heller ge en sådan film ett medelbetyg, det är antingen eller verkar det som. Trist och fegt. Eller så är jag skadad av flertalet år konsumerande av traditionell amerikansk dramaturgi a la Die Hard.

Idag skulle jag referensläsa boken vi har som grund till hemtentan i kulturgeografin på bibliotekt. Jag tänkte att eftersom det är lördag så räcker det om jag är där vid 11 så är det nog ingen annan som läser den. Men fel, fel, fel! I ett hörn längst in i biblioteket satt minsann en klasskamrat med boken framför sig. Eftersom jag ändå var där så var det ju lika bra att plugga, det fick bli naturgeografi istället i form av ett häfte om istidens landskap. Och ja, det är precis så spännande som det låter. Jag lessnade efter en stund och gick och kikade på skönlitterära avdelningen. Då jag har en förmåga att kolla sjukt mycket på TV då jag är ensam hemma så kände jag att en bok vore ett bra komplement till Americas funniest homevideos. Det blev en bok av Camilla Läckberg, Stenhuggaren. Hoppas den är lika bra som hennes Predikanten! Så nu vet jag vad jag ska göra i eftermiddag och ikväll, skönt. 

Appråpå min önskelista igår, helst skulle jag vilja att mitt liv var som
prinsessans. Snarlikt i alla fall.

Kläder: "Slitna" stuprör, vit blus m. puffärm, mörkbrun skinnjacka, svarta skor m. kardborr
Humör: Lite dåligt samvete för att jag inte pluggar tillräckligt och inte gör LR:s körkort...
TV: Begränsad ranson, läsa bok istället!

Kommentarer
Postat av: Elin

Nja, tror du har fel om Lost in Translation, jag hade inte hört talas om den när jag såg den och genren är ingen favorit, men jag förstod den och tyckte att den var fantastisk.

Postat av: elin

Hej igen! Jag förstår att det inte känns så lockande att inte ses varje dag på 1½ år! Men mycket kan hända, jag håller tummarna att du får ett jobb och allt löser sig till det bästa!
Perfekt liv som Jossans (prinsessans dagbok) håller jag med om, Elian är såå fin! jag och f är iallafall snart ett steg närmare iom. valpen! Det känns kul! :)
Ha det toppen! elin

2006-10-21 @ 22:43:43
URL: http://elinis.blogg.se
Postat av: Maria

Hej Lina! du kommer inte att bli besviken, stenhuggaren är en höjdare! när du har läst ut den rekommenderar jag att du går och lånar Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson, håller på med den nu och kan knappt lägga ifrån mig den!

2006-10-22 @ 19:58:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback