Liten tjej i stor säng

Bella inviger sin växasäng just nu och det verkar bra, nu. Tyvärr blev det en hel del gråt i samband med läggningen, något vi bara stötte på två kvällar efter hon själv ändrade sin läggrutin. Saknar verkligen rutinen som höll i sig hur länge som helst och som gick på tre minuter...Men barn utvecklas och då händer det saker! Allt var som de senaste kvällarna till en början; läsa, prata och klia på ryggen. Då jag kliat i någon minut reser hon sig upp pekar på dörren och då jag säger "nej, nu ska vi sova", då brast det. Tårarna sprutade och svetten rann. Jag är inte så blödig men det är inte roligt att se henne så ledsen och ömsom arg, även om man vet att det är högst tillfälligt och inte riktat till mig egentligen. Efter en stund blev det jobbigt så jag ropade på Pontus att lämna Molly nere och komma upp. Sen skedde vad man kan kalla en kognitiv brytning :) Bella lugnade sig direkt, lysnade på Pontus och sa ja till förslaget att läsa Mio min Mio. La sig och slappnade av och jag satt kvar en stund och smekte henne först på huvudet och sen på benet medan Pontus läste. Lite trött, kanske lite känsligare än vanligt pga hormoner av förlossning och amning, lättad över att Pontus är så lugn och att Bella blev så lugn och så inledningen av Mio min Mio på det!? Jodå, det rullade sakta en liten tår nedför kinden på mig, haha. Molly gnydde nere så jag gick men redan då sov Bella i stort sett så Pontus kom ner efter bara någon minut.

Tror att jag 1) skulle läst längre 2) inte borde sagt "nej, nu ska vi sova" utan istället pratat om något annat eller frågat henne något som avledning då hon började protestera 3) varit lite piggare och mer inställd på att lyckas själv, Men trägen vinner! Natten som var sov iaf Molly super! Nästan fem timmar i spjälsäng men efter amning/tröst vid 3.30 låg hon kvar hos mig och sov till 07 då hon åt och sen sov till vi "väckte" henne vid 8.30 då vi skulle till bvc kl 9.

Hos bvc gick allt bra. Hon har vänt kurvan uppåt ígen men inte kommit till födelsevikten ännu. Sköterskan tyckte det hade varit bra men det var inget konstigt och jag kollade Bellas bok då jag kom hem och de hade ökat exakt lika så det blir nog bra. Ska väga nästa fredag igen. Frågade om ÖF med och hon tyckte inte jag behövde vänta. Molly är fullt frisk, ingen behöver peta på henne och man får inte ta sjuka barn dit, i så fall kan man säga till om inte personalen gör det. Jag och Molly slösade ingen tid utan gick en trappa ner till ÖF för där var Bella och Pontus! =) Molly gillade läget och sov i vagnen hela tiden förutom då hon åt en gång. Smidigt!

Jag passade på att väga mig själv på bvc med och jag har 1,1 kg kvar att gå ner, haha. Helt sjukt vilken fantastisk återhämtningsförmåga min kropp besitter, eller så kan man också tycka att det är helt sjukt att binda så mycket vatten, för det mesta av vikten verkar ju alltså ha varit just vätska. Gick alltså upp precis samma som med Bella, 13 kilo. Alldeles lagom för mig verkar det som =)

Kommentarer
Postat av: Lina o Speca

Men då..stort grattis till den nya familjemedlemen.

Va fin hon är! Lik Bella som nyfödd?

Kul att läsa att ni har det bra alla fyra. Vi räknar ner dagarna här...v 36 nu.



Lina m Spencer

2010-08-05 @ 10:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback