Skogsmullar

Idag har vi hunnit med jättemycket! Det var Pontus morgon (vi kör varannan) så vid 05.20 klev han och Mirabelle upp. Det är verkligen konstigt, men oftast då det är min morgon sover hon till kring 06 men då det är Pontus morgon sover hon till 05, orättvist men småkul, för mig åtminstonde. De pysslade på med lek, välling, barnTV (allt är ok i lagoma doser, eller?), påklädning etc och vid 7.30 klev jag upp. Då åt vi frukost och strax efter det blev Mirabelle sovsugen igen så hon och Pontus tog en kort promenad så hon fick somna i vagnen, sedan sov hon på bron då de kom tillbaka. 

Då hon sov passade jag på att städa och Pontus passade på att spela X-box.  Vi var helt överens men oftast städar vi båda två så vi har det väldigt rättvist, tycker vi själva iaf. Förutom att städa så gjorde jag ren(are) soffan och oljade matbordet och stolarna. Det sistnämnda hade nog behövts göra för några månader sedan men idag blev det iaf gjort och fint och lent blev det!

Efter att Mirabelle vaknat och ätit lunch bagav sig hela familjen ut i skogen. Jag trodde det skulle vara blött men det var faktiskt relativt torrt och fint, bara blött på de ställen där snön nyss smält eller fortfarande låg kvar såklart. Så visst var det bra att vi hade kängor, om inte annat för det faktum att vi gick på en ridstig.... Det är ändå lite läskigt att gå i skogen, speciellt här då vi bor där det ju finns ganska gott om björn. Då jag hörde det knaka och röra på sig i skogen tänkte jag direkt "björn!" och pladdrade på extra mycket och högt. Självklart vet jag ju att det är ytterst ovanligt att ens få se en björn så det finns ju egentligen ingen anledning till oro men jag känner mig ändå tryggare på fjället än i skogen. Men på fjället är det ju vårflod och lössnö/lervälling nu så det får vänta.

Trots den lilla oron som fanns över björnar så var det riktigt mysigt i skogen. Inte ett ljud om man borser från skogen själv så att säga. Målet var en utsiktsplats med utsikt över den lilla byn Ljusnedal och Ljusnedalssjön och på vägen dit somnade Mirabelle i ryggsäcken, trots att hon ganska nyss sovit ju. Men det gjorde inget för då vi kom fram sov hon fortfarande så vi ställde ryggsäcken på marken och så fikade vi medans hon sov, perfekt! Vatten och toast och kaffe och Marabou X (mycket godare än Cloettas kexchoklad som varken jag eller Pontus gillar), alldeles lagom som utflyktslunch.

Då vi fikat klart tog Pontus på sig ryggsäcken igen och då vaknade hon. Men hon satt lika nöjt på vägen tillbaka, vår duktiga blivande fjällvandrare! =)

Vi var ute i skogen två timmar men då vi kom hem sken fortfarande solen så vi ville inte gå in. Pontus spolade av bilen medan jag och Mirabelle lekte på gräsmattan. Sen så undersökte vi alla finesser på ryggsäcken som vi ska använda oss av i sommar på fjället; soltak, regnskydd och myggnät. Kommer bli så kul!

Just nu kollar Pontus och Mirabelle på hockey medan vi väntar på maten. Det blir rotsaker i ugn (potatis, morot, palsternacka, paprika, vitlök, timjan, olja, salt) och älg som vi försöker att grilla "indirekt". Ni vet då man lägger en stor köttbit på gallret och så har man kol nedanför den runt om, i en cirkel, och så har man locket på. Det verkar gå så där enligt kocken så kanske får vi göra klart det i ugnen, blir säkert gott hur som!




 
Fortfarande lite snö kvar även i skogen / Pontus och Bella vid en gammal potatiskällare

 
Leden vi gick idag var en "Guldtur", 30 st finns det omkring Funäs.
Både skog- och fjällleder väl utmärkta och i olika svårighetsgrader.

 
Ljusnedalsjön / Gammal potatisåker i södersluttning

 
Ljusnedalssjön / Pontus njuter av toasten, är så gott att äta utomhus!

 
Medan vi fikade sov Bella / Ljusnedal



 
"Hm, vad smakar en kotte tro? Ganska gott ju!"


Det kommer bli så bra att vandra med Bella i sommar!

Kommentarer
Postat av: Annie

ser SÅ underbart ut med allt friluftsliv med picnic, turer och vindnupna kinder! Förstår att ni njuuuter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback